در جلسه مشترک مخبرین کمیسیون‌های مجلس با رئیس رسانه ملی مطرح شد:

برنامه ششم توسعه بی‌توجه به فرهنگ و رسانه

مخبرین کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، صبح امروز با حضور در رسانه ملی با دکتر محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۸۷۱۱۹۰
برنامه ششم توسعه بی‌توجه به فرهنگ و رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، در این جلسه دکتر سرافراز، با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم، موضوع فرهنگ مهجور مانده و در این برنامه برای رسانه نیز جایگاه مناسبی پیش‌بینی نشده است، وی افزود: هر چند دولت درصدد تجدیدنظر در برنامه ششم توسعه است و ما نیز پیشنهادهای خود را داده‌ایم، اما معلوم نیست که این پیشنهادها تا چه اندازه محقق خواهد شد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به سهم بسیار اندک فرهنگ در کل بودجه، تصریح کرد: در شرایط کنونی، مساله رسانه در اکثر کشورها فراتر از دیگر مسائل فرهنگی است، رسانه ملی نیز موظف است در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، داخلی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی به تولید محتوا پرداخته و زمینه فرهنگ‌سازی در این موضوعات را در جامعه فراهم کند، بنابراین رسانه، موضوع اصلی در حوزه فرهنگ است و نباید آن را جزئی از فرهنگ و در نهایت بودجه فرهنگی در نظر آوریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مشکلات مالی صداوسیما که رسانه را در انجام وظایفش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخته است، گفت: دولت در سالجاری حدود 1000 میلیارد تومان کمک مالی در ردیف بودجه جاری به رسانه‌ملی می‌کند، در حالی که خرج ما بیش از 3000 میلیارد تومان است که بخشی از آن بدهی‌هایی است که از گذشته بر دوش رسانه مانده است.

وی یادآور شد: حقوق کارکنان و بازنشستگان رسانه بیش از 1400 میلیارد تومان است و کمک‌های دولت حتی به تامین حقوق کارکنان نیز نمی‌رسد. این در حالی است که حقوق کارکنان دولت به‌صورت جداگانه و مستقیم از سوی دولت پرداخت می‌شود و بودجه جاری اختصاص یافته به دستگاه‌ها صرف پرداختن به مأموریت آن دستگاه‌ها می‌شود، در حالی که برای صداوسیما حقوق کارکنان نیز در همان بودجه‌ای که اختصاص می‌یابد، دیده شده است.

وی با اشاره به این‌که برای تولیدات فاخر و ارزشی مشکلات مالی رسانه برطرف شود، افزود: تولید سریال‌های خوب ارزشی را در دست اقدام داریم که همه آنها مانند سریال حضرت موسی آماده کلیدزدن هستند. اما مشکلات مالی، جلوی تولید آنها را گرفته است.

دکتر سرافراز با اشاره به برخی سریال‌ها از شبکه‌های سیما، گفت: سریال کیمیا، سریال قابل دفاعی است، چرا که مردم را به حال و هوای دوران انقلاب و جنگ برده و آن دوران را به‌خوبی برای مخاطبانش به تصویر کشیده است. همچنین سریال معمای شاه نیز تلنگری است به دوره پهلوی که این دوره را برای مخاطبانش بازنمایی کرده ‌است و مردم با وابستگی‌های حکومت‌های آن دوره به دولتهای خارجی بیشتر آشنا می‌شوند و در کنار آن مباحث مربوط به تحلیل تاریخ پخش می‌شود.

دکتر سرافراز با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: پرداختن مناسب و حرفه‌ای به موضوع اقتصاد مقاومتی جزو وظایف اطلاع‌رسانی تعریف شده است و به همین منظور بخشی از برنامه‌ها به آن اختصاص یافته و حتی در صداوسیما شبکه‌هایی خاص ماموریت یافته‌اند که صرفا به حوزه اقتصاد بپردازند.

وی تصریح کرد: رویکرد رسانه ملی در اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد زمانی به نتیجه می‌رسد که «مردم محور» یا «دانش بنیان» باشد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر رابطه خوب رسانه با دولت یادآور شد: در دور جدید فعالیت‌های رسانه، شرایط خوبی را برای دولتمردان ایجاد کرده‌ایم که با حضور در برنامه‌های مختلف به بیان عملکرد و دیدگاه‌های خود بپردازند و در مناسبت‌ها این حضور بیشتر از در دوره‌های مشابه در سال‌های قبل بوده است. البته رسانه ملی دیدگاه‌های انتقادی را نیز منتشر می‌کند. بنابر‌این انصاف نیست که رسانه‌ملی اپوزسیون دولت معرفی شود.

رئیس رسانه‌‌ملی، تصریح کرد: نظرسنجی‌های علمی که در صداوسیما انجام می‌شود، نشان از قدرت و تاثیر بالای رسانه‌ملی در موضوعات مختلف است و اعتماد مردم به رسانه را نشان می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد که سیاست رسانه ملی در موضوع انتخابات، مشارکت حداکثری مردم است و لذا در پرداختن به موضوع انتخابات از طرح دو قطبی‌های کاذب جلوگیری می‌کنیم و به طرح دیدگاه‌های مختلف منبعث از انقلاب در مقابل ضد انقلاب می‌پردازیم. در بعد اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نیز برنامه‌های جدیدی داریم که پخش آنها شروع شده و در آینده گسترش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها