تقدیر از اسلام شناس و فیلسوف ژاپنی در پاییز امسال

مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد پرفسور ایزوتسو، 22 آذرماه سال جاری با حضور اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان ژاپنی در دانشگاه کیئو برگزار می شود.
کد خبر: ۷۰۵۲۲۵
تقدیر از اسلام شناس و فیلسوف ژاپنی در پاییز امسال

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن با مسئولان دانشگاه کیئوی این کشور مقرر شد تا جایزه‌ دوسالانه‌ «ایزوتسو» به محققان ژاپنی که بهترین مقاله یا کتاب درباره‌ ایران و اسلام را تدوین کرده‌ باشند، اهدا شود.

برگزاری مراسم یکصدمین سالروز تولد پرفسور ایزوتسو، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فقید ژاپنی، موضوع دیدار و گفت‌وگوی رضا یوسفی، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن با تعدادی از مسئولان و اساتید دانشگاه کیئو، دانشگاه محل تحصیل و تدریس پروفسور ایزوتسو بود که در محل دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

در این دیدار رضا یوسفی، رایزن فرهنگی کشورمان، نقطه‌نظرات خود مبنی بر اهمیت بزرگداشت مقام پرفسور ایزوتسو، برای ایجاد پیوند و انجام تبادلات فرهنگی بین دو ملت ایران و ژاپن و طراحی جایزه‌ ایزوتسو برای اهدا به محققان ژاپنی که بهترین مقاله یا کتاب در زمینه‌ ایران و اسلام تدوین کرده‌اند، را ارایه داده بود و پس از انجام مذاکرات و مشورت‌های لازم اساتید حاضر در جلسه با رییس دانشگاه کیئو، مواد مورد توافق زیر به رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن برای بزرگداشت مقام ایزوتسو و اهدای جایزه به محققان ایران‌شناس ژاپنی ارسال شد.

بنا بر اعلام این خبر، ‌تاریخ 13 دسامبر برابر با 22 آذرماه سال جاری برای برگزاری مراسم بزرگداشت پرفسور ایزوتسو در تالار دانشگاه کیئو با ظرفیت 200 نفر، تعیین شد. مدیریت این مراسم که با حضور اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان ژاپنی خواهد شد، با دکتر نوموتو، استاد دانشگاه کیئو خواهد بود.

همچنین در این مراسم مهدی محقق، استاد بازنشسته‌ دانشگاه تهران و از دوستان صمیمی پرفسور ایزوتسو از طرف ایران و یک نفر از اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان ژاپنی از طرف این کشور، در زمینه‌ ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و شخصیت پرفسور ایزوتسو سخنرانی خواهند کرد.

جایزه‌ی دوسالانه‌ی پرفسور ایزوتسو نیز از سال 2015 میلادی و به مناسبت یکصد و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، به محققان ژاپنی در حوزه‌های ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و مطالعات تطبیقی ادیان اهدا خواهد شد که دانشگاه کیئو، مسئولیت برگزاری مراسم و تقدیم جایزه را به عهده خواهد داشت.

بودجه‌ این جایزه از محل کمک های مالی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه کیئو تأمین خواهد شد و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، این دانشگاه را برای برگزاری دوسالانه‌ی پروفسور ایزوتسو، حمایت خواهد کرد.

"توسیهیکو ایزوتسو" زبان‌شناس، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و فیلسوف ژاپنی بود که چند کتاب درباره اندیشه عربی، حضرت محمد(ص) و فلسفه و عرفان در سنین جوانی نوشت. علاقه فراوان او به قرآن نیز باعث شد که برای اولین بار قرآن را به زبان ژاپنی ترجمه کند.

ایزوتسو از شهرتی بین‌المللی برخوردار بود و شاید در میان اسلام شناسان معاصر یگانه فردی بود که از مذاهب مسیحی، یهودی، هندویی، بودایی و مکتب‌های گوناگون فلسفی معاصر اطلاع و در مقایسه و تطبیق استادی و تبحر داشت. از این رو بسیاری از مجامع علمی بین‌المللی او را به عضویت پذیرفته بودند. وی همچنین سال ها در ایران تدریس و زندگی می کرد..

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها