با توجه به اهمیت و جایگاه این نمایشگاه در سطح دنیا، شرکتهای بزرگ هوایی و هواپیمایی، خطوط حمل و نقل هوایی، کارخانههای هواپیماسازی و همچنین کارشناسان و متخصصانی از دانشگاهها و مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در این نمایشگاه حضور پیدا میکنند. در این نمایشگاه 120 هواپیمای مختلف به نمایش گذاشته شد. نمایشگاه هوایی پاریس از سال 1909 هر دو سال یکبار برگزار میشود. البته زمان جنگ اول و دوم جهانی با توجه به شرایطی که آن زمان وجود داشت این نمایشگاه برگزار نشد. اگرچه امسال کشورهای آمریکا و روسیه در جمع بزرگان دنیای هوانوردی و صنعت هوایی حضور پررنگی نداشتند آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال در مقایسه با سالهای گذشته با رشد چشمگیری مواجه بود.
رقابت بوئینگ و ایرباس
رقابت شرکتهای هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس در زمینه فروش هواپیماهای مسافربری قدمتی دیرینه دارد. این دو شرکت بزرگ هواپیماسازی همواره در تلاش بودهاند در بازار رقابتی فاتح میدان باشند.
بعضی از هواپیماهای جدیدی که ایرباس در لوبورژه به نمایش گذاشت برخلاف آنچه پیشبینی میشد با استقبال خوبی از سوی خطوط حمل و نقل هوایی مواجه نشد. یکی از محصولات جدید ایرباس، هواپیمای A321neoLR است که در نمایشگاه به نمایش درآمد؛ اما هیچ سفارشی برای این محصول جدید ایرباس ثبت نشد. البته این دو شرکت از نمایشگاه امسال با دست خالی نرفتند.
ایرباس موفق شد برای هواپیمای مسافربری A350، 600 فروند سفارش ثبت کند و در مقابل رقیب اصلی این شرکت هواپیماسازی یعنی بوئینگ موفق به ثبت 890 فروند سفارش برای هواپیمای 787 دریم لاینر خود شد. این دو شرکت هواپیماسازی با هدف صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش سهم خود در انتشار گازهای آلاینده در ساخت هواپیماهای جدید از ترکیبات کربنی استفاده میکنند که در کاهش وزن این هواپیماها و در نتیجه کاهش مصرف سوخت نقش بسیار مهمی دارد ایرباس A380 که از آن به عنوان پرنده غولآسای ایرباس نام برده میشود از محصولات جالب توجه نمایشگاه امسال بود، هرچند ایرباس نتوانست برای این محصول مشتری جدیدی پیدا کند.
قیمت این هواپیما حدود 381 میلیون یورو (حدود 1410 میلیارد تومان) برآورد شده است و تا سه سال آینده سفارش قطعی کافی برای فعال نگهداشتن خط تولید این هواپیما وجود دارد.
مدیران ایرباس بر این باورند این هواپیما آینده روشنی پیش رو دارد. آنها معتقدند در آیندهای نهچندان دور رفع کاستیهای موجود در زمینه حمل و نقل هوایی راهکاری جز استفاده از هواپیماهای بزرگتر ندارد و در چنین شرایطی ایرباس A380 برنده واقعی این رقابت خواهد بود.
پهپادها؛ از تخصصی تا عمومی
یکی از بخشهای مورد توجه در نمایشگاه هوایی امسال که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد بخشی بود که به پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین اختصاص داده شده بود. در نمایشگاه امسال از انواع مختلفی از پهپادها ازجنگی تا پهپادهایی که با هدف سرگرمی طراحی و ساخته شده است به نمایش گذاشته شد. پهپاد تجسسی شرکت ایتالیایی پیاجیو موسوم به آوانتی 2 از پهپادهای به نمایش گذاشته شده در لوبورژه بود. این پهپاد با هدف انجام گشتهای دریایی طراحی و ساخته شده است. البته پهپادهای به نمایش گذاشته شده فقط به پهپادهای تخصصی محدود نشده بود و در کنار آنها اسباب بازیهای مدرن و جالب توجهی از گروه پهپادها به نمایش درآمده بود که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. یکی از مهمترین فناوریهای به کار رفته در ساخت پهپادها، فناوریهای نرمافزاری است.
این نرمافزارها انواع مختلفی از نرمافزارهای پردازش تصویر تا نرمافزارهای کنترل خودکار را شامل میشود.
در حقیقت در ساخت یک پهپاد معمولی و یک پهپاد تخصصی از نرمافزار مشابهی استفاده میشود؛ با این تفاوت که یک پهپاد اختصاصی برای عکسبرداری هوایی و ثبت عکسهای دقیق برای طراحی سریع نقشه در شرایطی مانند وقوع حوادث طبیعی از قبیل زلزله طراحی و برنامهریزی شده است.
پهپادهای عمومی معمولا از طریق گوشیهای هوشمند قابل کنترل هستند و به یک دوربین مجهز میشوند که علاوه بر هدایت پهپاد، تهیه تصاویر پانوراما را نیز ممکن میسازد.
فرودگاههای آینده در بستر فناوری
آنچه در صنعت هوانوردی به عنوان فناوری مورد توجه است فقط به فناوریهای مورد استفاده در ساخت هواپیما محدود نمیشود. روزانه میلیونها نفر از مردم در سراسر دنیا سفرهای هوایی را تجربه میکنند.
این مسافران ملزم به پشتسر گذاشتن سیستمهای کنترل امنیت در فرودگاههای سراسر دنیا هستند. بدون تردید بهرهگیری از نوآوریها و فناوریهای جدید در این حوزه میتواند در کاهش زمان انتظار مسافران در صفهای طولانی کنترل و همچنین تضمین آرامش مسافران نقش بسیار مهمی داشته باشد.
در نمایشگاه هوایی پاریس یک شرکت فرانسوی در اقدامی ابتکاری و جالب توجه از یک سیستم رباتیک یا به عبارتی از یک دستگاه بازرسی خودکار رونمایی کرد.
به نظر میرسد زمان آن رسیده که در سیستمهای حمل و نقل هوایی نیز از دستگاههای خودکار به منظور کنترل ایمنی استفاده شود. در این سیستم روی کارت پرواز، اثر انگشت مسافر ثبت میشود که این ویژگی سرعت شناسایی مسافران هنگام عبور از ورودیها و خروجیها را در فرودگاه تسهیل میکند.
این سیستم وجود هر گونه ماده خطرناک یا مایعاتی را که ورود آنها به داخل هواپیما ممنوع است، شناسایی میکند.
یکی دیگر از فناوریهایی که میتواند در فرودگاههای آینده رفت و آمد مسافران را تسهیل کند، گذرنامههای بیومتریک است. با استفاده از این فناوری کنترل مسافران از طریق چشم یا ویژگیهای چهره آنها انجام میشود.
در این شرایط فقط زمانی که سیستم کنترل خودکار به حمل وسیلهای خطرناک یا غیرقانونی از سوی مسافران مشکوک شود، مسئول بازرسی برای کنترل مسافران وارد عمل میشود. به این ترتیب میتوان پیشبینی کرد فرودگاههای آینده با کمترین نیروی انسانی اداره شود و نیروهای رباتیک در فرودگاههای بزرگ جایگزین نیروهای انسانی شود.
جت الکتریکی ایرباس
یکی از دیگر محصولات ایرباس در نمایشگاه هوایی امسال دومین نسخه از هواپیمای جت الکتریکی این شرکت موسوم به E-Fan 2.0 بود که با حضور بازدیدکنندگان از آن رونمایی شد. این هواپیما برای پرواز از باتریهای لیتیومی استفاده میکند و این پروژه با عنوان هواپیماهای پاک در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است. هواپیمای E-Fan 2.0 با یک بار شارژ کامل باتری میتواند برای مدت زمان 60 دقیقه بدون نیاز به شارژ مجدد باتری پرواز کند. به لطف دو فن هشت پره در نظر گرفته شده برای این هواپیما، سرعت نهایی آن به 220 کیلومتر در ساعت میرسد. اگرچه ایرباس اعلام کرده است قصد دارد از این هواپیمای جت تمام الکتریکی برای آموزش خلبانان استفاده کند، اما این شرکت در نظر دارد نمونه چهار نفره این هواپیما را به عنوان یک هواپیمای شخصی به بازار عرضه کند.
آنتونوف بهروزرسانی میشود
یک سال پیش نخستین پرواز آنتونوف 178 انجام شد. نمایشگاه امسال فرصتی برای معرفی آنتونوف 178 در سطح دنیا بود. این شرکت اوکراینی آنتونوف 178 را به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای قدیمی آنتونوف 12 و 26 طراحی کرده است. اگرچه از نظر طراحی و ساختار میتوان این هواپیما را نمونه توسعه یافتهای از هواپیمای غیرنظامی آنتونوف 158 دانست که توانایی حمل 18 تن بار تا فاصله هزار کیلومتری را دارد. این شرکت اوکراینی از توسعه نمونه جدیدی از آنتونوف 70 به عنوان آنتونوف 188 خبر داد که از 20 سال پیش تا به امروز در انتظار مشتری باقی مانده است.
منبع: euronews
گروه دانش
فرانک فراهانیجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت