بررسیهای کارشناسان پلیس از صحنه تصادفات رانندگی نشان میدهد در آن دسته از حوادث رانندگی که بیتوجهی به جلو عامل وقوع آن بوده، پای تلفن همراه به عنوان یکی از دلایل اصلی حواسپرتی رانندگان و عدم تمرکز آنها برای عکسالعمل بموقع در میان بوده است.
موضوعی که معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اذعان به آن میگوید استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی آنقدر خطرناک است که احتمال خطر وقوع تصادفات را تا چهار برابر افزایش میدهد که البته این خطر در بزرگراهها و جادهها جدیتر است.
سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران نیز در گفتوگو با جامجم با اشاره به وقوع تصادفاتی که بیتوجهی رانندگان به جلو مهمترین دلیل آن بوده است، تاکید میکند: استفاده از تلفن همراه مهمترین عاملی است که موجب حواسپرتی رانندگان میشود. این موضوع بویژه در تصادفات جلو به عقب کاملا مشهود است.
لازم نیست راه دوری برویم، خبر حادثه تلخ سقوط اتوبوس مسافربری به ته درهای در جادههراز که صبح روز سهشنبه اتفاق افتاده و در جریان آن 18 نفر از مسافران آن کشته و بقیه سرنشینان بشدت مجروح شدند، هنوز داغ است.
بررسیهای کارشناسی پلیس از صحنه تصادف خوابآلودگی و بیتوجهی راننده به جلو را عامل وقوع تصادف اعلام کرده است که مسافران بازمانده از این حادثه میگویند چند لحظه قبل از این تصادف مرگبار، راننده با تلفن همراه خود مشغول صحبت بوده است.
شهرام جباریزادگان، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به حادثه اخیر تصادف اتوبوس مسافربری در جاده هراز با بیان این که متاسفانه موبایل به یکی از دلایل اصلی حوادث ترافیکی در کشورمان تبدیل شده است، میگوید: شمارهگیری، پاسخگویی و در کل مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی حواس راننده را پرت کرده و خطر تصادف را به میزان فراوانی افزایش میدهد، به طوری که حتی ارسال و دریافت پیامک و خواندن آن نیز اثر بسیار مخربتری در بر هم زدن تمرکز راننده هنگام رانندگی برجای میگذارد. وی معتقد است حتی افراد پیادهای که از موبایل استفاده میکنند نیز توانایی راه رفتن در امتداد یک خط مستقیم را ندارند و این موضوع در افراد هنگام رانندگی، به مراتب بیشتر میشود.
این مقام مسئول در سازمان ترافیک با اشاره به جایگاه پنجم کشورمان در آمارهای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی دنیا میگوید: این پنج کشور شامل ونزوئلا، دومینیکن و پرو در آمریکا و تایلند و ایران در آسیا هستند.
به گفته جباریزادگان در تصادفات کشورمان به طور متوسط روزانه 52 نفر کشته و 919 نفر دیگر نیز مجروح میشوند. این در حالی است که در 9 ماهه امسال به طور متوسط هر 27 دقیقه و 39 ثانیه یک نفر در حوادث ترافیکی کشته و هر یک دقیقه و 34 ثانیه نیز یک نفر مجروح شدهاند.
بیتوجهی به جلو، عامل 30 درصد تصادفات
آمارهای پلیس میگوید: 30 درصد تصادفات رانندگی که در 11 ماه امسال در سطح پایتخت به وقوع پیوسته به دلیل بیتوجهی راننده به جلو بوده است.
به گفته سرهنگ عابدی، هرچند خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن و هر چیزی که باعث بیتوجهی به جلو میشود در وقوع این تصادفات بیتاثیر نبوده است، اما متاسفانه صحبت کردن با تلفن همراه در این میان سهم بیشتری داشته است.
این موضوع مصداق انکارناپذیری بر این واقعیت است که سهم استفاده از تلفن همراه در تصادفات رانندگی تا چه اندازه چشمگیر است و رانندگان چگونه جان خود و دیگر سرنشینان خودروها را با مکالمه یا پیامک زدن هنگام رانندگی به بازی میگیرند.
جریمه 770 هزار راننده متخلف
تحقیقات نشان داده است در زمان مکالمه با تلفن همراه به لحاظ اینکه افراد به طور طبیعی قادر به انجام چند کار در آن واحد نیستند و تمرکز و توجه شخص به انجام چند عمل تقسیم و معطوف میشود، این وضع خودبهخود میزان دقت در انجام صحیح کارها را به حداقل رسانده و به این ترتیب صحبت با تلفن همراه احتمال تصادف را تا سه برابر افزایش میدهد و دریافت و ارسال پیامک این میزان را تا پنج برابر افزایش میدهد. به دلیل همین خطرات است که مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی تخلف محسوب شده و پلیس با متخلفان بشدت برخورد میکند.
با این حال آمارهای پلیس از اعمال قانون رانندگان متخلف از یکسو و وقوع حوادث رانندگی که به خسارت سنگین یا حتی جرح یا فوت منجر شده از سوی دیگر، گویای این واقعیت است که انگار حتی تعیین این جریمه نسبتا سنگین و نمره منفی هم نتوانسته برخی رانندگان متخلف را وادار کند که از مکالمه با تلفن همراهشان هنگام رانندگی دست بردارند.
به گفته جانشین رئیس پلیس راهور تهران، طی 11 ماه امسال در پایتخت 770 هزار راننده به دلیل مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی جریمه شدهاند.
جریمه و نمره منفی در انتظار متخلفان
مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی تخلفی است که پلیس به این سادگیها از آن چشمپوشی نمیکند، تا جایی که به گفته جانشین رئیس پلیس راهور تهران، پلیس سال آینده نیز موضوع فرهنگسازی در ممنوعیت استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را با جدیت ادامه خواهد داد و تلاش میکند با ارتقای فرهنگ رانندگی، میزان تخلفات و تصادفات را هرچه بیشتر کاهش دهد.
بر این اساس، به ماموران راهنمایی و رانندگی تاکید شده است با رانندگان متخلفی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت یا پیامک ارسال کنند، طبق قانون با جدیت و بدون اغماض برخورد کنند.
به گفته سرهنگ عابدی، مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر 50 هزار تومان جریمه به همراه پنج نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و سه نمره منفی برای خودروهای شخصی دارد، اما اگر رانندگان در سرعت زیر 60 کیلومتر با تلفن همراه صحبت کنند، 30 هزار تومان جریمه خواهند شد.
این مقام مسئول در پلیس در حالی که درباره به هم خوردن تمرکز افرادی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت میکنند هشدار میدهد، باز هم از شهروندان میخواهد خطرساز بودن استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را جدی بگیرند و با بیتوجهی به این موضوع، جان خود و دیگر رانندگان را به بازی نگیرند.
پوران محمدی - گروه جامعه
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد