طی قرنها از عطر و سایر محصولات خوشبو کننده بعنوان راهی برای بهبود ظاهر کلی فرد استفاده میشود؛ در مطالعات قبلی عنوان شده بود که درک جذابیت صورت تحت تأثیر استفاده از یک رایحه دلپذیر یا ناخوشایند قرار دارد.
با این حال مشخص نشده بود که آیا بو بر درک تصویر واقعی از صورت فرد تأثیر میگذارد و چگونه مغز تحت تأثیر یک رایحه خوش قرار میگیرد.
محققان مرکز حواس شیمیایی مونل (Monell) در دانشگاه پنسیلوانیا در این مطالعه با دو روش پردازش ادارکی مجزا، میزان جذابیت و سن را تحت تأثیر رایحه دلپذیر مورد ارزیابی قرار دادند و از روغن ماهی بعنوان یک بوی ناخوشایند و از اسانس گل رز بعنوان یک رایحه دلپذیر استفاده شد.
جذابیت بعنوان یک فرآیند احساسی و قضاوت در خصوص سن بعنوان یک فرآیند شناختی مبتنی بر عقل در نظر گرفته شدند.
نتایج بدست آمده نشان میدهد، نشانههای بویایی و بینایی بصورت مستقل، جذابیت چهره فرد را تحت تأثیر قرار میدهد؛ بر این اساس، نشانههای بویایی مانند عطر خوش چهره را جذابتر میکند، اما تأثیر چندانی بر جوانتر نشان دادن چهره ندارد.
نشانههای بصری سن مانند چین و چروک یا لکههای پوستی باعث پیرتر نشان دادن فرد میشوند؛ این نشانهها در هنگام تحریک با رایحههای دلپذیر، بر درک افراد از سن تأثیر گذاشته و باعث پیرتر نشان دادن یک فرد پیر و جوانتر نشان دادن یک جوان میشود.
به گفته «یانینا زویبرت» سرپرست تیم تحقیقاتی، لذت از بوی خوش و افزایش جذابیت چهره در یک ارزیابی عاطفی مشترک ادغام میشوند که احتمالا یک سایت مشترک پردازش عصبی در مغز را نشان میدهند.(ایسنا)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
شاهین بیانی در گفتوگو با «جامجم»:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد