جام جهانی 2014

جنجال پیراهن نازی‌ها در جام‌جهانی

نمایشگاهی از لباس‌های فوتبال که شامل پیراهن‌هایی از دوران آلمان نازی و رژیم فاشیستی موسولینی است، همه بازدیدکنندگان یک مرکز خرید پرازدحام شهر سالوادور را متعجب کرده است.
کد خبر: ۶۸۶۷۳۲
جنجال پیراهن نازی‌ها در جام‌جهانی

به گزارش جام جم ورزشی، این نمایشگاه دربرگیرنده بیش از یکصد پیراهن ملی اصل از کشورهای مختلف که به سال‌های قبل و حتی شروع بازی‌های جام‌جهانی در سال 1930 بازمی‌گردد. دکتر دودا سامپائو، مالک مجموعه به نمایش گذاشته شده گفت که کمیته محلی جام‌جهانی برزیل این مجموعه را مورد تائید قرار داده است و بنابراین رضایت فیفا را نیز همراه دارد. متصدیان اداره جهانی فوتبال هیچ نظری درباره وجود مشکل در سازمان‌های محلی ندادند.

وقتی رالف زیتل بازدیدکننده، نگاهی دقیق‌تر به تی‌شرت سفیدرنگ با برچسب نقره‌ای مربوط به آلمان نازی روی آن انداخت، نمی‌توانست باور کند آیا این یک شوخی بود یا چیز دیگری؟ آلمان 1934، دورانی مطرود. این هوادار تیم سوئیس از دیدن این لباس که گویا نمونه کپی‌برداری شده آن نیز بود، احساس خوبی نداشت.

در آلمان به نمایش‌گذاشتن آرم آلمان نازی یا همان صلیب شکسته جرم محسوب می‌شود. در یک قاب شیشه‌ای دیگر در مرکز خرید سالوادور اما پیراهن سیاه‌رنگی مربوط به دوران موسولینی نیز دیده می‌شود. روی این پیراهن تصویری از یک سیلندر در کنار یک تبر که نمادی از ایتالیای فاشیست است و همچنین سمبل دیگری از فوتبال ایتالیایی دیده می‌شود که بخوبی نشان‌دهنده قدرت تحمل جرم جامعه برزیل است.

جام‌جهانی 1934 در ایتالیا در حالی برگزار می‌شد که هیتلر در آلمان به قدرت می‌رسید و اغلب مردم این جام‌جهانی را به خاطر فشار و تبلیغات گسترده موسولینی برای رژیم فاشیستی‌اش به یاد دارند. ایتالیا با برد 2 بر یک مقابل چکسلواکی پیروز این تورنمنت بود. آلمان که نخستین حضور خود در جام‌جهانی را رقم می‌زد با برد 3 بر 2 در مقابل اتریش سوم شد.

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌گوید: بله فکر می‌کنم مشکلی وجود داشته است. این یک لباس فوتبال تاریخی است و چند روز پیش از شروع به کار نمایشگاه ما با افرادی که در این زمینه مسئول بودند صحبت کردیم و از نظر آنها هیچ مشکلی وجود نداشت. آنها گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد، چون این یک پیراهن تاریخی است. این مجموعه‌دار با اطمینان خاطر گفت: ما هیچ مقصود سیاسی از نمایش این دو پیراهن نداریم.

لئونارد دوارت، هوادار تیم ملی شیلی نیز در این باره گفت: این نمایشگاه مربوط به دورانی است که من خیلی خوب به آن اشراف ندارم، اما در واقع در تاریخ جهان بسیار منفی تلقی می‌شود. سامپائو، مالک این کلکسیون در دفاع از این نمایشگاه معتقد است که بازدیدکنندگان و مردم متوجه می‌شوند غرض سیاسی از نمایش این لباس‌ها وجود نداشته است و مردم بسیار علاقه‌مند هستند. مردم از اینجا بازدید می‌کنند و می‌گویند که تابه‌حال چنین مجموعه‌ای را ندیده‌اند و برایشان جالب است بدانند این کلکسیون چطور به وجود آمده است و ما هم در عوض سعی می‌کنیم برایشان توضیح دهیم که رایش سوم چگونه به دست هیتلر به وجود آمد و آنها بدون هیچ مشکلی از کنار این پیراهن‌ها عبور می‌کنند، در حالی که با تاریخ هم بیشتر آشنا می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها