مد امروز همه ما را مانکن کرده است. بدنهایی که عرصه تاخت و تاز انواع لباسها از زیبا و عجیب گرفته تا مسخره و دل بهم زن شده است. همه ما جور دیگری شده ایم، یک لوح سفید که رنگها و اشکال بر آن نقش میبندند و نقش عوض میکنند. مهمانیها پر از انواع و اقسام لباسهایی ناشناخته است که آدم فقط دوست دارد به آنها خیره شود و شخصیت دوستانش را با آن لباسها بسنجد. اما نقطه ضعف داستان همینجاست، دیگر لباس نشانه شخصیت نیست بلکه یک زیبایی تزئینی اما غیر قابل حذف است، همین.
آدمهایی زیباتر و پر جاذبه بهواسطه سلطه مد، سلطه یک هنر چند وجهی که شناختی دقیق از بدن دارد، در خیابان و شهرها راه میروند، لباس متفاوت خود را به نمایش میگذارند و در این میان هیچکس با هیچکس تفاوت ندارد. بیایید به فیلمهای امروزی نگاهی دوباره بیندازیم، سینما دیگر سینمای قهرمانها نیست. دیگر یک قهرمان شیکپوش در چنبره آدمهای کج و کوله با صورتهایی خطدار و تیپهایی شلخته قرار نمیگیرد، بلکه سیل شیکپوشان بیهویت جلوی راه یک ضدقهرمان قرار میگیرند که لباسش شبیه خودش است، نه شبیه همه و سعی میکند شکل خودش باشد نه بیهویت مثل همه شیک پوشان اطرافش.
مد شهرها را آرایش کرده، پول با آن منطق عجیب سحرآمیز و گاه هراس آورش، به زیبایی مطلقی پوشیدنی بدل میشود و ما را محتاج زیبایی میکند، آنقدر که محافظت از گرما و سرما شده است حاشیه لباس، حاشیهای بر زیبایی. اما با همین ترفند، تنوع را از بدنها، از شخصیتها گرفته، دیگر نمیتوان گفت لباس نشانه عقاید و شخصیت آدمهاست، زیرا لباس را نه براساس بدن و میل و اعتقاد، بلکه بر اساس منطق بازار و مد روز مردم انتخاب میکنند. اما ضد قهرمان پایش را بر زمین میکوبد و هنوز لباسهایی میپوشد که از شدت مد نبودن افسون میکنند، از شدت سرراستی و بیظرافتی سریع میگویند که او کیست و او با لباسهای ضد مد خود در میان فریادهای زنده باد مد، خود را به مد تحمیل میکند. خود ضد قهرمان بودن میشود مد.
سهراب شکیب / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد