به گزارش جامجم، دیروز تقریبا مردم در بیشتر سایتهای اینترنتی و رسانههای اجتماعی از طریق کامنتگذاری یا پستهای کوتاه و رسانههای کشور با یادداشت و گزارشهایی از اظهارات وزیر صنعت گلایه کردند.
یک روزنامه هم در گزارشی از «دفاع تکراری وزیر صنعت از خودروهای بیکیفیت» گفت و آورد: نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با خبرنگاران روز دوشنبه با ابهامهای بسیار زیادی برگزار شد. در یک تعریف کلی میتوان گفت محمدرضا نعمتزاده حرف جدیدی برای گفتن نداشت.
او در دفاع تمامقد خود از خودروسازان به کمپینی که اخیرا در خصوص نخریدن خودروهای داخلی تشکیل شده، اشاره کرد و گفت: «اصلا هرکس در این کمپین و به ضرر تولیدکنندگان شرکت کرده باشد، ضدانقلاب است.»
البته آقای وزیر هیچ حکمی برای خودروسازانی که با محصولات بیکیفیتشان با جان مردم بازی میکنند نداد؛ فقط این را هم گفت که تولید کنندگان براساس جیب مردم تولید میکنند.
روزنامه دیگری هم در گزارشی در مورد «ذینفعان تحریم خودروی داخلی» گمانهزنی کرد و آورد: کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» در حالی این روزها واکنشهای بسیاری را به دنبال داشته است که سناریوهای مختلفی درخصوص عاملان راهاندازی این کمپین وجود دارد.
واردکنندگان خودرو، خودروسازان چینی و برخی از مخالفان سیاستهای اقتصادی دولت از جمله ذینفعان راهاندازی این کمپین هستند. با وجود آنکه مشخص نیست کدام یک از این گروهها پشت کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» هستند، اما خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمپین موردنظر را مردمی نمیداند.
نخریدن خودروهای بیکیفیت مترادف ضدانقلاب بودن؟
یک روزنامه هم در یادداشتی از واکنشها و انتقادهای مردم از سخنان دیروز وزیر در رسانهها گفت و نوشت: بیشتر انتقادها حول این موضوع بود که چرا وزیر در حمایت از خودروسازان، مردم منتقد به قیمت و کیفیت خودروهای داخلی را در مقابل انقلاب و نظام قرار میدهد و مبنای انقلابی بودن را به طور تلویحی پذیرش خودروهای داخلی با همین وضعیت فعلی معرفی میکند، البته با توجه به نبود شواهد نمیتوان منکر احتمال سوءاستفاده ضدانقلاب در فضای مجازی بود، اما بعید است سهم شیطنتها در رکود بازار خودرو بیشتر از کاهش قدرت خریدی باشد که از سوی همه کارشناسان دولتی و غیردولتی مورد تائید است.
این روزنامه در ادامه نوشت: استقبالنکردن از کالا در بازار یا همان بهفروشنرفتن محصول، نشان میدهد که مصرفکننده یا توان خرید کالا را ندارد یا از کمیت و کیفیت محصول راضی نیست و تولیدکننده باید برای جلب نظر مشتری تغییراتی در کمیت و کیفیت محصول ایجاد کند، اما آنقدر مسئولان وزارت صنعت در دولتهای مختلف با خودروسازان داخلی همراه شده و خودرو تولید داخل را بهواسطه افزایش نجومی تعرفه خودروهای وارداتی به مردم تحمیل کردهاند که دیگر مصرفکننده قادر نیست خودروهای داخلی را حتی با قیمت و کیفیت فعلی خریداری کند، اما این واکنش طبیعی بازار و مردم نه به مذاق خودروساز خوش آمده است و نه وزیر صنعت.
هاشمی: وزیر باید از مردم تشکر میکرد
سیدمهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم دیروز در گفتوگو با فارس اظهار کرد که وزیر صنعت به جای انتقاد باید از مردم تشکر کند به این دلیل که خودروسازان با جان مردم بازی میکنند و با این حال مردم از تولید داخلی حمایت میکنند.
وی افزود: تمامی کمپینهایی که منطبق با اصول و مبانی و ارزشهای اسلامی ـ ایرانی و انقلابی شکل میگیرند به نوعی از مشارکت و توجه مردم نسبت به تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای نظام نشأت میگیرد.
هاشمی با بیان اینکه ما باید تشکیل چنین کمپینهایی را ارج نهیم، افزود: به نظرم جنبه سازندگی و ارتقایی کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع!» بسیار بالاتر و ارزشمندتر از جنبه منفی آن است؛ هر چند ممکن است ضرر کوتاهمدتی هم برای ما متصور باشد، اما قطعا در درازمدت به ارتقا و رشد تولید با کیفیت بالا منجر خواهد شد.
مردم معترض هستند
مردم و شهروندان نیز در فضای مجازی و در بخش نظرات، واکنشهای گزندهای از خود نشان دادند و خواستار سفر مسئولان وزارت صنعت و مدیران خودروساز با خودروهای داخلی در جادههای کشور شدند.
بیشتر نظرات درباره کیفیت خودرو بود که مردم به آن اعتراض شدید داشته و اظهار میکردند کیفیتی کهخودروسازان داخلی ارائه میدهند، در برابر پول زیادی که دریافت میکنند بسیار نازل است و باید این موضوع اصلاح شود. از سوی دیگر برخی مردم به ضد انقلاب یاد کردن کمپین نخریدن خودروی تولید داخل اعتراض داشتند و تصریح کردند: معیار انقلابی بودن خریدن خودروی بیکیفیت نیست.
در همین حال حجم کامنتها، پستها و اظهار نظرهای مردم در شبکههای اجتماعی، سایتهای خبری و شبکههای اجتماعی موبایلی بسیار بالا و قابل توجه بود.
مردم برای خرید خودرو صف کشیدهاند!
در کوران این اعتراضها، اما دبیر انجمن خودروسازان از موضع دیگری صحبت میکند و میگوید: براساس جلساتی که با شورای رقابت داشتهایم، فهرست جدید قیمت خودروهای ساخت داخل را نهایی کرده و درصدی آن را افزایش دادهایم که قیمتهای جدید را ظرف دو هفته آینده اعلام خواهیم کرد.
احمد نعمت بخش افزود: با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص کاهش شدید تقاضا در شرکتهای خودروسازی افزود: اینکه مردم خودرو نمیخرند دروغ محض است و خبرنگارانی که شک دارند، میتوانند به مراکز تحویل خودرو دو شرکت بزرگ خودروساز مراجعه کنند و تقاضای موجود را از نزدیک ببینند.
او گفت: خودروسازان ما روزانه 4000 خودرو تولید می کنند و اگر قرار باشد کسی خودرو نخرد، جایی وجود ندارد که این حجم از خودرو انبار شود.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
در خصوص اظهارات دور از ادب وزیر محترم گفتنی است:
1- اگر مجلس به ....نماینده مردم باشند (كه به نظر من نیستند بلكه نماینده حزب و گروه خودشان هستند) وگرنه وزیر را حداقل برای توضیح به مجلس میكشاندند.
2- این وزیر محترم انگار تازه به ایران آمده و نمیدونه شركت خودرو ساز ایرانی چقدر ظلم و اجحاف به حق مردم در تحریم كردند این هم به خاطری شریك بودن برخی مدیران دولتی و بیكفایتی دیگران بود.
3- وزیر محترم ،خائن تولیدكننده ای كه با سوء استفاده از شرایط تحریم و حمایت مسئولین دولتی هرگونه اجحافی كه میخواهد به مردم میكنه.خائن ،مدیر بیكفایتی كه به اصطلاح رفیق مردم ولی شریك دزد است.
جناب وزیرشماكه ازخودروسازحمایت میكنیدومردم رابخاطرنخریدن خودرو بی كیفیت وگران قیمت متهم به ضدانقلاب میكنید ایاشماكه خودت سرمایه دارهستی یك انقلابی هستی كه حق این مردم رازیرپاهات له میكنی كجای دنیا این رسم بخاطرمنفعت خودتون مردم راقربانی میكنید ، واقعاباید تاسف خورد ازاین دولت تدبیروامید .....
آیا خریدن خودروی بی كیفیت مهم هست یا جون مردم
آقای وزیر این نشانه نگرش شماست كه چنین حرفی رو می زنید ،آیا به زیر پای خودت و خانواده ات نگاه كردی كه چه ماشینی زیر پاتون هست، پس ... به شعور مردم محترم و شریف ایران رو نادیده نگیرید
خائن اون كسی هست كه به اسم انقلاب نون می خوره و به انقلاب وفا دار نباشه. مردم ایران به انقلاب وفا دارند و امسال شما ها به نام انقلاب دارید نون می خورید
برای تو متاسفم آقای وزیری كه هیچی بلدی نیستی و جای یك مدیر رو اشغال كردی .سر جات بشین آول فكر كن بعد ...تو بزن
اشكال نداره شما بیا واردات خودروی خارجی آزاد كن ببین با همون پول ملت چه ماشین هایی میتونن بخرن، مردكه هر حرفی از دهنش در میاد نباید باهاش مردم تحقیر بشن
بهترین خودروهای ژاپنی را میتوان با ۱۵ میلیون با توجه به نرخ تورم به دست ملت داد , اما خودرو خارجی با هزینه های سنگین گمرگی , هزینه سنگین پلاك , بیمه , حق كمیسیون میكنند بالای ۱۰۰ میلیون تا كسی میل به خرید خودروی خارجی نداشته باشد مگر همان قشر آقازاده
... لااقل خودتون و خانوادتون همگی سوار ماشین ایرانی بشید تا ۱٪ حرفتون رو باور كنیم.
نخست وزیر اگر حمایت میكرد خودش هم سوار پیكان میشد اما اینا خودشون سوار لندكروز و بنز میشن ولی به مردم میگن سوار پراید شو.
یكی نیست به این وزیر.... بگه فروختن خودرو بی كیفیت انم تازه دو برابر قیمت تموم شده اش حرام نیست و مدیران خودرو ساز با این كارشان به ملت فهیم ایران خیانت نمیكن و ضد انقلاب نیستن بعد ما ملت ضد انقلابیم.
ای اش انقد مردم نخرن این خودرو هارو تا انشالله كارخونه هاشون با خاك یكسان بشن
در ضمن همین حمایت وزیر از خودرو سازها حتما یك نفعی براش داره