ماه گذشته نیز یارانه نقدی با 2 روز تاخیر، 24 اردیبهشت به حساب خانوارها واریز شد. به این ترتیب هنوز خبری مبنی بر زمان پرداخت یارانه خرداد منتشر نشده است./فارس
پرداخت جرایم رانندگی با موبایل
دارندگان وسایل نقلیه از این پس میتوانند جرایم رانندگی خود را با استفاده از تلفن همراه بپردازند. برای استفاده از این خدمات میتوان از طریق درگاه پرداخت موبایلی با ورود به منوی پرداخت و انتخاب گزینه پرداخت جریمه با وارد کردن شناسه قبض و پرداخت اقدام کرد.
کاربران میتوانند با شمارهگیری #733* به سیستم آپ متصل و از این امکانات بهرهمند شوند./ ایرنا
معمای سقوط آنتونوف ۱۰ماهه شد
در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی اوایل اردیبهشت امسال از اعلام آخرین اطلاعات سقوط آنتونوف طی «چند هفته آینده» خبر داده بود که با گذشت حدود ۲ ماه همچنان خبری از این اطلاعات نیست و معمای سقوط آنتونوف ده ماهه شده است. مردادماه گذشته یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و در جاده مخصوص سقوط کرد؛ سانحه مرگباری که جان 40 نفر را گرفت. در همان روزهای اول نصب موتور هلیکوپتر روی این هواپیما به عنوان یکی از دلایل احتمالی بروز سانحه اعلام شد.
با این حال هنوز اظهارنظر روشنی درباره این حادثه از سوی مراجع مسئول ارائه نشده و کل ماجرا مبهم مانده است. جالب آن که 4 فروردین امسال یک فروند هواپیمای شرکت آلمانی جرمنوینگز به کوههای آلپ برخورد کرده و تمام 148 سرنشین آن کشته شدند. بهفاصله 10 روز پس از این سانحه مرگبار دو جعبه سیاه هواپیما بازخوانی و دلایل سقوط اعلام شد./ تسنیم
اعلام قیمت انواع خرما در آستانه رمضان
محمد صادق حمیدیان، عضو هیات مدیره انجمن ملی خرما گفت: در آستانه رمضان هر کیلوگرم خرمای رطب 3 هزار تا 4 هزار تومان، خرمای نیمهخشک هزار و پانصد تا 4 هزار تومان و خرمای خشک از هزار و پانصد تا 6 هزار تومان به فروش میرسد. وی اضافه کرد: هر کیلوگرم خرمای خاص رقم پیارم یا صادراتی نیز به قیمت 15 تا 16 هزار تومان به فروش میرسد که با کیفیتترین نوع خرمای کشوراست./ تسنیم
35 تریلیون دلار زیمبابوه برابر با یک دلار آمریکا
بانک مرکزی زیمبابوه دیروز پس از سالها تورم شدید اقتصادی این کشور اعلام کرد ارزش 35 تریلیون دلار واحد پول زیمبابوه برابر با یک دلار آمریکاست. این کشور استفاده از ارزها از جمله دلار آمریکا و رند آفریقای جنوبی را در سال 2009 پس از نابود شدن ارزش پول ملی آغاز کرد که در سال 2008 به 500 میلیارد دلار در برابر یک سنت رسیده بود.
مردم این کشور در اوج بحران اقتصادی، مجبور به حمل کیسههای پلاستیکی مملو از اسکناس برای خرید کالاهای اساسی مورد نیاز خود بودند و این در حالی بود که بهای کالاها نیز دستکم 2 بار در روز افزایش مییافت. بر اساس نرخ برابری اعلام شده، به حسابهای بانکی که تا 175تریلیون دلار زیمبابوه موجودی داشته باشند، 5 دلار آمریکا پرداخت خواهد شد.
مبلغ با ارزشترین و آخرین اسکناس چاپ شده توسط بانک مرکزی این کشور در سال 2008 میلادی، 100 تریلیون دلار بود که در آن هنگام حتی برای پرداخت کرایه اتوبوس جهت رفتن به محل کار برای مدت یک هفته نیز کفایت نمیکرد./ ایرنا
آغاز صادرات سوخت جت ایران
اسماعیل حشمفیروز، سرپرست امور بینالملل شرکت پخش فرآوردههای نفتی از صادرات تک محموله سوخت جت ایران، خبر داد. وی گفت: با بهرهبرداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ایران، ظرفیت مازاد تولید و صادرات فرآوردههای نفتی ایران شامل گازوئیل، گاز مایع، نفت سفید، نفت کوره و سوخت هواپیما، افزایش یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به امضای قراردادهای تکمحموله به منظور صادرات بنزین هواپیما به کشور افغانستان و اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کرد: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی پیشبینی میشود سال آینده ظرفیت مازاد تولید فرآوردههای نفتی ایران بویژه گازوئیل افزایش یابد و در نهایت نقش ایران در بازار منطقهای صدور گازوئیل پررنگتر خواهد شد./ مهر
قراردادهای نامناسب پژو باایران
رضا رضایی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو درباره اینکه آیا ما توانستیم در همکاری با خودروساز پژو به سمت داخلیسازی قطعات برویم، گفت: قراردادها با پژو به صورت انتقال فناوری نبوده است، و ما از طریق مهندسی معکوس توانستیم نیازهای داخل را تامین کنیم.وی با بیان اینکه شکل همکاری پژو با ایران مشابه همکاری این خودروساز با هیچ کشوری نیست، گفت: به طور نمونه چین با پژو قرارداد دارد و شرط میکند باید 50 تا 60 درصد قطعات را در داخل بسازد، انتقال فناوری دهد و دانش فنی قطعهسازان دو کشور به روز شود، همچنین سطح استاندارد خودروها ارتقا یابد.
وی افزود: در قراردادهایی که خودروسازان با پژو داشتهاند سود خوبی نصیب پژو شده است زیرا این خودروساز قراردادها را به بهانههایی مانند نبود امنیت سرمایهگذاری در ایران این گونه میخواست. رضایی اظها کرد: اگر مسئولان صنعت خودروسازی هوشیار باشند و از تجربیات گذشته درس بگیرند، باید پلتفرم مشترک طراحی کنند یا اگر خودرویی را میخواهند وارد کنند با انتقال فناوری باشد./ خبرگزاری صداوسیما
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد