مرغ یکی از پرمصرفترین کالاهایی است که در ماه مبارک رمضان مورد استفاده مردم قرار میگیرد و در حالیکه حدود یک ماه به آغاز این ماه باقی مانده، قیمت این کالا طی هفتههای اخیر در بازار روندی صعودی به خود گرفته و به حدود ۷۰۰۰ تومان رسیده است.
شرایط فعلی این سئوال را ایجاد کرده که آیا قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان نیز مانند ایام نوروز به پرواز درمیآید؟ پرسشی که پاسخ مسئولان دولتی به آن منفی است. در همین زمینه عباس والوزی، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی اموردام با بیان اینکه ذخایر مرغمان در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزارتن است، گفت: این ذخایر برای مدیریت بازار ماه مبارک رمضان به کار گفته میشود و قیمت شب عید مجددا در این ماه برای مرغ تکرار نخواهد شد.
این مقام مسئول افزود: ما قصد داریم برای قیمت ۷ هزار تومان که قیمت منطقی این کالاست، برنامهریزی کنیم.
در آستانه عید نوروز نیز در حالی که مسئولان از وجود ذخایر چشمگیر مرغ دولتی خبر میدادند و اظهار میکردند نگرانی در مورد قیمت مرغ شب وجود ندارد، قیمت این کالا به ۸۵۰۰ و در برخی روزها حتی بالاتر از این میزان نیز رسید و اقدامات دولت از جمله توزیع فراوان مرغ منجمد نتوانست بر مدیریت بازار موثر باشد، بنابراین دولت باید با بررسی تجربیات گذشته به علل عدم موفقیت خود در بازار مرغ پی ببرد تا بتواند بازار این کالای مهم را در ایام پرمصرف سال مانند ماه مبارک رمضان مدیریت کند.
در همین زمینه محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه میزان تولید مرغ بسیار بیشتر از ایام قبل از عید است، اظهار کرد: در ایام نزدیک به ماه مبارک رمضان عرضه مرغ گرم و تازه بسیار فراوان خواهد بود اما به صورت سنتی و طبیعی قیمت مقداری در این ایام بالا میرود.
وی با بیان اینکه حداکثر قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان خواهد بود، افزود: افزایش قیمت به بیش از ۸۰۰۰ تومان اتفاق نمیافتد.
رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه توزیع ذخایر مرغ منجمد شرکت پشتیبانی قطعا بر روی قیمت این کالا موثر است، گفت: استقبال مردم از مرغ منجمد چشمگیر نیست و شرکت پشتیبانی هیچگونه تبلیغاتی برای معرفی این کالا به مردم انجام نمیدهد.
یوسفی افزود: با وجود آنکه قیمت مرغ شب عید تا ۸۵۰۰ تومان رسید و شرکت پشتیبانی، مرغهای منجمد را به قیمت ۵۰۰۰ تومان عرضه میکرد، کسی از خرید این نوع مرغ استقبال نمیکرد و این مساله بیانگر آن است که مرغ منجمد باید به مردم درست معرفی شود؛ باید این موضوع آنقدر تکرار شود که مردم باور کنند مرغ منجمد مشکلی ندارد.
وی گفت: شرکت پشتیبانی نباید از همان روز اول توزیع مرغ منجمد به بازار، مرغهایی را عرضه کند که یک ماه بیشتر تاریخ انقضا ندارند، این مسله سبب دلزدگی مردم از خرید میشود.
یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا مرغ منجمد در مقایسه با مرغ گرم از نظر کیفیت مشکلی ندارد؟ گفت: مرغ منجمدی که تاریخ انقضای آن خیلی نزدیک نباشد و بر روی روند تولید آن نظارت درستی انجام شده باشد، مشکلی از نظر کیفیت ندارد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی افزود: ذخیره این میزان مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام اشتباه است و مسئولان از ابتدا نباید بگذارند چنین شرایطی ایجاد شود، به عنوان مثال زمانی که ذخایر شرکت پشتیبانی به سقف معینی (مثلا ۳۰ هزار تن) رسید، باید بلافاصله معاونت امور تولیدات دامی میزان تولید را کنترل کند تا شرایطی ایجاد نشود که ۱۷۰ هزار تن ذخیره مرغ وجود داشته باشد.
یوسفی در پاسخ به این پرسش که علت عدم استقبال مردم از مرغ منجمد چیست؟ اظهار کرد: یکی از دلایل این امر آن است که بیشتر مردم وقتی برای خرید مرغ تازه میروند، چند مرغ را باهم میخرند و سپس این مرغها را در منزل قطعهبندی و بستهبندی میکنند اما اگر فردی بخواهد چند مرغ منجمد بخرد برای نگهداری آنها دچار مشکل میشود، چراکه جای زیادی میگیرند.
وی با بیان اینکه برخی از افراد مرغ منجمد را پس از باز شدن یخ آن قطعهبندی و بستهبندی میکنند و دوباره آن را در فریزر قرار میدهند، افزود: این اقدامی کاملا اشتباه است، مرغی که یکبار منجمد شده پس از خروج از حالت انجماد باید مصرف شود، انجماد مجدد سبب از بین رفتن خواص آن میشود.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی دلیل دیگر را عدم آگاهی مردم عنوان کرد و افزود: مرغهای منجمد وارداتی که در گذشته وارد میشدند، به اندازه مرغهای منجمد داخلی باکیفیت نبودند و کیفیت مرغهای داخلی بسیار بالاتر از نوع خارجی آنهاست.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد