«کارگردانها از بکارگیری موسیقی متن خوب برای ارتقای کیفیت فیلمها غفلت کرده و این فقر موسیقی به فیلم صدمه میزند»، این گفته یکی از تحسینشدهترین آهنگسازان دنیای سینماست. انیو موریکونه، آهنگساز 88 ساله، با انتقاد از بکارگیری آهنگسازهای آماتور و استفاده از صداهای الکترونیکی به جای صدای حقیقی آلات موسیقی، آنرا تلاشی اشتباه در جهت کاهش هزینهها دانست و گفت : «اینکه این روزها بیشتر از ابزارهای الکترونیک و آهنگسازهای آماتور استفاده میکنند، در حقیقت به خاطر کاهش هزینههاست.»
موریکونه در عین حال تاکید کرد که هنوز هم کارگردانانی هستند که قدرت تاثیرگزاری موسیقی فیلم را درک میکنند. او از هانس زیمر و جان ویلیامز به عنوان دو نفر از درخشانترین آهنگسازان نام برد و گفت: «استانداردهایی که قبلاً برای موسیقی فیلم در نظر گرفته میشد از میان رفتهاند، من این موضوع را در بسیاری از فیلمها دیدهام.» او اضافه کرد که بسیاری از کارگردانها از قدرت موسیقی متن خوب میهراسند زیرا گمانشان این است که تماشاگران و منتقدان ممکن است دلیل موفقیت فیلم را، موسیقی متن خوب آن بدانند.
این آهنگساز ایتالیایی خالق برخی از به یاد ماندنیترین موسیقیهای فیلم بوده است، که از میان آنها میتوان به «خوب، بد، زشت» ساخته سرجیو لئونه، «ماموریت» به کارگردانی رولند جافه و «سینما پارادیزو» شاهکار جوزپه تورناتوره اشاره کرد. موریکونه در نحوه بکارگیری موسیقی در فیلمهای وسترن انقلابی به پا کرد. موسیقی او به نحو اعجاب انگیزی با فضای فیلمهای سرجیو لئونه همخوانی داشت. مجله هالیوود ریپورتر در این باره نوشت: «کمتر آهنگسازی را میتوان یافت، که بلافاصله پس از شنیدن تنها چند نت با سوت، بتوان کارش را تشخیص داد.»
موریکونه با کارگردانان بزرگی از هر دو قاره آمریکا و اروپا همکاری داشته است. از میان آنها میتوان برناردو برتولوچی و برایان دیپالما را نام برد. او در گفتگویی با گاردین اعلام کرد که برنامهای برای برگزاری یک تور جهانی در ژانویه 2016 دارد.
موریکونه برای صدها کار سینمایی و تلویزیونی موسیقی ساخته است. او تنها آهنگسازی است که جایزه اسکار افتخاری یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرده است.
استقبال مردم از آخرین تور او در اروپا نشاندهنده محبوبیت زیاد این آهنگساز کهنهکار میان مردم است، منتقدان نیز نظرات بسیار مثبتی در مورد کارهایش در این تور داشتند. در تور جهانی نیز قرار است کارهایی مانند موسیقی «خوب، بد، زشت» اجرا شوند، با وجود اینکه این اثر 50 سال پیش خلق شده هنوز در لیست شناختهشدهترین موسیقیهای متن فیلم قرار دارد.
سرجیو لئونه کارگردانی است که در فیلمهای زیادی با موریکونه همکاری داشته، او یکبار گفته بود : «موسیقی از دیالوگ گویاتر است»، شاید به همین دلیل بود که موریکونه گاهی کار ساخت موسیقی را قبل از آغاز فیلمبرداری به پایان میرساند. دیگر کارگردانهایی که با موریکونه کار کردهاند سطح برداشتشان از موسیقی متفاوت بوده است، او در این باره گفت : «برخی کارگردانها موسیقی را به صورت تکنیکی میفهمیدند و برخی جنبههای احساسی آن را درک میکردند.»
خالق موسیقی متن «مالنا» اعتقاد دارد که با یک موسیقی 20 ثانیهای نمیتوان چیزی را بیان کرد، شاید تنها بتوان اعلام کرد که صحنه عوض میشود، اما اگر به موسیقی اجازه رشد بدهید، آهنگساز میتواند کار خود را به انجام برساند و بگوید آنچه را که به زبان نیامده، و آن چیزی را که نمیتوان دید به تماشا بگذارد.
او با انتقاد از کمرنگ شدن استانداردها در این عرصه گفت :« ارج نهادن به موسیقی متن فیلم وظیفه کارگردان اثر است، اگر کارگردان قدرتی نداشته باشد و مجبور باشد در مصرف بودجه احتیاط کند، حتماً مشکل به وجود میآید.»
او تائید کرد که اگر در دورانی پیش از ظهور سینما زندگی میکرد شاید به گونهای دیگر به خلق موسیقی میپرداخت . او به این نکته اشاره کرد که تلاش میکند که موسیقیهایش زیاد پیچیده نشود و در نهایت اعتقاد دارد که موسیقی باید در خدمت فیلم باشد.
انیو موریکونه در پایان گفتگو به این مسئله اذعان داشت که موسیقی خوب نمیتواند یک فیلم بد را نجات دهد و حتی موسیقی بد نیز باعث نابودی یک فیلم خوب نمیشود.(خبرآنلاین)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد؛
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت
پای صحبتهای حاج محمد بازوبند، پیرغلام اهلبیت(ع)