به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی با اعلام این خبر، گفت: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور بالغ بر 9 میلیون و 523 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 96 درصد از طریق جاده و 413 هزار تن معادل 4 درصد از طریق راهآهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جادهای 10 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، چهار میلیون و 354 هزار تن را مواد نفتی و پنج میلیون و 582هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند که عمدهترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویزخان با سه میلیون و 73هزار تن معادل 31 درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف آباد و سرخس در ردههای بعدی قرار دارند.
وی افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با سه میلیون و 331 هزار تن معادل 33.5 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و دوغارون در ردههای بعدی قرار دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و گفت: از 438 هزار دستگاه تعداد سفر کامیونهای حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 245 هزار دستگاه معادل 56 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از کشور حمل شده است.
وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، اقدام سازمانهای مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهرهبرداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.
عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای جهت بهرهمندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکت های حمل و نقل بینالمللی و تشکل های صنفی مربوطه که در این زمینه نقشآفرینی بسیار مناسبی داشتهاند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران میتواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیتهای منطقهای و برقراری روابط دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیتهای موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد