انتخاب اسباب بازی متناسب با جنسیت
وقتی برای یک دختربچه عروسک میخریم او را به طرف پذیرفتن نقشهای متناسب با جنسیتش راهنمایی میکنیم. او در بازی با عروسک خود رفتار بزرگ ترها را تقلید میکند، میگوید عروسکم سردش شد، گرسنه شد یا خوابش میآید، باید به او شیر بدهم یا او را بخوابانم. او در این بازی به نوعی نقش مادری را تجربه میکند، نقشی که او قرار است در آینده در زندگی واقعی ایفا کند. پس نباید برای یک پسربچه عروسک بخریم چون نمیخواهیم در آینده مردی شود که نقش مادری را ایفا کند!
توجه به آموزشی بودن اسباب بازیها
در خرید اسباب بازی باید به جنبههای آموزشی توجه کرد چرا که اسباب بازیهایی که هیچ جنبه آموزشی ندارند، به تخلیه هیجانات کودک کمک نمیکنند و موجب ارتباط او با دیگران نمیشوند؛ به طور مثال، ماشین کنترلی را درنظر بگیرید. این اسباب بازی خیلی به تقویت خلاقیت کودک کمک نمیکند و جنبه آموزشی چندانی ندارد. با این حال، ممکن است اگر بچه این اسباب بازی را نداشته باشد با خودش فکر کند که چرا دیگران دارند و او ندارد و یا دلش بخواهد بداند ماشین کنترلی چطور کار میکند.
رابطه سن و اسباب بازی
تا ۲ سالگی باید بیشتر اسباب بازیهایی استفاده شود که تحریک حسی و حرکتی برای بچهها ایجاد کند. به طور مثال، جغجغه موجب تحریک سیستم شنوایی کودک میشود یا اسباب بازیهای رنگی که بالای تخت کودک نصب میشود، قدرت بینایی کودک را تحریک میکند. اما در عین حال باید امن باشد. امن یعنی اینکه تیز و برنده نباشد و رنگ و جنسش طوری باشد که آسیبهای فیزیکی و مسمومیت ایجاد نکند. برای بچههای دو سال به بالا هم، اسباب بازیهایی بهتر هستند که در تقویت خلاقیت، مهارت حل مسئله و تمرین برای ایفای نقشهای دوران بزرگسالی نقش داشته باشند به طور مثال لگو یا جورچین. (دکتر فریبا عربگل، فوق تخصص روان پزشکی کودکان و نوجوانان/خراسان)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد؛
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد