اکنون و در جهان رسانهای شده امروز نیز فیلمها و بویژه فیلمهای آموزشی میتواند تاثیری معجزهآسا در فرآیند یادگیری ـ یاددهی داشته باشد.
این تاثیر از آن جهت معجزهآسا گفته میشود که اگر دانشآموزان نسبت به اهداف و تاثیرات اینگونه فیلمها توجیه شده باشند، با امنیت و راحتی خیال بیشتری نسبت به کلاس درس به تماشای این جعبه جادو مینشینند.
صد البته که ما نسبت به 50 سال قبل که اولین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد با نام فستیوال فیلمهای آموزنده آغاز به کار کرد، در جایگاه متفاوتی نشستهایم.
گذشت بیش از نیمقرن از آن اتفاق، رخدادهای گوناگون و متعددی را در معادلات تولید، پخش و دیدن فیلم آموزشی رقم زده است که قطعا انتظار نداریم با همان عملکرد و کارکردهای آن زمان به نتایج مطلوب و مناسبی دست یابیم.
بعدها و سالهایی که ویدئو توانست جهان رسانههای آموزشی را تحتتاثیر خود قرار دهد، آوردن یک دستگاه ویدئو به کلاس درس«آوردن جهان به کلاس درس» تلقی میشد و این شعار یکی از اولین شعارهایی بود که برای استفاده از نوارهای ویدئویی داده شد.
آن زمان نوارهای بزرگ و حجیم ویدئویی بیش از هر رسانه دیگری با نمایش مواد غیرقابل دسترس و غیرقابل دیدن خود، توانستند ادراک بشر و از جمله دانشآموزان را تحتتاثیر قرار دهند البته همان زمان و در تمام مدتی که بحث از فیلمهای آموزشی در روند یادگیری مطرح شده است، همواره کارشناسان مجرب و صاحباندیشه این حوزه تاکید کردهاند یک فیلم آموزشی خوب در هر قالبی ارائه شود باید برمبنای سن تحصیلی، مفاهیم و هدفهای خاص آموزشی و درسی تهیه شده باشد تا بتواند اثرگذار باشد.
از سوی دیگر، نتایج پژوهشهای انجام شده حاکی است که رسانههای آموزشی از جمله فیلمهای آموزشی ارائه منسجم و اثربخش مطالب را برای معلم ممکن میسازد و با تحریک حواس مختلف دانشآموزان، درک مطلب را برای آنان، آسانتر و ماندگارتر میکند.
براساس تجربیات انجام شده، فیلمهای آموزشی که دارای چهار ویژگی صدا، تصویر، رنگ و حرکت هستند، میتوانند با تاثیرگذاری بر گیرندههای حسی اثرات ماندگاری در یادگیری و آموزش دانش آموزان و مخاطبان داشته باشند.
البته بهرهگیری از فیلم آموزشی که بخواهد تاثیرگذار باشد، نیاز به اطلاعات و آموزشهایی دارد که امیدواریم با نهادینه شدن بسته آموزشی به جای کتاب درسی، معلمان عزیز و همکاران ما در مدارس نیز بیش از پیش به کمک ما در آموزش و پرورش بیایند و برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، شعاع نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کند.
حمیدرضا کفاش - دبیر جشنواره بینالمللی فیلم رشد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حجتالاسلام دکتر حسن رضاییمهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از مهمترین نقش رئیس مکتب جعفری میگوید