1ـ اصول روزنامهنگاری را رعایت کنید؛ شما در حال نوشتن برای رسانهها هستید. از این روست که باید قواعد یک نوشته خوب در مطبوعات را رعایت کنید. سوژه خوبی انتخاب کنید که ترجیحا تازه باشید. به زبان نرم و عامهپسند بنویسید و سعی کنید مطلبتان از 700 کلمه بیشتر نشود که با سه بار اسکرول کردن موس، آن را خواند. در عین حال یادتان باشد که قواعد نگارشی و ویرایشی را رعایت کنید و نوشتهای به اصطلاح تمیز داشته باشید و اخلاق مطبوعاتی را رعایت کنید.
2ـ نبض مردم را در دست بگیرید؛ نگاهی به پربینندهترین عناوین خبری حال حاضر سایتهای خبری نشان میدهد اگر خبری درباره حوادث، رژیم غذایی و بیماریها مطلبی درج کنید، رکوردها و اخبار عجیب را پوشش دهید و به حواشی سیاست بپردازید (مثلا مجالس ختم را پوشش دهید) میتوانید مخاطبان را به سایت خود جذب کنید. البته در کنار این نکته کلی، موارد خاصی هم هست که باید مدنظرتان قرار گیرد.
3ـ ورزش را فراموش نکنید؛ مردم در سراسر جهان مسابقات ورزشی را دنبال میکنند. بینندههای میلیونی برنامه نود در هر دوشنبهشب هم نشاندهنده این است که فوتبال میتواند مخاطبان بسیاری را به سایت جذب کند. رتبه بالای سایت ورزش3 هم دلیل دیگری بر این مدعاست. از این رو حواشی و متن مسابقات ورزشی بخصوص فوتبال و تیمهای پرهواداری چون استقلال و پرسپولیس را فراموش نکنید.
4ـ ستارگان را دریابید؛ هر جامعهای تعدادی ستاره ورزشی، هنری و... دارد که از عنصر شهرت برخوردارند. همین مشهور بودن در کنار حس کنجکاوی مردم باعث میشود که اخبار پیرامون فعالیت این افراد در حوزه حرفهای خود و نیز زندگی شخصی آنها مورد علاقه مردم باشد. هر چند که با این کار به زردی گرایش پیدا خواهید کرد، ولی بد نیست اگر به فکر این باشید که چنین خبرهایی را هم لابهلای اخبار خود بگنجانید.
5ـ شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید؛ موج غالب شبکههای اجتماعی باعث شده مردم دوست داشته باشند بدانند که در این شبکهها چه اتفاقی در حال رخ دادن است. از این رو نوشته یک فرد مشهور در صفحه شخصی خود یا عکسی که یک هنرمند به اشتراک گذاشته است یا حتی موجها و کمپینهایی که در مناسبتهای مختلف به دلایل گوناگون در این محیطها به راه میافتد، میتواند مخاطبان را جذب کند. از اینروست که سایتهای خبری داخلی و خارجی به دنبال جذب خبرنگاران متخصص رصد شبکههای اجتماعی و حتی راهاندازی سرویس شبکههای اجتماعی هستند.
6ـ گفتوگو کنید؛ فرهنگ شفاهی در میان مردم ایران بسیار جا افتاده است. از این رو آنها دوست دارند به جای خواندن یک مقاله بلند از یک شخصیت دانشگاهی با او مصاحبه کنید. هر چه مصاحبه هم چالشیتر باشد مخاطب، سایت شما را راضیتر ترک خواهد کرد.
7ـ نگاه نقادانه داشته باشید؛ خوب باشد یا بد، مردم سایتهایی را که فقط روایتگری میکنند، دوست دارند. آنها دوست دارند انتقاداتی به مهمترین مسائل روز را در سایت شما بخوانند. اگر این انتقادات از زبان یک شخصیت مشهور باشد که چه بهتر.
8ـ اخبار خدماتی را پوشش دهید؛ «ثبت نام کنکور آغاز شد»، «امشب سهمیه بنزین واریز میشود»، «ثبت نام یارانه آغاز شد». اینها عناوین چند خبر خدماتی است که در سایتهای مختلف منتشر میشود و دست بر قضا پربیننده هم است. خبرهای خدماتی، خبرهایی هستند که مردم برای زندگی روزمره خود بخصوص در عرصه اقتصادی به آن نیاز دارند. وجود یک مهلت یا زمان در خبری مثل اینکه ثبت نام کنکور تا فلان تاریخ است و نیز ثبت نام یارانه در این روز انجام میشود، میتواند باعث حساسیت بیشتر مخاطبان شود.
9ـ از مردم نظرخواهی کنید؛ بسیاری از مردم، این روزها مشتاقانه به دنبال این هستند که فارغ از متن اخبار به کامنتها و نظرات مردم توجه کنند. از طرف دیگر مردم هم دوست دارند در موارد مختلف، نظر خود را به گوش اصحاب رسانه و هم چنین مسئولانی که احتمالا مخاطب سایت هستند، برسانند. از این روست که نظرسنجی و نظرخواهی از مردم خواهد توانست گامی مفید برای جذب مخاطب به شمار بیاید.
10ـ از عکس استفاده کنید؛ به نظر میرسد اگر در کنار یک خبر، «+عکس» یا «+تصویر» نوشته شده باشد، آن خبر مخاطب بیشتری پیدا میکند. مخاطب عجول این روزها که در کنار داشتن اطلاعات دوست دارد در اینترنت تفریحی کرده باشد، دیدن عکس را بیش از خواندن یک مطلب میپسندد. در عین حال برای استفاده از عکس، به کیفیت و اندازه آن توجه کنید و کپیرایت را هم رعایت کنید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت