به گزارش خبرنگار ما، برنامه مناظره دیروز شبکه یک سیما به موضوع قیمت بلیت قطار اختصاص داشت. این در حالی است که بلیت قطار از آذر سال گذشته تاکنون سه بار افزایش قیمت را تجربه کرده است و شرکت رجاء و دیگر شرکتهای حمل و نقل مسافری ریلی خواهان افزایش قیمت بیشتری نیز هستند.
استدلال این شرکتها این است که با بالا رفتن تورم هزینههای آنان افزایش یافته و قیمتهای کنونی بلیت قطار پاسخگوی این افزایش نیست. در سوی دیگر ماجرا دولت مخالف افزایش قیمت بلیت قطار به عنوان وسیلهای است که اقشار آسیبپذیر و متوسط از آن استفاده میکنند. در نهایت نیز مردم به عنوان استفادهکنندگان از ناوگان حمل و نقل ریلی معتقدند با وجود افزایش قیمتهای صورت گرفته، کیفیت خدمات در قطارها آنگونه که باید، بهبود نیافته است.
این تلقیای بود که در نتایج نظرسنجی برنامه مناظره خود را نشان داد و شرکتکنندگان در این مناظره هرگونه افزایش قیمت بلیت قطار حتی با وعده افزایش کیفیت خدمات را رد کردند.
سوال نظرسنجی این برنامه این بود «آیا موافقید در ازای افزایش کیفیت، قیمت بلیت قطارها افزایش یابد» اما اکثریت شرکتکنندگان به این پرسش پاسخ منفی دادند. در مناظره دیروز حسن تقیزادهانصاری نایب رئیس انجمن دفاتر مسافرتی، عبدالکریم حسینزاده نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، محمدصادق خلفی عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی، سیدمحمد راشدی معاون مسافری راهآهن، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سیدحسن موسوینژاد مدیرعامل شرکت رجاء به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل مسافری ریلی کشور حضور داشتند و به گفتوگو و گاه جدل تند با یکدیگر پرداختند.
نرخ بلیت مناسب است
حسن تقیزادهانصاری ، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در برنامه مناظره تصریح کرد: بیشتر آژانسهای مسافرتی معتقدند نرخ کنونی بلیت قطار مناسب است.
عبدالکریم حسینزاده، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در ادامه گفت: حمل و نقل ریلی در حوزه توسعه پایدار و دسترسی ارزان مردم به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. باید روشن شود افزایش قیمتهای اخیر بلیت قطار براساس نیازسنجی از مردم یا براساس سیاستگذاری آنی بوده است. بیشتر تصمیمگیریهای ما در خلأ است، زیرا مردم در آن حضور ندارند.
وی تصریح کرد: باید مردم را در تمام فرآیندها تاثیرگذار بدانیم. باید با افزایش قیمت بدانیم چقدر مردم احساس رضایت دارند. با یک پیمایش بین مردم متوجه میشویم که مردم از این وضع (افزایش قیمت) ناراضی هستند.
وی گفت: در افزایش قیمتها با توجه به عمر ناوگان و سرویسها مردم انتخابگر نیستند.
محمدصادق خلفی، عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی نیز گفت: در داخل کشور 600 میلیون تن بار داریم که راهآهن 5 درصد آن را حمل میکند، یعنی 95 درصد حمل بار و 85 درصد جابهجایی مسافر توسط جاده انجام میشود. چرا این اتفاق افتاده است؟ در رنکینگ قیمت بنزین دنیا نهمین کشور هستیم، در قیمت گازوئیل نیز پنجمین کشور دنیا هستیم.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ کشتههای سوانح رانندگی در رتبه ششم دنیا قرار داریم، افزود: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور، اتفاقی در حوزه حمل و نقل ریلی روی نداده است.
در ادامه برنامه مناظره سیدمحمد راشدی معاون مسافری راهآهن گفت: احداث شبکه ریلی ایران بین سالهای 1307 تا 1317 بوده و بخشی از آن تهران ـ شمال و تهران ـ جنوب در سال 1335 بازسازی شده است و از آن زمان تا امروز هیچ بازسازیای صورت نگرفته است.وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیشترین بهرهبرداری از راهآهن شده، اما در بخش زیرساخت سرمایهگذاری لازم صورت نگرفته است، در دولت سازندگی و اصلاحات حرکاتی انجام شده، اما در حوزه ریلی سرمایهگذاری صورت نگرفته است.وی تصریح کرد: با این حال افزایش قیمتها بیشتر به نسبت تورم بوده است.
مردم چه به دست آوردهاند؟
غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این برنامه اظهار کرد: مردم از افزایش قیمتهای بلیت قطار چه به دست آوردهاند؟ نه ایمنی را به دست آوردهاند و نه کیفیت بیشتر خدمات. سال گذشته در سمنان شاهد سه حادثه ریلی بسیار ناگوار بودهایم. مردم امروز انتظار افزایش سرعت 200 کیلومتر را ندارند همین که بتوانیم با همین شرایط قطارها خدماتدهی مطلوب کنیم، کار بزرگی انجام شده است.
وی افزود: در ردیفهای متفرقه بودجه 1500 میلیارد تومان افزایش بودجه برای راهآهن داشتهایم، اما آیا راهآهن توانست از این بودجه استفاده کند؟
پس از هند ارزانترین حمل و نقل ریلی را داریم
در ادامه، سیدحسن موسوینژاد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه کسی به طور مطلق از افزایش قیمتها حمایت نمیکند، گفت: اعتبارات دولتی تخصیصی به رجا بین 300 تا 400 میلیارد تومان در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده است. مقایسه قیمت حمل و نقل مسافر در کشورهای مختلف حاکی از آن است که ما پس از هند ارزانترین قیمت بلیت قطار در جهان را داریم. وی افزود: در بخش مسافری هزینهای بابت استفاده از خطوط پرداخت نمیکنیم، اما با این حال باید بخشی از هزینهها و ضرر و زیان شرکتها را تامین کنیم.
در بخش دوم و مناظره آزاد این برنامه کارشناسان به بحث و گفتوگو پرداختند. به گزارش جامجم، در بخش دوم برنامه مناظره غلامرضا کاتب با بیان اینکه دولت موظف به پرداخت یارانه است، گفت: آیا وقتی دولت نمیتواند این کار را انجام دهد باید از جیب مردم این یارانه را تامین کند؟ چرا دولت از ظرفیتهای ایجاد شده از سوی مجلس در حوزه حمل و نقل ریلی استفاده نمیکند. راشدی در واکنش به این اظهارات گفت: بنده فکر میکنم ایشان شعار انتخاباتی میدهد.
وی با بیان اینکه هزینه تعویض هر سوزن در ایستگاهها 500 میلیون تومان است، گفت: با تعویض سوزنها سرعت قطارها در ایستگاهها از 60 کیلومتر به 120 تا 140 کیلومتر افزایش مییابد. وی با بیان اینکه دولت نگاه ویژه به راهآهن دارد، بیان کرد: همکاران ما به صورت شبانهروزی در محور جنوب فعالیت و تجهیزات مختلف را در این محور تعویض میکنند.
واردات واگن از آلمان در اوج تحریمها
محمدصادق خلفی، عضو انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی نیز خطاب به کاتب گفت: سالانه 70 میلیارد دلار عدم نفع کشور از محل بنزین و گازوئیل ارزان قیمت به مردم دادن است، از سوی دیگر در تعداد کشتهها تلفات مردان به زنان سه به یک است.وی گفت: در اوج تحریمها واگن از آلمان وارد کردیم.
کاتب در واکنش به اظهارات خلفی گفت: واگنهای نو یا دست دوم؟ خلفی پاسخ داد: این قطارها هماکنون در آلمان سیر میکنند.راشدی، معاون مسافری راهآهن در میانه بحث اظهار کرد: اینکه شعارهایی در هشت سال گذشته دادند که ما در عرض سه سال عملی کنیم، کملطفی است. هماکنون در شبکه ریلی هیچ رقمی را بابت استفاده از شبکه دریافت میکنیم.
وی افزود: مبلغی را که دریافت میکنیم هزینههای آب، برق و... نمیشود.در ادامه کاتب با بیان اینکه ما نیامدهایم تبلیغات انتخاباتی کنیم و دو سال تا انتخابات مانده است، بیان کرد: مگر ما حقوق و مزایای دلاری به مردم میدهیم که به آنها بنزین را با دلار بدهیم؟
کمترین قیمت هر واگن قطار: یک میلیون یورو
همچنین موسوینژاد، مدیرعامل شرکت رجاء بیان کرد: هزینههای ما بالاست و قیمت فعلی بلیت جوابگو نیست؛ مثلا واگن را در هر صورت به قیمت دنیا خریداری میکنیم و هزینههای مالی ما بسیار زیاد است. کمترین قیمت واگن در دنیا یک میلیون یوروست.
وی با بیان اینکه قطارهایی که مردم سوار میشوند شایسته آنها نیست، افزود: واگنهای پنجاه ساله در شبکه سیر میکنند، در حال مذاکره با شرکتهای معتبر دنیا برای خرید واگن هستیم و بهطور قطع قیمت بلیت این واگنها بیشتر از قیمتهای کنونی خواهد بود.وی با بیان اینکه بیست و هشتم آذر قیمت بلیت افزایش یافت، خاطرنشان کرد: از اردیبهشت امسال درخواست افزایش 30 درصدی را داشتیم و هیچگونه افزایش قیمتی تا مهر نداشتهایم. میانگین این افزایش قیمت 21 درصدی بوده و آن هم در برخی مسیرها اعمال شده است.
مدیرعامل رجا افزود: افزایش قیمت فقط معادل 10 درصد در درآمد شرکتها تاثیر داشته است.
حسینزاده، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس بحث را ادامه داد: چرا در نمودار نشان نمیدهیم که شیب ارائه خدمات در راهآهن کشور چگونه است. باید روی تعرفهها صحبت کنیم، تعرفه سهم آژانس، بیمه و... را شامل میشود. ما قیمتگذاری را با مهندسی معکوس تعیین میکنیم، اما در کشورهای دیگر براساس خدمات ارائه شده، نوع قطار و... قیمتگذاری انجام میشود.وی با بیان اینکه خدماتی که در قطارهای کشور ارائه میشود شامل یک آب معدنی است، بیان کرد: چرا در کشور ما باید افزایش قیمت صددرصد باشد، چرا شرکتهای دیگر توان رقابت با شرکت رجا را ندارند؟ تقیزادهانصاری نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی با بیان اینکه دچار نارساییهای مدیریتی هستیم، گفت: چرا همه چیز را گردن تحریم میاندازیم. تصور شرکتهای مسافرتی این است که رفتار قدرتمآبانه را از ناحیه راهآهن میبینند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین هشدار داد
چند کلام با بهادر زمانی، بازیگر نقش سهراب
با کورش علیانی درباره اجرا و کارشناسیاش در چند برنامه محور مقاومت گفتوگو کردیم
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با سفیر ایران در روسیه مطرح شد