دیوید ادواردز، استاد دانشگاه هاروارد و راشل فیلد به نمایش پلتفرم پیامرسانی رایحه خود در موزه تاریخ طبیعی آمریکا پرداختند که شامل برچسبگذاری تصاویر با رایحههای منتخب از میان جعبهای از بوها و ارسال آنها به ایمیل یا شبکههای اجتماعی بود.
این پیامها سپس بر روی یک دستگاه جدید موسوم به «oPhone» پخش شدند.
کریستوف لودامیل و بلیک آرمسترانگ از پاریس بوسیله اسکایپ به همکارانشان در نیویورک پیوسته و یک تصویر دارای برچسب رایحه خوراکی و نوشیدنی فرانسوی که به مناسبت جشن برپایی دستگاه «oPhone» استفاده کرده بودند را ایمیل کردند.
دستگاه موجود در نیویورک با دریافت این پیام، از خود عطر نامحسوسی را پراکنده کرد که دقیقا با تصویر همخوانی داشت.
پیام های عطردار موسوم به «oNotes» با یک برنامه آیفون موسوم به «oSnap» نوشته میشوند که آن هم روز سهشنبه راهاندازی شد. کاربران با استفاده از این برنامه میتوانند از میان 32 رایحه، یکی را انتخاب کرده و با ترکیب و تطبیق آنها با هم، بیش از 300 هزار عطر منحصربفرد را تولید کنند.
این 32 رایحه در هشت مخزن دستگاه موسوم به «oChips» قرار خواهند گرفت که مانند جوهر کارتریج یک دستگاه چاپ عمل میکنند. هنگامی که دستگاه یک پیام دریافت میکند، بوی مرتبط با آن را بر اساس برچسب های رایحه اختصاص یافته به تصویر منتشر میکند.
هر عطر تنها 10 ثانیه باقی میماند که برابر با زمانی است که انسان بوها را حس میکند. ادواردز در نشستی خبری در موسسه تاریخ طبیعی آمریکا به خبرنگاران گفت در صورت وجود چند رایحه در یک تصویر، بوها به ترتیب و یکی پس از دیگری ارائه خواهند شد.
این استاد دانشگاه هاروارد پیش از این، طرح های خلاقانه دیگری نیز داشته که از آن میان میتوان به گیاهان تمیز کننده هوا، بطریهای خوردنی و فناوری های واکسن برای انتقال دارو به ریهها جهت جلوگیری از عفونت اشاره کرد.
در پروژه ارسال پیام بودار، ادواردز فعلا بر روی خوراکی ها تمرکز دارد. دستگاه «oPhone» در روزهای آینده در کافههای پاریس به نمایش گذاشته خواهد شد تا پتانسیل تجاری آن آزمایش شود.
این دستگاه از اوایل سال 2015 با قیمت 149 دلار در دسترس قرار خواهد گرفت.(ایسنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد