این گردنبند، که یکی از بهترین نمونه های جواهرات دوره ی هخامنشی است، از سه بخش تشکیل شده است: بخش آویز که در جلو به چشم می خورد و با جزییات بیشتر در شکل زیر دیده می شود، بخش یقه مانند که به صورت تخت بر روی بدن قرار می گیرد و بخش قلاب مانند که به صورت لوله ای به دو انتها که به صورت اردک ساخته شده وصل است.
بر اساس منابع کهن، در دربار هخامنشی از جواهرات به عنوان هدیه استفاده می شده که این هدایا متناسب با درجه و مقام فرد دریافت کننده و نشانی از وفاداری او به فرمانروا بود. به عنوان مثال نقوشی که از صحنه های جنگ بر روی این گردنبند به چشم می خورد نشان از این دارد که دریافت کننده ی این گردنبند یک مقام مرد بلندپایه بوده است.
علاوه بر نقوش صحنه های جنگ، در بین دو انتهای قلاب مانند که به صورت اردک ساخته شده، نقشی مرتبط با اهورمزدا به چشم می خورد. در بخش های دیگر نقشی مشابه ولی بدون بال دیده می شود. نقش مرکزی اهورمزدا عمدتا با قطعات شیشه ای تزیین شده است. در ساخت این اثر المانهای هنر مصری نیز به طور واضح به چشم می خورد. در متون آثاری که از دوره داریوش در شوش به دست آمده از حضور طلاکاران مصری در خدمت دربار هخامنشی صحبت می شود. همچنین مشابه ساختار این گردنبند که ترکیب ایرانی-مصری دارد و پوشش آن تنها با اجازه ی مستقیم شاه ممکن بوده،، درتندیس یک مقام مصری دوره هخامنشی دیده می شود
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد