پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد

کشته شدن 84 نفر با سلاح سرد در تهران

منع چاقو، برش قانونی ندارد

حالا دیگر به مرز هفت سال رسیده‌ایم؛ هفت سالی که در آن، لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد، دست به دست بین دولت و مجلس گشت و در نهایت هم به بایگانی طرح‌ها و لوایح تصویب نشده مجلس سپرده شد.
کد خبر: ۷۷۰۲۰۹
منع چاقو، برش قانونی ندارد

در طول این مدت هم تا دلتان بخواهد شهروندان زیادی با انواع و اقسام سلاح سرد، کشته و مجروح شدند. پیشتر مجلس هم از وقوع 1100 فقره قتل در سال با سلاح سرد سخن گفته بود و این حرف بصراحت به این معناست که روزانه حداقل سه نفر در کشور بر اثر اصابت ضربه چاقو کشته می‌شوند.

آمارهای فعلی هم نشان می‌دهد قتل و جراحت با سلاح سرد، افزایش چشمگیری داشته است. به طور مثال، پزشکی قانونی استان تهران به فارس اعلام کرد تا پایان آبان امسال 84 نفر در پایتخت با سلاح سرد کشته شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ناشی از سلاح سرد 80 مورد اعلام شده بود، رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد.

نمی‌خواهیم بگوییم که اگر لایحه منع حمل سلاح سرد در مجلس رای می‌آورد، دیگر هیچ کدام از این شهروندان با چاقو کشته نمی‌شدند، ولی اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، در صورتی که ممنوعیت حمل چاقو تصویب می‌شد، قطعا آمار قتل و جراحت، کمتر از وضع ناامیدکننده فعلی بود.

همین که شهروندان احساس کنند حمل چاقو، منع قانونی دارد و جرم به حساب می‌آید، در آن صورت، تعداد حمل کنندگان سلاح سرد به‌صورت خودکار کمتر می‌شود. وقتی هم که چاقو در جیب‌ها کمیاب شد، آن وقت دیگر خشم‌های لحظه‌ای نمی‌تواند چاقوکشی به بار بیاورد و جان انسانی را تهدید کند.

حالا آن‌طور که محمدعلی اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس به فارس خبر داده، ممنوعیت حمل سلاح سرد در قالب الحاق یک تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی در دستور کار قرار گرفته است و این نماینده مجلس هم ابراز امیدواری کرده که این تبصره در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. مطرح شدن دوباره ممنوعیت حمل سلاح سرد ـ حتی اگر به صورت تبصره هم باشد ـ قطعا اتفاق خوبی است که باید به فال نیک گرفت، اما با توجه به تجربه ناخوش هفت سال گذشته، این بار انتظار می‌رود نماینده‌های مجلس، این تبصره را در اولویت قرار دهند تا تعلل در تصویب قوانین ضروری، جان‌های دیگری را قربانی تیغ‌های عریان نکند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
تو مو بینی و من پیچش مو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
۰
۰
طبق امار 60 ، 70 درصد قتل ها خونوادگیه و در خانه و با كارد اشپزخانه انجام میشه بهتر نیست بجای این تبصره و موارد مشابه طرح های ارتقای صبر و حوصله و افزایش ارامش خانواده(امینت شغلی ،آرامش روانی، صبر و مدیریت رفتار افزایش سطح درك عمومی افزایش درامد كاهش اعتیاد) مطرح بشه ..وگرنه تااز ازل تا ابد قتل بوده و هست...

نیازمندی ها