به گزارش جامجم، مصطفی عقاد، کارگردان فقید و سوری سینما سال 1976 فیلمی به نام «الرساله» با موضوع تاریخ صدراسلام ساخت. این فیلم گرچه خوشساخت و واجد ویژگیهای مثبت و مورد تائید محتوایی هم از سوی بیشتر مسلمانان بود، اما آنطور که باید گل نکرد و در جهان دیده نشد، زیرا کسی در جهان بازیگران عربی چون عبدالله قیس (حمزه)، مونا واصف (هند جگرخوار) و حمدی قیس (ابوسفیان) را نمیشناخت.
برای همین عقاد یک سال بعد تصمیم گرفت همین قصه را این بار با بازیگرانی شناخته شده و بینالمللی و با پروداکشن عظیمتری بسازد تا پیام فیلم را بهتر به گوش جهانیان برساند. این تصمیم جواب داد و میلیونها نفر در جهان فیلم «الرساله» یا محمد رسول الله را دیدند و با بازیگران و شخصیتهای جذاب آن همچون آنتونی کویین (حمزه)، ایرنه پاپاس (هند جگرخوار) و مایکل آنسارا (ابوسفیان) همراه شدند.
انفعال سینمای دنیای اسلام
فیلم تاثیرگذار و خاطرهانگیز عقاد تا سالها تنها فیلم قابل اعتنا و شناخته شده درباره پیامبر اعظم(ص) و حوادث صدراسلام بود و در میان انبوه فیلمهایی که درباره پیامبران دیگر همچون حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) و برخی دیگر از انبیا ساخته شده، ساخته شدن فقط یک فیلم شاخص درباره حضرت محمد(ص) مسالهای تاسفبار بود، البته این بیاعتنایی از سوی سردمداران و سیاستگذاران هالیوود و سینمای غرب امری طبیعی بود، اما همیشه پرسش اساسی این بود که چرا دولتهای اسلامی قدم مثبتی در این خصوص برنمیدارند تا تصویر درستی از پیامبر رحمت را در بحبوحه هجمههای غیرمنصفانه و خصمانه غرب ارائه دهند.
پیشگامی سینمای ایران
تقدیر این بود که سینمای ایران در این زمینه پیشقدم شود و با لحاظ کردن استانداردهای فیلمسازی و ترکیب آن با نگاهی متعهدانه و مومنانه اثری ممتاز بسازد تا از طریق عرصه فرهنگ، تاثیری بارز در تغییرنگاه دنیا به اسلام داشته باشد.
مجید مجیدی، یکی از شناختهشدهترین و موفقترین کارگردانان سینمای ایران در عرصه جهانی بخشی از مهمترین سالهای عمرش را صرف ساخت اثری کرد که حالا به جرات میتوان آن را جزو دو فیلم شاخص با موضوع پیامبر اسلام در تاریخ سینما دانست.
فیلم «محمد(ص)» گرچه از بازیگران چهره جهانی بهره نمیبرد و فیلمساز در زمینه بازیگری به بازیگران ایرانی اعتماد کرده، اما در پشت دوربین از برخی افراد شناخته شده سینمای جهان همچون ویتوریو استورارو (مدیر فیلمبرداری) و ای آر رحمان (آهنگساز) استفاده کرده است. عاملی که باعث شده بخش فنی فیلم قابل مقایسه با استانداردهای روز سینمای جهان باشد. فیلم محمد(ص) که روایتگر دوران جاهلیت عرب و زمان تولد پیامبر است و در 12 سالگی ایشان به پایان میرسد، بهطور دقیق در 143 سالن سینمایی کشور به نمایش درمیآید.
نخستین قدم جهانی
در حالیکه سینماهای کشور از امروز میزبان فیلم محمد (ص) هستند و سینماداران به استقبال خوب مردم از این اثر هم بسیار امیدوارند، آخرین ساخته مجید مجیدی فیلم مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلم مونترال کانادا هم است و سی و نهمین دوره این رویداد معتبر سینمایی با نمایش ویژه فیلم محمد(ص)، بهطور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.
احتمال اکران فیلم در آمریکا
علیرضا رضاداد، دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با جامجم، نمایش فیلم «محمد(ص)» در مراسم افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا را به فال نیک میگیرد و میگوید: برخی از عوامل اصلی فیلم برای حضور در مراسم افتتاحیه و نمایش فیلم به کانادا سفر کردهاند و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این اثر در آنجا بیفتد. نمایش فیلم در مونترال، زمینه خوبی هم برای اکران فیلم در آمریکا فراهم میکند.
تلاشی برای چهره واقعی اسلام
این مدیر باسابقه سینمایی درباره پیام فیلم محمد(ص) هم بیان میکند: همه تلاشهای صورت گرفته در ساخت این فیلم این بوده که چهره واقعی اسلام بدرستی به نمایش دربیاید. نیت، انگیزه، علاقه و تمرکز همه گروه سازنده بر این بود که در میان این معرفیهای گوناگون و نادرست از اسلام، اسلام بخوبی معرفی شود و همه برداشتهای افراطی و انحرافی پیرامون اسلام زدوده شود.
استقبال بالای مردمی
رضاداد نسبت به بازخوردها و استقبال مردم هم ابراز امیدواری میکند و میگوید: خوشبختانه در همین ابتدا هم استقبال مردم از فیلم خیلی خوب بوده و آنها بهصورت اینترنی خیلی از بلیتهای فیلم را پیشخرید کردهاند.
ارتقای استانداردهای تولید و اکران
رضاداد درخصوص اینکه چقدر سالنهای سینماهای سراسر کشور، امکان نمایش استاندارد چنین فیلم باکیفیتی به لحاظ فنی را دارند هم توضیح میدهد: رشد ظرفیتهای فنی نمایش و اکران کاملا ارتباط مستقیمی با رشد توانمندیهای فنی در تولید دارد. اگر این دو مقوله با همدیگر به یک توازنی برسند، میتوانیم به پیشرفت سینما در حوزه فناوری بیشتر امیدوار باشیم. هرچقدر تولید یک اثر باکیفیتتر باشد، سینماداران متوجه خواهند شد این فیلم باکیفیت نیاز به سالن مجهز و استانداردی هم برای نمایش دارد.
چرایی بلیتهای گرانتر فیلم محمد(ص)
کمتر فیلم بزرگی است که دستخوش حاشیه نشود. فیلم محمد(ص) هم که از امروز در سینماهای کشور اکران میشود، از این مساله در امان نبوده است. از جمله انتقاداتی که چند وقت اخیر درباره این فیلم مطرح شده، بهای بلیت گرانتر آن نسبت به دیگر فیلمهای روی پرده است. بهای بلیت در نظر گرفته شده برای این فیلم در سینماهای درجه یک 7000 تومان، ممتاز 8000 تومان و پردیسها ده هزار تومان است.
رضاداد، یکی از مدیران اجرایی طرح فیلم محمد (ص) درباره این افزایش بهای بلیت اینگونه توضیح میدهد: سالنهای نمایش باید بتوانند نیازهای مالی خود را برآورده کنند. زمان فیلم محمد(ص) سه ساعت است که عملا زمانش به جای دو فیلم سینمایی است.
مقوله بهای بلیت جزو حقوق سالنهای سینماست، بنابراین سینماداران از شورای صنفی نمایش تقاضا کردند برای جلوگیری از ضرر مالی بهای بلیت این فیلم را افزایش دهند که شورا هم با این درخواست موافقت کرد. به نظرم این مساله اجتنابناپذیر بود، اگرچه میشد ایدههای دیگری را هم در این خصوص اجرا کرد.
علی رستگار - فرهنگ و هنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد