«محرم‌سازی» مدارس دخترانه به کجا رسید؟

از سال 1374 طرح هایی در جهت فراهم‌سازی محیط مدارس برای حضور راحت‌تر دختران طراحی شد. طرح اولیه توسط مجلس پنجم با عنوان «محرم‌سازی محیطهای آموزشی» ارائه و در آن بر استتار مدرسه، افزایش ارتفاع دیوار و محرم ‌سازی تاکید شد.
کد خبر: ۸۴۹۸۰۱
«محرم‌سازی» مدارس دخترانه به کجا رسید؟

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا ، طرحی که با شرایط روحیه دختران و نیازهای زیباشناختی و نحوه جامعه‌پذیری آنان هماهنگ و همسو نبود و به همین دلیل در بدو امر مسکوت ماند.

پس از آن، برنامه جایگزین «متناسب‌سازی فضاهای آموزشی و پرورشی دختران» مطرح شد که مبنای توجه را بر نیازهای مخاطب، اهمیت قائل شدن به آنها، فراهم‌سازی محیط برای کسب مهارت ها و آمادگی برای ورود به محیط های اجتماعی قرار داد.

در سال 91 بود که معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد در راستای اجرای طرح متناسب سازی مقرر شده است در طراحی مجتمع‌های آموزشی و پرورشی شهری، ساختمان‌های جدید به گونه‌ای احداث شوند که ساختمان‌های اطراف اشرافی به مدرسه نداشته باشند و این الزام برای مجتمع‌ها به گونه‌ای در دستور العمل عنوان شده که محرم سازی مدارس در معماری و فنی مهندسی ساختمان قرار بگیرد.

در اوایل آغاز بکار دولت یازدهم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش ایسنا درباره زمان عملیاتی شدن طرح محرم سازی مدارس دخترانه گفت: بحث محرم سازی مدارس دختران کاری نیست که طی یک یا دو سال انجام شود و این امر نیاز به وقت و همچنین هزینه دارد.

وی با اشاره به توضیحاتی در مورد بحث محرم سازی مدارس دخترانه گفت: در واقع ما می‌خواهیم زمینه‌ای فراهم شود که دختران دانش آموز راحت‌تر در مدارس درس بخوانند و همانطور که اشاره کردم این موضوع زمان بر است و بودجه می‌طلبد. علاوه بر توجه به این موضوع در ساخت مدارس جدید، در مدارس موجود نیز اگر امکان آن وجود داشته باشد با تغییراتی می‌توان این کار را انجام داد تا دانش آموزان دختران راحت‌تر در محیط آموزش درس بخوانند و فعالیت کنند ولی همانطور که گفتم این نیاز به زمان و هزینه‌ زیادی دارد.

در همین راستا مرتضی رئیسی معاون وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت اجرای طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه گفت: در راستای محرم سازی مدارس دخترانه اقداماتی چون افزایش ارتفاع دیوار مدارس و مانند آن شدنی نیست، جلوگیری از اشراف ساختمان های اطراف به حیاط مدرسه نیازمند طراحی مهندسی است به گونه ای که از اشراف ساختمان های اطراف کاسته شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در حال حاضر مجتمع های آموزشی به گونه ای هستند که به این نیاز پاسخ می دهند.

رئیسی با بیان اینکه علت اصلی طرح این مسئله، توجه به نیازهای ویژه دختران بخصوص رفع مشکلات حرکتی و فعالیت بدنی آنهاست، عنوان کرد: در این راستا ساخت سالن های ورزشی سرپوشیده را در دستورکار قرار داده ایم و اکنون 1500 تا 1600 پروژه ورزشی نیمه کاره داریم و تکمیل آنها آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها