بعضی از این سایتها و شبکهها اخبار و آمار جالبی را هم منتشر میکنند که ماخذ و منبع آن هم معلوم نیست؛ مثل این که اواخر سال گذشته اعلام شد 10 درصد لوازم آرایش زنانه موجود در کشور را آقایان مورد استفاده قرار میدهند و این که تمایل به آرایشهای زنانه اختصاص به مردان شهرهای بزرگ هم ندارد و مناطق دور دست و شهرستانها را هم دربرمیگیرد!
به هر حال رفتارهای عجیب و غریب و غیرمعمول همیشه در میان بخشی از جامعه وجود داشته و دارد و بزرگنمایی در این زمینه و تکرار این موضوع خالی از نکتهای نمیتواند باشد. به نظر میرسد این تبلیغات و اصرار عجیب، کار شرکتهای تولیدکننده لوازم آرایش است که قصد دارند با ترویج و جا انداختن این امر و شکستن قبح آرایشهای زنانه در میان مردان ایرانی یک بازار چند میلیارد دلاری را برای خودشان دست و پا کنند.
جالبتر از همه اصرار برخی از این سایتها و پایگاههای خبری است بر این که آرایش زنانه در میان مردان ایرانی سابقه تاریخی دارد و اسناد تاریخی و باستانشناسی هم آن را تائید میکند!
این پایگاههای خبری از قول باستانشناسان خودشان مدعی هستند که مردان ایرانی از دوره هخامنشی سرمه میکشیدهاند و از بیگودی استفاده میکردهاند و کفش پاشنه بلند میپوشیدهاند و شاهانی مثل شاهعباس هم با آن سبیلهای از بناگوش در رفته، کرم پودر و سرخاب سفیدآب به کار میبردهاند!
البته بخشی از این اطلاعات درست است، چون کشیدن سرمه تا همین اواخر هم میان مردان رواج داشت و این امر در شریعت نیز مستحب است؛ ولی مردانی که از سرمه استفاده میکردند قصد آرایش نداشتند و صرفا از خاصیت سرمه برای روشنی چشم بهره میبردند یا پاشنه بلند کفش هنگام سواری و راندن اسب کاربرد داشت، اما آدم میماند انگشت به دهان که این حضرات باستانشناس خلقالساعه با کدام ابزاری توانستهاند نوع و مارک کرم پودر خشایارشا و شاه عباس و فتحعلیشاه را از روی سنگ نبشتهها و اسناد بازمانده از آن روزگار تشخیص دهند!
کسی نیست به این حضرات بگوید شما اگر قصد تبلیغ و ترویج لوازم آرایش را دارید خب کارتان را بکنید چه کار دارید داریوش و ناصرالدین شاه و شاه عباس و... را که دستشان از دار دنیا کوتاه است، مخنث جلوه بدهید.
دکتر محمدرضا ترکی - استاد دانشگاه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد