رانش آزادراه تهران ـ شمال عامل بروز سیلاب در نوشهر و چالوس

معاون سازمان جنگل‌ها رانش دو بخش از آزاد راه تهران ـ شمال و سقوط دامنه‌های لغزشی را عامل بروز سیلاب اخیر در نوشهر و چالوس دانست.
کد خبر: ۷۳۱۴۴۸

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس بررسی‌هایی که طی روزهای اخیر در مسیر آزادراه تهران ـ شمال انجام شده ، مشخص شد متاسفانه این آزادراه در حوالی چالوس و نوشهر در منطقه رانشی احداث شده که سقوط دامنه‌های رانشی به سمت پایین و مسدود کردن پل‌های موجود روی آزادراه سبب بروز سیلاب اخیر در این منطقه شده است.

به گفته وی، پیمانکار آزادراه تهران ـ شمال در این منطقه تمهیدات لازم را برای مهار دامنه‌های لغزشی که بر اثر جاده‌کشی در آن ناحیه ایجاد شده انجام نداده و به همین دلیل بارندگی‌های اخیر موجب لغزش و رانش آن شده است.

معاون سازمان جنگل‌ها با انتقاد از طراحی و اجرای غیرمهندسی آزادراه تهران ـ شمال در این ناحیه تصریح کرد: پیمانکار باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق انجام می‌داد که این حادثه نشان می‌دهد هیچ یک از اقدامات کنترلی برای مهار رانش انجام نشده است.

وی با انتقاد از این‌که در کشور مشاوران و پیمانکاران راهسازی و ابنیه هنوز به تکنیک کنترل ترانشه‌های ناپایدار مجهز نیستند اظهار کرد: هم در مرحله طراحی و هم در مرحله اجرا با ضعف مهندسی در بیشتر راه‌های کشور مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این‌که بروز چنین مشکلاتی در این آزادراه در آینده که تردد خودروها در آن بیشتر می‌شود نه فقط از نظر زیست‌محیطی، بلکه از نظر ایمنی بسیار خطرناک است تاکید کرد: به همین دلیل لازم است ناظرانی به طور مداوم و پیوسته بر اجرا و طراحی این آزادراه نظارت کنند، اگرچه مشاوران و ناظران ما نیز تخصص چندانی در این خصوص ندارند و تنها عده‌ای معدود در کشور بر این موضوع تسلط دارند.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست اعتبار و نیروی کافی برای نظارت تمام وقت بر اجرای این پروژه را ندارد، اما لازم است مسئولان ارشد کشور با توجه به این‌که این پروژه ملی است در این خصوص به طور جدی برای نظارت و کنترل برنامه‌ریزی کنند.

گرشاسبی یادآور شد: ناظران سازمان جنگل‌ها در بخش‌هایی از این آزادراه که در محدوده تهران قرار دارد نظارت کامل دارند و پیمانکار در این ناحیه هزینه‌های هنگفتی را متقبل شده تا پایداری کامل دامنه‌ها را با گابیون‌‌بندی و دیگر تجهیزات تامین کند. به عنوان مثال در تونل لانیز شهرستانک به کن ـ که این آزادراه از آنجا عبور می‌کند ـ به طول 9 کیلومتر تمام رسوبات خارج و تمام دیواره‌ها حائل‌‌بندی شده تا هم از رانش دامنه‌ها و هم از رها کردن رسوبات به آبراهه‌ها جلوگیری شود.

به گفته وی لازم است این تمهیدات در بخش‌های شمال کشور که آزادراه از آن مسیرها عبور می‌کند اعمال شود تا دیگر شاهد چنین حوادثی ـ که البته برای نخستین بار پیش آمده ـ نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها