در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
تخفیف این روزها شامل همه چیز میشود. از برندها و مارکهای معروف گرفته تا فروشگاههای متفرقه. به گونهای که همه این واحدهای عرضهکننده محصولات اعم از کیف و کفش، پوشاک، لوازم خانگی و دیگر کالاهای مصرفی مدعیاند اجناسشان از تخفیف قابل توجهی برخوردار است اما آیا این تخفیفها واقعی و به نفع مصرفکننده است یا صرفا ترفندی برای فروش بیشتر کالا به مردم که در نهایت هم تخفیفی قابل ذکر در هزینه خرید کالا برای مردم دربر ندارد؟ پاسخ این پرسش را میتوان با گشتی مختصر در این فروشگاهها دریافت.
کافی است سری به این حراجیها بزنید تا ببینید خرید از آنها نه فقط به صرفه نیست بلکه در بسیاری از این حراجها، قیمتها هم واقعی و صادقانه نیست و منافع خریدار و مصرفکننده را تامین نمیکند.
به عبارت بهتر در بسیاری از این فروشگاهها قید و بندهای متعددی برای ارائه تخفیف روی اجناس است که خرید ارزانتر را برای خیلی از مشتریان دشوار میکند.
برای مثال در برخی فروشگاهها فقط بخش بسیار کوچکی از اجناس مشمول تخفیف است که در بیشتر موارد از تنوع، جنس، رنگ و کیفیت کافی برخودار نیست و به اصــطلاح تکمانده، بنجل و بیخریدار محسوب میشود.
نمونه دیگری از این قید و بندها که در این حراجیها برای برخورداری از تخفیف اعلام شده، شرط و شروطهای متعدد و گاهی غیراقتصادی است که پیش پای مشتریان گذاشته میشود، از جمله اینکه سقف خرید از فروشگاه باید به رقم مشخصی برسد تا تخفیف آگهی شده پشت ویترین شامل خریدار شود، مثلا باید یک میلیون تومان جنس بخرید تا 30درصد تخفیف بگیرید!
حتی برخی از فروشگاهها پا را فراتر نهاده و خرید یک کالا را مشروط به خرید اقلام دیگر میکنند تا تخفیف در بوق و کرنا کرده، جامه عمل بپوشد.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت حراجهایی که اکنون به نام تخفیف برپا میشود، در بسیاری موارد سوءاستفادهای تبلیغاتی و تکنیک فنی در بازاریابی برای کشاندن مشتری به داخل فروشگاه و فروش جنس با دهها ترفنداست.
این در حالی است که در دیگر کشورهای توسعه یافته اصولا فصل حراج، فصلی برای حمایت از مصرفکننده است و کاهش قیمتها بقدری واقعی است که مشتریان ساعتها قبل از شروع حراج پشت در مغازه صف میکشند.
در این حراجها، فروشگاهها تمام اجناس خود را بیقید و شرط و با درصد قابل توجهی تخفیف عرضه میکنند تا از طریق «سود کمتر، فروش بیشتر» کسادی دیگر ماههای سال را جبران کنند.
به نظر میرسد انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان باید در این باره اقدامی شایسته انجام دهد و با تدوین دستورالعملهای ویژه برای حراجیها، به سوداگری در این زمینه پایان داده و حراجها را به واقعیت تبدیل کند.
کتایون مافی - گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد