وال استریت ژورنال در گزارش خود می نویسد: شرکت های آلمانی در حال کم کردن سرمایه گذاری های خود در روسیه به سبب عصبانیت از نقش کرملین در تحولات اوکراین هستند و در مقابل به دنبال گرم کردن روابط خود با یک کشور بزرگ دیگر یعنی ایران هستند که در سال های گذشته به سبب تحریم های غرب مجبور به کاهش روابط خود با آن شده بودند.
بر همین اساس شرکت های موجود در سراسر آلمان به سرعت در حال احیای روابط تجاری خود با ایران هستند روابطی که تا چندی پیش از مستحکم ترین روابط تجاری محسوب می شد.
صاحبان صنابع آلمان این موضوع را تایید کرده و می گویند که این تغییر (تلاش برای احیای روابط تجاری با ایران) در دیگر کشورهای اروپایی نیز در حال رخ دادن است، زیرا کشورهای غربی که در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران هستند با لغو برخی تحریم ها علیه تهران موافقت کرده و مذاکرات برای رسیدن به یک توافق نهایی نیز ادامه دارد و همین امر سبب شکل گرفتن این امید نزد صنایع اروپایی شده که بازاری با 77 میلیون مصرف کننده بالقوه به روی آنها باز می شود.
در همین رابطه استفانی اسپینرکانی، مدیر اجرایی شرکت «اسپینر GmbH» که در یک سال اخیر با دو هیات تجاری به ایران سفر کرده می گوید: زمانی که تحریم ها لغو شود، این بازار از نظر حضور شرکت های متعدد و همچنین مشتریان منفجر می شود.
وال استریت در ادامه می نویسد: هر چند شرکت های آلمانی به دنبال فرصتی برای بازگشت به بازار ایران هستند، اما با این وجود تعداد کمی از این شرکت ها علاقه دارند که در مورد آن صحبت کنند. بسیاری از این شرکت ها از آن بیم دارند که برملا شدن رابطه آنها با ایران سبب برهم خوردن روابطشان با آمریکا شود و این در حالی است که آمریکا در سال گذشته دومین شریک تجاری بزرگ آلمان محسوب می شد، اما ایران به دلیل تحریم های سنگین غرب به رده پنجاه و پنجم در میان شریکان تجاری آلمان سقوط کرده بود.
شرکت های آلمانی که برخی از آنها جزو بزرگترین صادر کنندگان جهان محسوب می شوند در حال کاهش روابط خود با روسیه هستند.
در سال های اخیر روابط تجاری میان مسکو و برلین شکوفا شده و در سال گذشته به 100 میلیارد دلار رسید و در حال حاضر 300 هزار شغل در آلمان به طور مستقیم به صادرات کالا به روسیه وابسته هستند از همین رو وقتی در ماه مارس کشورهای غربی خواستار تحریم روسیه شده بودند شرکت های آلمانی با آن مخالفت کردند.
مخالفت آنها با اعتراض دیگر کشورهای غربی روبرو شد و این در حالی بود که آلمان همچنان از ادامه روابط تجاری با روسیه سخن می گفت و فقط زمانیکه روسیه متهم به همدستی با جدایی طلبان اوکراین در ساقط کردن هواپیمای مسافری مالزی با 298 مسافر در تاریخ 17 جولای شد شرکت های آلمانی شروع به کاهش روابط تجاری خود با روسیه کردند.
در همین خصوص، دیتر زتشه، مدیر اجرایی شرکت دایملر گفت: صلح و ثبات و هر اقدامی در این زمنیه بر همه چیز اولویت دارد.
هر چند گسستن از روسیه موجب می شود که شرکت های آلمانی مجددا به سمت ایران گرایش پیدا کنند اما با این وجود برخی از این شرکت ها همچنان نگران آن هستند که مبادا تحریم های لغو شده ایران مجددا به اجرا گذاشته شود.
مورد دیگری که در مورد ارتباط تجاری با ایران وجود دارد آنکه هنوز انتقال پول به داخل ایران از طریق بانک های بین المللی به دلیل تحریم ها ممکن نیست و همین امر داد و ستد با تهران را مشکل کرده است.
اما ویکتور تریر، رییس بخش بازرگانی اداره تجارت و صنعت آلمان، در مورد قابلیت های ایران برای فعالیت سرمایه گذاران و شرکت های آلمانی می گوید: ایران یک بازار بزرگ بالقوه است که فقط می توان آن را با ترکیه مقایسه کرد اما پیش از اینکه این شرکت ها وارد ایران شوند باید مطمئن شوند که همه چیز در آنجا خوب است.
بر همین اساس اگر شرکت های غربی مجوز بازگشت به ایران را به دست بیاورند شرکت های آلمانی از موقعیت خوبی برخوردار هستند، زیرا پیش از سنگین تر شدن تحریم ها علیه ایران در سال 2006 شرکت خودرو سازی دایملر، شرکت دارو سازی بایر، شرکت زیمنس و برخی دیگر از شرکت های آلمانی حضوری فعال در بازار ایران داشتند و حتی برای چندین سال آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می شد.
در این رابطه باید گفت که شرکت زیمنس از سال 1868 وارد ایران شده است. اما این روایط پس از سنگین شدن تحریم ها در سال 2010 و 2012 میلادی از بین رفت. پیش بینی می شود که در صوت بازگشت شرکت های آلمانی به ایران حجم صادرات آلمان به این کشور به سرعت به سقف 10 میلیارد دلار برسد و این در حالی است که این رقم در سال گذشته فقط یک میلیارد و 850 میلیون دلار بود.
علاوه بر این موضوع، ایران از لحاظ انرژی کشوری غنی محسوب می شود و با توجه به نیاز صنایع آلمان به انرژی، بهبود رابطه با تهران می تواند نیاز برلین در این رابطه را حل کند.
گفته می شود 100 شرکت آلمانی و در حدود هزار بازرگان با ایران در ارتباط بوده و یا در ایران شعبه دارند. در همین رابطه در ماه جولای کنفرانس دو روزه ای در خصوص قوانین سرمایه گذاری، تحریم ها و سیاست های ایران در شهر فرانکفورت برگزار شد که این 100 شرکت در آن حضور داشتند.
«جولیان امامی»، مدیر اجرایی این کنفرانس به وال استریت گفت: شرکت ها در حال حاضر در تلاش هستند تا با شریکان تجاری ایرانی خود وارد توافق شده و جای پایی در بازار ایران پیدا کنند.
«دانیل برنبک»، مدیر یک شرکت آلمانی-ایرانی که در تهران حضور دارد در مورد علاقه شرکت های آلمانی برای حضور در ایران گفت: میزان تقاضا برای اطلاع از شرایط فعالیت در ایران از سوی شرکت های آلمانی در یک سال اخیر دو برابر شده به طوریکه در هر روز ما 20 تقاضا در این رابطه داریم. منافع اساسی آلمان در این رابطه مشخص است و بازاری بزرگ در این رابطه وجود دارد.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد