ترکها استقبال وسیعی از فرهادی داشتند و ظاهراً این استقبال در حال تبدیل شدن به میزبانی از فرهادی برای مدتی است؛ اقامتی که روزنامه حریت ترکیه از آن خبر داده و با اشاره به اینکه فیلم بعدی فرهادی در اروپا ساخته خواهد شد، ترکیه را لوکیشن هفتمین فیلم بلند سینمایی این کارگردان مطرح ایرانی ذکر کرده و با تحسین از او، به استقبال این اتفاق رفته است. پس از آنکه اصغر فرهادی در روزهای اخیر سفری به ترکیه داشت و آثارش را با سینماگران و دانشجویان ترکیه تماشا کرد و نشستهای تخصصی در همین ارتباط داشت، خبرهایی از تولید فیلم تازه اصغر فرهادی در کشور ترکیه منتشر شده است؛ رخدادی که با استقبال نشریات این کشور همراه شده و نشریات این کشور به استقبالش رفتهاند، ولی هنوز فرهادی خود قطعیتش را تأیید نکرده است.
اصغر فرهادی به تازگی به دعوت برخی نهادهای سینمایی ترکیه و مشخصاً جشنواره استانبول، راهی این کشور شده و در روزهای اخیر نیز تصاویری از برگزاری یک کلاس توسط او برای دانشجویان منتشر شده است؛ اتفاقی که برای فیلمسازان دارای وجهه بین المللی ایران به ویژه برای عباس کیارستمی مرسوم است و او نیز به تازگی یک سلسله کلاسهایی برای فیلمسازی ارزان در کشورهای گوناگون برگزار کرده بود.
کلاس پیشرفته فرهادی که چهاردهم آوریل در جریان جشنواره استانبول شد، چندان بیسروصدا نبود و ترکها استقبال وسیعی از او داشتند و ظاهراً این استقبال در حال تبدیل شدن به میزبانی از فرهادی برای مدتی است؛ اقامتی که روزنامه حریت ترکیه از آن خبر داده و با اشاره به اینکه فیلم بعدی فرهادی در اروپا ساخته خواهد شد، ترکیه را لوکیشن هفتمین فیلم بلند سینمایی این کارگردان مطرح ایرانی ذکر کرده و با تحسین از او، به استقبال این اتفاق رفته است.
حریت با اشاره به حضور اصغر فرهادی در استانبول به عنوان ریاست هیأت داوران سی و سومین جشنواره استانبول با همراهی «دافنه هالمن»، «فیلیپ له گای»، «لیندا مایلز» و «رضوان رادو لسکو» در ترکیب هیأت داوران بخش رقابتی، تأکید کرده که به رغم پیش بینیها، لوکیشن دقیق فیلم بعدی این کارگردان ۴۱ ساله همچنان محرمانه است. فرهادی در ترکیه گفته که احساس قرابت بسیاری نسبت به فرهنگ ترکی دارد و احتمال دارد ترکیه لوکشین بعدی فیلمش باشد.
این کارگردان مطرح ایرانی به اهمیت سینمای ایران در تغییر تصورات نادرست آمریکایی نسبت به زندگی معاصر در ایران نیز اشاره کرده و گفت: رسانهها به مردم تصویر اشتباهی نشان میدهد، ولی آنها میتوانند در فیلمها، مردم ایران را ببینند؛ ایرانیهای واقعی. با دیدن این آثار مردم دیگر کشورها درک میکنند که ایرانیها شبیه خودشان هستند. نمایش گذاشتن زندگی مردم معمولی ایران در فیلمها اهمیت فراوانی دارد و سال گذشته صد فیلم در ایران ساخته شده است.
این برنده جایزه اسکار، همچنین به تحسین ییلماز گونی، کارگردان معاصر کردتبار ترکیه که به زندگی طبقه کارگر در آثارش میپرداخت و نوری بیگله جیلان کارگردان فیلم برجسته «روزگاری در آناتولیا» پرداخته است؛ چهرههایی که برای ترکها و کردهای ترکیه مورد احترام هستند و احتمالاً همین نگاه خاص فرهادی در افزایش احترامی که ترکها به او گذاشتهاند، بیتأثیر نبوده است.
رقص در غبار (۱۳۸۱)، شهر زیبا (۱۳۸۲)، چهارشنبهسوری (۱۳۸۴)، درباره الی (۱۳۸۷)، جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، گذشته (۱۳۹۱) مجموعه آثار سینمایی فرهادی است که توجه جهانی به سبک فیلمسازی او که چهرههای خاکستری در آن حضور پررنگی دارند و نگاه نسبتی به وقایع و تصمیمات هر شخص، عملاً چهره منفی را در داستانش باقی نگذاشته و سبک متفاوتی از فیلمسازی را با امضایش شکل داده که احتمالاً در آثار بعدیاش نیز فیلمسازی از همین جنس را خواهیم دید. (تابناک)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد