هوشنگ نصیرزاده از داوران اصلی برنامه تلویزیونی «آقای گزارشگر» که این شبها از شبکه سه سیما روی آنتن میرود در گفتگو با مهر درباره معیارهای کارشناسان در داوری شرکتکنندگان توضیح داد: برای داوری عملکرد شرکتکنندگان در برنامه چند ویژگی را در نظر گرفتیم؛ ابتدا صدای آنها و در مرحله بعد اطلاعات و تسلطشان بر حوزه گزارشگری اهمیت داشت. جمع شدن همه این ویژگیها در یک نفر سخت است اما تاکنون چند نفر از این تواناییها برخوردار بودند.
شناسایی استعدادهای پنهان و یافتن جایگزین برای گزارشگران فعلی
وی درباره ایده برنامه گفت: من فکر میکنم به دلیل این که گزارشگری در صداوسیما محدود به چند نفر مشخص میشود، ایده این برنامه میتواند عاملی برای شناسایی استعدادهای پنهان باشد و جایگزینهایی برای گزارشگران فعلی پیدا کند. این پشتوانهسازی در این بخش بسیار موثر است اگرچه اکنون گزارشهای گزارشگران خوبی مثل عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی، محمدرضا احمدی، پیمان یوسفی و محمد سیانکی و... را در اختیار داریم. متاسفانه در برخورد با شرکتکنندگان هم ناخودآگاه آنها را با این گزارشگران فعلی مقایسه میکنیم اما بسیاری از آنها گذشته از این مقایسه بسیار خوب و مسلط گزارش میکنند.
نصیرزاده یادآور شد: نکته جالب توجه این است که چهار کارشناس اصلی برنامه بر بعضی از ویژگیهای شرکت کنندگان متفق القول هستند. ضمن این که گزارشگری به عنوان یک رشته در حوزه آکادمیک دنبال نمیشود و این امتحاناتی هم که اکنون از شرکت کنندگان میگیریم در نوع خود جدید است. در واقع کار بدون استانداردهای آموزشی و بر اساس تجربه پیش میرود.
پیشنهاد ادامه ساخت «آقای گزارشگر» برای دیگر رشتههای ورزشی
این داور سابق و کارشناس داوری فوتبال در همین رابطه افزود: این برنامه به شناسایی استعدادها بسیار کمک میکند و به نظرم ساخت آن در سالهای آینده نیز باید ادامه یابد. ایده برنامه نیز بسیار جالب است و از دل این برنامه میتوان افرادی را به حوزه گزارشگری فوتبال معرفی کرد. همچنین میتوان این برنامه را به گزارشگری در رشتههای دیگر ورزشی هم بسط داد. مثلا برای کشتی یا سایر رشتههای ورزشی که گزارشگران آن به دو یا سه نفر محدود میشود میتوان آن را اجرا کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا در داوری شرکت کنندگان به عناصر رسانهای توجه بیشتری دارید یا به تجربههای فوتبالی ادامه داد: این دو معیار در برنامه با هم سنجیده میشود اما قبل از همه اینها صدا اهمیت بیشتری دارد. اگر در درجه اول تن صدای شرکت کننده گوش نواز و مناسب باشد بعد از آن میتوان به سراغ سایر فاکتورها رفت اما اگر یک نفر صدای خوبی نداشته باشد، نتواند واژهها را به خوبی ادا کند، پذیرش آن برای مرحله بعدی ممکن است بیننده را هم آزار دهد. بنابراین صدا و نحوه گزارش کردن و در نهایت اطلاعات فوتبالی در اولویت معیارهای ما برای داوری و کارشناسی شرکتکنندگان است. همین المانها را هم در مورد تعدادی از شرکت کنندگان در نظر گرفتیم. برای مثال یکی از آنها را که از صدای خوبی برخوردار بود، اما اطلاعات فوتبالیاش به نسبت صدایش در اولویت بعدی قرار میگرفت به مرحله بعدی راه دادیم.
نحوه ارائه گزارش در اولویت قرار دارد
نصیرزاده تأکید کرد: البته آیتمها به صورت انتخابی در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد اما به نظرم نکته بسیار مهم همان گزارش است که در اولویت قرار دارد و به نحوی تنظیم شده که میتواند توانایی شرکت کنندگان را کاملا بسنجد.
جواد خیابانی، مزدک میرزایی، هوشنگ نصیرزاده، هادی طباطبایی به عنوان چهار داور اصلی با این پروژه همکاری میکنند. ضمن اینکه در هر برنامه یک داور مهمان نیز به جمع کارشناسان میپیوندد. «آقای گزارشگر» دارای آیتمهای متنوع دیگری از جمله گزارشگری هنرمندان، معرفی گزارشگر برتر خارجی و خلاصهای از نحوه راه یابی شرکت کنندگان مرحله پایانی به این رقابت ورزشی و رسانهای است.
این برنامه تلویزیونی به تهیه کنندگی و کارگردانی هنری مهدی محمدی و با اجرای محمدرضا احمدی دارای 15 قسمت 45 دقیقه ای است که طی آن 102 شرکت کننده علاقمند به گزارشگری فوتبال در 17 گروه 6 نفره به رقابت میپردازند.
عوامل و دست اندرکاران این برنامه عبارتند از کارگردان: معصومه زعیمینیکو، مدیر تولید:حمید آرامون،تدوینگر:علی اصغر صائبی ، دستیاران تهیه:مهدی سیلانه، مهدی محمدی پور، تصویربرداران: مرتضی داوودی، فرهاد لواسانی، تورج مجد، داوود بازرگانی، منشی صحنه:لورا خالدی، طراح چهره پردازی: نوید فرح مرزی، طراح دکور: مهیار صامت حقیقی، مدیر صحنه: فرهاد فاضلی، سپهر الیاسی، صدابرداران: احمد طاعی، حمیدرضا یارندپور، نورپرداز: مسعود رجبیان، دستیاران نور: فرشید فاضلی، امیر محمدی، مصطفی فرضی
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد