مانند نقاشی‌های کودکی؛ روشن و رنگی

گفت‌وگو با جکی کاکل درباره «تیمی» بره کوچولو

تیمی، بره کوچولوی یک سریال انیمیشن بریتانیایی است که توسط کمپانی بی.بی.سی و «آردمن انیمیشن» تولید شده است که در سال 2009 برای اولین بار از شبکه سی.بی.بی پخش شد.
کد خبر: ۶۸۱۴۷۲
گفت‌وگو با جکی کاکل درباره «تیمی» بره کوچولو

این سری با نام اصلی Timmy Time یک مجموعه بدون دیالوگ است که در دو سری 26 قسمتی و یک سری 28 قسمتی برای گروه سنی خردسال در استودیو بریستول با تکنیک استاپ موشن تولید شده است. این استودیو یکی از استودیوهای مربوط به آردمن است.

این برنامه برای گروه سنی پیش‌دبستانی تهیه شده است. استودیو آردمن به دنبال سبک خاص خود در ساخت مجموعه «والاس و گرومیت» و پس از آن «بره ناقلا» به کارگردانی نیک پارک و نیز به دلیل جوایز اسکاری که تاکنون گرفته به عنوان یکی از رقبای اصلی «دیزنی» و «دریم ورکز» شناخته می‌شود.

این سریال ماجراهای کوچک‌ترین گوسفند گله «تیمی» را بیان می‌کند که حالا سه سال دارد و می‌خواهد به مهد کودک برود و همان طور که در آهنگ تیتراژ می‌گوید او بره کوچکی است که باید چیز‌های زیادی یاد بگیرد. در این سری تیمی با دوستانش، جوجه اردک، توله‌سگ، بچه گربه، بزغاله کوچولو، جوجه جغد، بچه خوک، توله روباه، جوجه تیغی و کرم خاکی در مهدکودک هستند.

آنها در آنجا می‌آموزند که چطور بازی‌های دسته‌جمعی کنند، به یکدیگر کمک کنند و اسباب‌بازی‌ها و وسایل‌شان را با همدیگر تقسیم کنند. چگونه با دیگر کودکان هم‌سن و سال‌شان دوستی و ارتباط برقرار کنند و اشتباهات‌شان را بپذیرند. بچه‌ها دو مربی دارند؛ یکی از آنان ازبورن جغد و دیگری هریت پلیکان است که زیر نظر آنها آموزش می‌بینند. داستان‌های این کار در عین قوت آن قدر ساده هستند که بدون دیالوگ و با استفاده از ترکیب انیمیشن، شخصیت توصیفی، ژست‌ها و واکنش‌ها کمدی بزن‌بکوب و صداهای حیوانات بیان شوند. تیمی در این ماجراها با همان مسائلی مواجه می‌شود که هر کودک پیش‌دبستانی ممکن است در مهدکودک با آنها مواجه شود.

مجموعه بره کوچولو، تاکنون موفق به دریافت سه جایزه معتبر جهانی شده است؛ دریافت جایزه دوم بین‌المللی یونس آلمان سال 2010، برنده جایزه بافتا سال 2010 و سال 2013 به عنوان بهترین فیلم برای گروه سنی خردسال برگزیده شد.

محبوبیت این شخصیت به اندازه‌ای است که در فعالیت‌های مختلف آموزشی و خیریه و مناسبتی مثل کریسمس از آن استفاده می‌شود و علاوه بر آن محصولات جانبی متعددی مثل مجله تیمی، تقویم تیمی، کتاب داستان قصه‌های تیمی و چند بازی برای تلفن همراه و آی‌پد تهیه شده است. دو کار ویدئوی خانگی نیز به نام تولد تیمی و دکتر تیمی به بازار عرضه شده است.

سرپرست کار در این پروژه جکی کاکل و تهیه‌کنندگان ارشد کار پیتر لرد و نیک پارک هستند. این کار اکنون از شبکه دوم سیما و شبکه پویا پخش می‌شود. برای درک بهتر چگونگی ساخت این مجموعه توجه شما را به مصاحبه‌ای با کارگردان ارشد این کار جکی کاکل جلب می‌کنیم. جان بخشیدن و سرزندگی مناسب به تیمی و دوستانش، بزرگ‌ترین چالش بود. جکی کاکل زمانی که پروژه تیمی‌تایم را شروع کرد، می‌دانست که به یک پسربچه دوست‌داشتنی خارج از فضای بزرگسالانه «شاون گوسفند» نیاز دارد. او با تکیه بر خاطرات سال‌های قبل از مدرسه‌اش به تحقیق زیادی نیاز نداشت و از تجربیاتش با تیمی می‌گوید.

تیمی تایم را چطور توصیف می‌کنید؟

ماجراهای سری شاون یک کمدی صامت بزن بکوب است، اما تیمی، کاری بامزه درباره رشد کردن و بزرگ شدن است. درباره رفتن به کودکستان و ترک کردن خانه برای اولین بار و پیدا کردن دوستان جدید است. من فکر می‌کنم برای بچه‌ها خیلی جالب باشد که چیزهایی در مورد وقتی به کودکستان می‌روند، بدانند. تیمی هم دقیقا با همه دوستان حیوانش همان طور رفتار می‌کند. همین‌طور برای والدین که می‌توانند بنشینند و تیمی را تماشا کنند. برای این‌که همه ما این مراحل رشد را پشت سر گذاشته‌ایم.

بزرگ‌ترین مشکل چه بود؟

فکر می‌کنم، بزرگ‌ترین مشکل این انیمیشن، پرتحرک ساختن آن بود. همان‌طوری که بچه‌ها در آن سن هستند. شخصیت‌ها هیچ‌ جا غیر از مهد کودک نمی‌روند؛ اما کارهایی مثل پریدن و دویدن انجام می‌دهند که به معنی اتصال‌های زیاد در عروسک‌های انیمیشن است.

اما من فکر می‌کنم که این واقعا ارزشش را داشت، چون دیدن انرژی شخصیت‌ها خیلی بامزه و بخش مهمی از شخصیت تیمی است. وقتی داشتم طراحی می‌کردم، می‌خواستم که این کار خیلی روشن و رنگی و به شکل طراحی‌های بچه‌ها از خورشید، درخت و گل باشد. کیفیت ساده و زیبایی که می‌خواستم آن را در طراحی تمام جزئیات و شخصیت‌ها منعکس کنم.

چه نوع اتصالی را برای عروسک‌ها استفاده می‌کنید؟

ما تلاش می‌کنیم از میله‌های فلزی و مفصل‌های گوی و لولایی و پایه‌ها و نگه‌دارنده‌های سنگین استفاده کنیم. بنابراین چالش بزرگ، مطمئن شدن از این است که شما تمام چیزها را بدرستی آماده کرده‌اید. ولی وقتی شما در رایانه آن اتصالات را حذف می‌کنید، کمتر از کابوس نیست! لازم است که مطمئن شوید آنها را در مقابل شخصیت‌ها نگذاشته‌اید و در پشت آنها قرار داده‌اید.

از چند عروسک تیمی استفاده شد؟

ما 13 کاراکتر داریم؛ 9 عروسک از تیمی و چهار تا از بقیه شخصیت‌ها. گروهی هفت نفره از انیماتورها را داشتیم که در 14 صحنه مختلف کار می‌کردند. پس به تعداد زیادی عروسک از هر شخصیت نیاز داشتیم تا انیماتورها کار کنند.

دیجیتالی کردن کارها چطور بود؟

واقعا نکات مثبت و منفی در هر دو طرف است. شما کیفیت و عمق زیبایی از میدان به دست می‌آورید؛ اما وقتی دوباره کارگردانی می‌کنید باید به نوعی تفکرتان را متعادل کنید و این که چطور می‌توانید برداشت‌هایی که می‌خواهید داشته باشید.

اما این خوب است و ما حالا به آن عادت کردیم. واضح است که این کار هنگام برداشت‌ نماها زمان بیشتری می‌برد، وقتی یک نما را تنظیم می‌کنید و همه‌ چیزهایی را که باید انجام دهید، چک می‌کنید و همه اطلاعات را مدیریت می‌کنید.

ما حدود پنج دقیقه در هر هفته تولید می‌کنیم که روند خوبی با ارزش‌های تولیدی بالاست.

قسمت‌های مورد علاقه شما کدام است؟

گفتنش سخت است. معمولا آخرین قسمت‌هایی را که کار کردیم، شامل می‌شود؛ اما یک قسمت است که دوستش دارم و همیشه خواهم داشت و آن درباره درمان سکسکه توسط تیمی است. او سکسکه یک بچه را درمان می‌کند و یک چیزی ـ در درون آن قسمت ـ هست که واقعا دوست دارم.

درمان آن چیست؟

این یک راز است شما باید آن قسمت را ببینید.

در آینده برای تیمی چه برنامه‌ای دارید؟

فکر می‌کنم برای این‌که بیننده‌های کودکستانی تغییر می‌کنند، شاید برای مدتی او را در کودکستان نگه دارم؛ اما ظرفیتی برای شخصیت‌های ما هست که به جاهای دیگر بروند. اما شخصا او را در کودکستان نگه می‌دارم. (پریسا کاشانیان/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها