حجتالاسلام هادی صادقی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به عدم منع قانونی برای ازدواج مجدد مرد گفت: در قانون قدیم تعدد زوجات منع نشده بود چون شرع منع نکرده بود اما شرایطی برای آن گذاشته شده بود که در عقدنامهها هم ذکر شده بود که اگر جایی بدون عذر و نیاز حساب شدهای یا بدون رضایت همسر اول مرد برای اختیار کردن همسر دیگری اقدام میکرد حق طلاق به زن داده میشد اما در قانون جدید سعی شده که این روند را کمی سختگیرانهتر کنند.
وی افزود: ولی هیچ قانونی نمیتواند به طور کلی آن چیزی را که شرع گفته است منع کند و نمیتواند بگوید که ازدواج دوم یا سوم ممنوع است زیرا اگر آن را انکار کند قرآن را انکار کرده چون ازدواج دوم و سوم در قرآن آمده است.
معاون فرهنگی قوهقضائیه ادامه داد: اصل ازدواج مجدد مرد را کسی نباید انکار کند اما در مقام اجرا قرآن شرط عدالت را گذاشته است و برای احراز این عدالت قانون میتواند ورود کند.
صادقی در پاسخ به این سوال که آیا پس از ازدواج مجدد مرد نفقه همسر اول و فرزند آن از دوش مرد ساقط میشود یا خیر گفت: نفقه بچه و خانم اول به دوش مرد باقی میماند و هم در قانون قدیم و قانون جدید است و هم در شرع است و کسی نمیتواند منکرش شود. مگر اینکه خانم طلاق گرفته باشد و خودش پذیرفته باشد که مثلا در ازای حضانت بچه خودم نفقهاش را میدهم و این توافقی است.
وی گفت: هم قانونا و هم شرعا نفقه بچه تا زمانی که به سن تکلیف می رسد به دوش مرد است همچنان که نفقه زن تا زمانی که همسر آن مرد است به دوش مرد است حال چه یک همسر یا چه چند همسر داشته باشد. (فارس)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد
بهترین راه اشتغال افرینی واسه یه جوونه تا بتونه ازدواج كنه
نه كسایی كه پولدارنو به چند زنی تشویق كنن
ایجاد عدالت بین فرزندان هم مشكل است چه برسد بین همسران
اگر برای زندگی كردن یك زن هم منطقی است بیش از ان گوش دادن به هوس هاست چون شرط قرآن هم ایجاد عدالت است كه طبق آیه 129 سوره نساء نمی توانید عدالت برقرار كنید بنابراین دچار ظلم و ستم خواهید شد