با افزایش محبوبیت دوچرخهسواری، محصولات بیشتری در این زمینه تولید و قدرت انتخاب هم بیشتر شده است. هر سال دوچرخهسواران شاهد ورود دهها نمونه دوچرخه جدید به دنیای مورد علاقهشان هستند؛ از دوچرخههای ساحلی گرفته تا دوچرخههایی با بدنه کامپوزیت و پدالهای الکتریکی که قیمت برخی از آنها از قیمت یک خودرو هم بیشتر است. در ادامه با محبوب ترین دوچرخه ها آشنا خواهید شد؛ از دوچرخه تیتانیومی که قابل تا شدن است و اندازهاش برابر با یکی از چرخهایش میشود گرفته تا دوچرخهای که خودتان میتوانید آن را با بامبو بسازید و بودجهاش را کیک استارتر تامین کرده است. همچنین با دوچرخه باری چهارچرخ خوابیدهای که جایگزین کامیونهای دیزلی در شهرهای اروپا شده است، آشنا خواهید شد.
ووبی، دوچرخه چوبی (WooBi)
در عصری که فناوری همواره در حال تکامل است کار روی یک دوچرخه چوبی بازگشتی به سنت و سادگی و ایجاد رابطه نزدیک بین یک فرد و یک شیء در جهت مفهوم ناب لذت بردن است. ووبی با ادغام مفهوم چوب و دوچرخه متولد شده است. خاستگاه این دوچرخه کشور ایتالیاست. دوچرخههای چوبی اکنون به مد روز تبدیل شدهاند و طیف گستردهای را شامل میشوند. این طیف شامل دوچرخههای تعادلی (دوچرخههایی مختص کودکان برای یادگیری حفظ تعادل که رکاب ندارد) 90 دلاری ساخته شده از تخته سهلا تا دوچرخههای هنری 70 هزار دلاری ساخته شده از چوب راش مخصوصی است که با بخار خم شدهاند. ویژگی چوب به کار رفته در تنه و دو شاخ باعث افزایش مقاومت و ضربهگیری دوچرخه شده و احساس راحتی و رفاه به کاربر میدهد. از نظر کارکرد، زیبایی و سازگاری با محیط زیست به واسطه استفاده از مواد تجدیدپذیر و قابل بازیافت، این دوچرخه مناسب زندگی شهری است و هیجان را وارد زندگی کاربران میکند. قطعات تنه و دو شاخ جلوی این دوچرخه ساده و کمینهگرا از چوب سخت ساخته شده است. به جای زنجیر چرخهای سنتی از یک زنجیر مخصوص کربنی بدون نیاز به گریس یا روغن استفاده شده است. خریداران هنگام خرید میتوانند نوع چوب به کار رفته شامل چوب گردو، درخت زبان گنجشک، چوب بلسان بنفش (نوعی اقاقیا)، درخت wenge و دیگر انواع را از داخل فهرست انتخاب کنند. بعلاوه رنگ چرم زین، دستگیرهها و رنگ طوقه چرخ هم در اینجا انتخاب میشود. نمونه ارائه شده در نمایشگاه میلان دیزاین ویک با رینگهای سبز از ترکیب رنگ بسیار مناسب و چشمنوازی برخوردار بود. قیمت پیشنهادی این دوچرخه 7700 دلار (حدود 26 میلیون تومان) است.
آدیتی، نیم دوچرخه شماره 2
این دوچرخه را یک تیم آمریکایی طراحی کردهاند و نسخه جدید نیمدوچرخه یا همان هاف بایک است. نیمدوچرخه اصلی یک بخش هوشمندانه از راهحلهای مرتبط با تحرک شهری بود. تغییرات ایجاد شده بعدی به نفع این نسخه قدیمی شد. این تغییر به لطف جایگزینی یک دستگیره تپانچهایشکل قابل توجه با دستگیره سنتی قبلی و با کمی سلیقه به وجود آمد. این وسیله یک طراحی ساده برای گشتن در اطراف شهرهای معاصر است. موضوعی که در نسخه جدید نیمدوچرخه فراموش نشده، چهره قسمت اصلی و ارزشمند آن یعنی راندن دوچرخه به حالت ایستاده و خصوصیات مکانیکی مخصوص به این حالت است. چرخ جلو به یک قاب آلومینیومی متصل شده و نیروی محرکه وسیله را تامین میکند و دو چرخ کوچک در عقب کار هدایت وسیله را بهعهده دارند. دسته بلند دوچرخه که از جنس تخته سهلاست قابلیت تا شدن دارد و حمل و نقل دوچرخه را در داخل وسایل نقلیه عمومی راحتتر میکند. به این ترتیب صاحب دوچرخه براحتی میتواند همراه دوچرخه خود یک صندلی برای نشستن پیدا کند. به گفته طراحان نتیجه طراحی مجدد نسخه قدیمی نیمدوچرخه وسیله نقلیهای شده است که تعادل را بیش از پیش برای کاربر به ارمغان آورده است. ابعاد این دوچرخه 110×40×100 سانتیمتر و وزن آن 2/8 کیلوگرم است. قیمت آن 599 دلار (حدود دو میلیون تومان) اعلام شده است.
هلیکس، دوچرخه تاشدنی
این دوچرخه که قابلیت تا شدن دارد را متخصصان کانادایی طراحی کرده و ساختهاند. نام این دوچرخه که اکنون در خیابانهای کانادا تردد میکند همنام یکی از محصولات خط تولید همین کارخانه دوچرخهسازی واقع در تورنتو است. این محصول در شهرهای شلوغ امروزی آنقدر جذاب است که نمیتواند نادیده گرفته شود. این جذابیت زمانی آشکار میشود که شما ترفندهای به کار گرفته شده در این دوچرخه را برای تا شدنش تماشا کنید. با چند حرکت سریع و کشیدن چند قطعه، پیچاندن دکمههای دوچرخه و قفل کردن آنها به هم، دوچرخه از حالت سواری به قابل حمل تبدیل میشود. بزرگترین و جسورانهترین ادعای شرکت سازنده این است که اندازه کل دوچرخه پس از تا شدن به اندازه یکی از چرخهایش تقلیل مییابد که شاید کمی اغراقآمیز به نظر برسد. به هر حال ابعاد این دوچرخه پس از تا شدن به 22×63×58 سانتیمتر خواهد رسید.
به لطف استفاده از تنه ساده و دستساز دوچرخه که از تیتانیوم ساخته شده، وزن کل دوچرخه چیزی حدود 9.5 کیلوگرم خواهد بود. این دوچرخه در مقایسه با دیگر دوچرخههای تاشوی کنونی سبکتر، کوچکتر و مقاومتر بوده و کاربری آن آسان است. ضمن این که مراحل بستن و باز کردن آن نیز بسیار ساده است. قرار بود هلیکس با راهاندازی یک کمپین کیک استارتر بودجه لازم برای تولید را تامین کند.
طبق برنامه پیشبینی شده عرضه این دوچرخه به بازار بزودی آغاز خواهد شد و بسته به مشخصات و خصوصیات به کار گرفته شده قیمت دوچرخه هلیکس بین 1300 تا 1700 دلار (از چهار میلیون و 400 هزار تومان تا پنج میلیون و 800 هزار تومان) خواهد بود.
بامبو بی (Bamboo Bee) دوچرخهای از جنس بامبو
بامبو یک گیاه نیمانند است که بسیار سریع رشد میکند. تلاشهای قبلی برای به کارگیری بامبو در ساخت دوچرخه به تولید یک وسیله زمخت و سنگین رزینی تبدیل شده بود. شرکت سنگاپوری بامبو بی (Bamboo Bee) موفق به تولید لولههای صاف و جمع و جوری در کنار هم شده است که در کنار هم یک دوچرخه زیبا و ظریف را تشکیل میدهند. این شرکت قطعات تشکیلدهنده دوچرخه را به مقصد مورد نظر که همان محل زندگی مشتری یا مغازههای محلی است حمل میکند تا مونتاژ نهایی همان جا انجام شود. قیمت اولیه بین 1499 تا 3399 دلار (حدود پنج میلیون تا 5/11 میلیون تومان) اعلام شده است.
فورد MoDe:Pro، دوچرخه شهری
در تمام صحبتهای مربوط به بحث بهینهسازی، جریان ترافیک در هستههای متراکم شهری، پارک کردن خودروها در اسرع وقت و در زمانهایی که دیگر به آنها خیلی نیاز نیست و ادامه مسیر شهری با دوچرخه، از ایدههای مطرح شده برای جلوگیری از ایجاد ترافیکهای سنگین در چهارراهها و تقاطعهای بزرگ شهری است. شرکت فورد با در پیش گرفتن این ایده، دوچرخهای تاشو موسوم به MoDe:Pro طراحی کرده است. یک دوچرخه الکتریکی حرفهای برای استفاده توسط پیکها، متخصصان برق و کالا و سرویسهای خدماتی تحویل به مشتری. این افراد پس از پارک کردن ونهای فورد که رانندگی با آنها در ترافیک سخت است، دوچرخه مذکور را برمیدارند و به مسیر خود ادامه میدهند.در این دوچرخه تشخیص جهت برای رسیدن به مقصد از پیش انتخاب شده از طریق صفحه نمایش گوشی هوشمند به راننده اعلام نمیشود بلکه این کار از طریق ارسال یک بازخورد لمسی هدایت شده روی دسته دوچرخه انجام میشود. ایجاد لرزش روی دسته چپ یا راست به دوچرخهسوار نشان میدهد در تقاطعها به سمت چپ یا راست بپیچد.
اسپید مکس WHR، رکورددار سرعت
این دوچرخه مسابقهای را متخصصان آلمانی طراحی کردهاند. دوچرخهای که در مسابقات بتواند یک مسیر ولودروم (مسابقات دوچرخهسواری رشتههای سرعت ـ مسابقات پیست) را در طول یک ساعت و بدون توقف بچرخد، در حالی که سرعت متوسط حرکت در این مدت نزدیک به 53 کیلومتر در ساعت باشد، یک رکورد جهانی محسوب میشود. به گفته شرکت کانیون، برای رسیدن به چنین سرعتی به توان خروجی 400 وات نیاز است که90 درصد آن غلبه بر مقاومت هواست و اسپید مکس برای غلبه بر آن بخوبی طراحی و تجهیز شده است.
لولههای به کار رفته در تنه و سطح مقطع کمینه قسمت جلو، به منظور کاهش مقاومت هوا طراحی شدهاند. این به معنای یک سطح بسیار صافتر نسبت به نمونههای عادی اسپید مکس است که هیچ شکی برای رسیدن این دوچرخه به مقاصد طراحی باقی نمیگذارد. شرکت آلمانی کانیون، سازنده این دوچرخه برای شکستن رکورد قبلی و ثبت یک رکورد جدید با محصول ابداعی خود از الکس داوست است. دوچرخهسوار انگلیسی در دوازدهم اردیبهشت امسال درخواست کرد با این دوچرخه جدید رکاب بزند. دستاورد ناشی از این آزمایش باعث شد هم نام دوچرخهسوار و هم نام دوچرخه جدید در صدر اخبار مربوط به دوچرخهسواری قرار گیرد. لوازم و تجهیزات مورد استفاده داوست در این رکوردگیری، اقتباس بهینهسازی شده از دوچرخه جادهای اسپید مکس کانیون بود تا بتواند حداکثر بهره آیرودینامیکی را در طول رکاب زدن ببرد. اسپید مکس WHR به گونهای طراحی شده تا تماشاچیان مسابقات بیشتر به هیجان بیایند. شاید تصویر بالا بتواند ضمن ارائه یک نیمرخ لاغر از این دوچرخه به بهترین وجه ممکن منعکسکننده تلاشهای شرکت کانیون در ارائه محصولی متفاوت باشد.
زپلین عصر جدید، دوچرخه شبهخودرو
زپلین عصر جدید یک خودروی رکابی است. این محصول سبز بهرغم مزایای خود شاید هنوز در بخش تجاری برنده نشده؛ اما به لحاظ مطلوبیت و برانگیختن اشتیاق یک برنده واقعی است. این خودرو چشمانداز زیبایی از آینده حمل و نقل بدون بنزین را به تصویر میکشد و در نمایشگاه اتومبیل دیترویت 2015 در کانون توجه قرار گرفت. در این نمایشگاه دو وسیله چهارچرخ که بظاهر شبیه خودرو بودند، اما در واقع دوچرخه بوده و با نیروی رکاب و پدال به حرکت درمیآمدند به نمایش گذاشته شده بود. یکی از آنها به نام زپلین شبیه یک حباب تخممرغی بود. شکل آیرودینامیک آن تا حد امکان مقاومت هوا را هنگام حرکت کمتر میکند. این خودرو شاید اقتباسی از خودروی دیماکسیون است که ریچارد باک مینیستر فولر، طراح آمریکایی در دهه 30 میلادی ساخته بود.
داخل زپلین دو نفر مینشینند و همزمان با هم شروع به رکاب زدن میکنند و به این ترتیب نیروی لازم برای حرکت دوچرخه ایجاد میشود. علاوه بر نیروی پدال، خودرو قادر است از نیروی الکتریکی برای حرکت استفاده کند و تا 40 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. در پشت صندلیهای دو نفر هم فضای زیادی برای ذخیرهسازی و جادادن وسایل لازم است و برای انجام کارهای محوله در سطح شهر بسیار کامل به نظر میرسد. قیمت این وسیله آمریکایی هنوز مشخص نشده است.
بیسیسلتو، دوچرخه عجیب و غریب
اسپیای (SPA) نامی معتبر در صنعت طراحی و تولید خودروست که قدمت آن به سال 1906 بازمیگردد. بی سیسلتو محصول چشمگیر این کارخانه ایتالیایی است. این دوچرخه الهام گرفته از وسیلهای موسوم به cafà است که در زمانهای دور طراحی شده است، اما توجه داشته باشید این دوچرخه هیبریدی پدالی ـ الکتریکی بوده و با فناوری قرن بیست و یکم، ازجمله یک قاب کامپوزیت کربنی براق که وزن دوچرخه را به 23 کیلوگرم رسانده ساخته شده است. باتری دوچرخه در لوله زیر قاب قرار دارد. یک صفحه نمایش الایدی در جلو، سرعت دوچرخه و میزان شارژ باتری را نشان میدهد. تحت نیروی محرکه الکتریکی، حداکثر سرعت بی سیسلتو به 45 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.
شرکت سازنده ادعا میکند با یک بار شارژ باتری میتوان 45 کیلومتر را پیمود که البته این عدد به صورت ترکیبی و با کمک دوچرخهسوار (پدالی و الکتریکی) به 120 کیلومتر خواهد رسید. باتری را میتوان از طریق اتصال به پریز برق خانگی شارژ کرد و در طول پنج ساعت کاملا شارژ میشود. البته مانند دیگر دوچرخههای زیبای ایتالیایی، این دوچرخه بسیار شیک قیمت پایینی نخواهد داشت. اواخر امسال که این دوچرخه به بازار عرضه میشود قیمت آن تقریبا به اندازه خودروی فیات پاندا، چیزی حدود 11 هزار دلار (نزدیک به 38 میلیون تومان) خواهد بود.
ولو آرمادیلو، دوچرخه باری
دوچرخههای باری معمولی یک وسیله دوچرخ یا سهچرخ هستند که معمولا محل نشستن آن به شکل سنتی یک صندلی قائم رو به بالاست. فضای نشیمن آن یک جای تنگ در دماغه دوچرخه یا در امتداد انتهای آن است، اما ولو آرمادیلو یک دوچرخه باری معمولی و سنتی نیست. این چهار چرخ یک باربر هیبریدی پدالی ـ الکتریکی مجهز به سیستم تعلیق است که محل نشستن راننده یک صندلی مخصوص با پشتی به صورت نیمه درازکش بوده که در جلو قرار گرفته و جعبه محل قرار گرفتن کالا هم به حجم تقریبا 11 مترمکعب در پشتسر راننده قرار دارد. این چهار چرخ گزینه بسیار مناسبی است که به عنوان جایگزینی کارآمد برای خودروهای ون مخصوص حمل در مراکز شهری محسوب میشود. اکنون پست اکسپرس هلند برای تحویل محمولههایش در شهر دوچ آلمیره از یک نمونه کوبی سایکل (Cubicycle) استفاده میکند. شرکت سوئدی ولو (Velove) به عنوان سازنده این دوچرخه اعلام کرده است آرمادیلو به طور متوسط هر روز میتواند 125 کیلو بسته یا بارهای تحویلی را در مسافتی بیش از 50 کیلومتر جابهجا کند و تحویل مشتریانش دهد. در حال حاضر نمونه ساخته شده آرمادیلو به صورت نمونه اولیه است، اما هدف اولیه کارخانه سوئدی، راهاندازی خط تولید این دوچرخه در سال 2016 است. قیمت این وسیله هنوز مشخص نشده است.
آرمادیلو در میان تمام دوچرخههای حمل و نقل الکتریکی مانند Urban Arrow و X42 که تاکنون دیدهایم به عنوان یک دوچرخه پدالی ـ الکتریکی بیشترین قابلیت و سازگاری را دارد. پروژه ولو آرمادیلو در سوئد متولد شد؛ جایی که در آن پیکهای دوچرخهسوار فقط مدارک و اسناد را تحویل مشتریان نمیدهند، بلکه در سراسر شهرهایی مانند استکهلم و گوتنبرگ این پیکها لوازمی بزرگتر مانند مبل و ماشین لباسشویی را هم به در منازل میرسانند. این دوچرخه دارای جنبههای مثبتی به لحاظ سرگرمی و ارگونومی است و به گونهای طراحی شده تا علاوه بر سریع بودن و جلوگیری از ایجاد ترافیک، کمترین خستگی را پس از یک روز کاری به شما تحمیل کند.
مترجم:آتنا حسنآبادی
جامجم
منبع: BBC
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد