فهرستهای تصویری که جایگزین مجریهای قدیم شدهاند، هویت انسانی ندارند و نمیتوان برای شخصیت و وقار آنها احترام قائل شد، اما در عوض آب و رنگی دارند، چشمنوازند و حواس مخاطب را به خود جلب میکنند.
اعلام برنامه در تلویزیون شبیه به یک زنگ تفریح تصویری شده که میتواند در طول روز بارها و بارها لابهلای برنامهها به نمایش درآید و لذت بصری ایجاد کند، اما این همه ماجرا نیست. تغییراتی که در شیوه اعلام برنامه در یکی دو دهه اخیر صورت گرفته، به استقلال شبکهها کمک کرده است و مخاطبی که در حال کارهای روزانه گوش به تلویزیون سپرده، با شنیدن یک قطعه آشنا توجهش جلب میشود و چشم به تلویزیون میدوزد تا در جریان اعلام برنامهها قرار بگیرد.
در میان شبکههای سراسری، آیفیلم حرفهایتر از دیگر شبکهها برنامههایش را معرفی میکند و در میان شبکههای سراسری این رتبه از آن شبکه دو است که گرافیک، موسیقی و زمانبندی مناسبتری برای اعلام برنامهها تدارک دیده است.
در مقایسه با زمانی که هر شبکه یک مجری داشت و برنامههایش را اعلام میکرد، شبکههای تلویزیونی شکل و ساختار مدرن پیدا کردهاند و از تازهترین دستاوردهای فناوری برای رنگآمیزی این ساختار بهره میگیرند، اما هنوز با آنچه باید باشند، فاصله دارند و هنوز مخاطب با شنیدن یک موسیقی خاص، نام و عنوان یک شبکه در ذهنش تداعی نمیشود.
آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد
در گفتوگو با گردآورنده کتاب «قصه جریحهدار شد» مطرح شد