حسین ابویی مهریزی در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای قطعه سازی در جمع خبرنگاران گفت: ایران در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر مزیت هایی دارد که می تواند در فرآیند تعاملی برد- برد مورد همکاری سایر کشورها قرار گیرد. ضمن اینکه هم اکنون دلواپس صنعت خودرو نیستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش شرط های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازگشت مجدد پژو به ایران، افزود: ایران برای تمامی کمپانی های بزرگ بین المللی که منافع ایران را به رسمیت بشناسند بازار دارد ولی هر قراردادی از جمله پژو اگر بخواهد منعقد و عملیاتی شود باید در نظر گرفتن منابع برد- برد هر دو طرف باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دید تمام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضوع پژو این است که منافع اقتصادی ایران در چارچوب اصولی که برای کشور ترسیم شده است، تامین شود؛ در غیر این صورت قهر کردن معنا ندارد.
ابویی مهریزی در پاسخ به این سوال که پژو هم با تشدید تحریم ها از بازار ایران خارج شد و همراه خوبی برای ایران نبوده است؟ گفت: منافع ملی در مقابل تمام افت و خیز ها و عدم ارتباط ها و تند گفتن های طرف های تجاری ایران لحاظ خواهد شد.
وی افزود: بازار صادراتی پژو نیز باید در اختیار ایران قرار گیرد و سرمایه گذاری به عدد و رقم چند میلیون دلاری محدود نشود.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه مدیران وزارت صنعت و نیز مدیران خودروسازی ها، به این چارچوب ها معتقدند و هر گونه اقدامی را در چارچوب این موضوعات انجام می دهند.
ابویی همچنین در خصوص سرمایه گذاری پژو در ایران نیز گفت: برداشت ما از سرمایه گذاری، تنها آوردن پول به ایران نیست؛ بلکه ورود علم، تکنولوژی، برند، منافع مشترک خود یک نوع سرمایه گذاری است.(مهر)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد