محمدرضا رستمی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیسیون فضای مجازی جوانان در وزارت ورزش و جوانان، گفت: سیاستها بر مبنای صرف وقت مطلوب و متناسب با نیاز جوانان در رسانهها و شبکههای اجتماعی و همچنین زمینهسازی برای اشتغال جوانان ایرانی در فضای مجازی است.
وی با اشاره به تهیه دو طرح ملی در زمینه اشتغال جوانان در فضای مجازی، افزود: امیدواریم با تصویب این دو طرح تا پایان امسال بتوانیم 100 هزار جوان را به منظور اشتغال در فضای مجازی توانمند کنیم.
رستمی با اشاره به تهیه یک گزارش کامل توسط فیس بوک از ذائقه ایرانیها در این فضا، گفت: این گزارش در حوزه امنیتی به کشورهای داوطلب برای آشنایی با ذائقه ایرانیها در زمینههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و ... فروخته میشود.
مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه میانگین استفاده روزانه ایرانیها از شبکههای اجتماعی 9 ساعت است، گفت: سه پنجم ایرانیها از فیسبوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه میکنند.
وی افزود: ما با یک فضا مواجهیم که موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابل توجهی را به خود اختصاص داده و این مسئله را نباید شوخی گرفت.
رستمی گفت: اگر به زبان فارسی در فضای اجتماعی توجه نکنیم هویت ملی خود را از دست خواهیم داد، در حال حاضر جامعه کاربر ما به مصرفکننده صرف تبدیل شده است.
مشاور وزیر ورزش و جوانان افزود: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال 92 میزان تماشای تلویزیون در ایران 66.5 درصد هر روز، 18.2 درصد یکبار در هفته و 6 درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامههای ماهواره31.4 درصد هر روز و 17 درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابهجایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.
وی افزود: همچنین 33.2 درصد ایرانیها هر روز و 25 درصد هفتهای یکبار از اینترنت استفاده میکنند.
رستمی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی در کشور، اظهار کرد: 20 میلیون بازیکننده در ایران داریم که از این تعداد 56 درصد پسر و 44 درصد دختر هستند و 14.6میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی میکنند.
وی ضمن تاکید بر توانمندسازی خانوادهها و جوانان در حوزه سواد رسانهای، افزود: طی سالهای گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانههای اجتماعی بر تمامی رسانهها هستیم.
مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانهای انجام نشده است، اظهار کرد: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانههای اجتماعی در کشور متاسفانه هیچگونه مطالعهای در زمینه مصرف رسانهای جامعه ایران و سواد رسانهای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکههای اجتماعی مواجهیم.
وی افزود: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاستگذاری و برنامهریزی در این بخش سرگردان هستند، این یکی از بزرگترین مصیبتها است.
این مقام مسئول با اشاره به گستردگی رسانههای اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا 29 رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکهها در ایران از شهرت برخوردارند.
رستمی با اشاره به شبکههای مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، افزود: به عنوان مثال شبکه «Linked in» در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، 2 هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکههاست.
وی با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانههای اجتماعی در خصوص سایر ویژگیهای این شبکهها، گفت: بیزمانی و بیمکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکهها و بدون رهبری بودن جریانهای فردی و اجتماعی از جمله این ویژگیهاست.
وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکهها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنههایی پیچیدهتر از پدیده پاشایی روبهرو خواهیم شد.
مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: این امر فرصتهای زیادی برای فعالیت ما فراهم میکند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند میتوانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.(ایسنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد