به گزارش جام جم آنلاین ، در دویست و سی دومین جلسه شورا بررسی «لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک» در دستور کار قرار گرفت.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در تشریح این لایحه، گفت: در این موضوع شهرداری کار خوبی که انجام داده این بوده که طرح را به صورت روزانه تفکیک کرده تا موجب کاهش تقاضا برای ورود به محدوده طرح ترافیک باشد.
احمد دنیامالی افزود: بر این مبنا متقاضاین طرح در سه دسته تقسیم بندی میشود که عبارتند از یکی متقاضیان 90 روزه ، 190 روزه و 290 روزه که همان طرح سالیانه است البته طرحهای روزانه و هفتگی نیز به قوت خود باقی هستند.ما با این کار حق انتخاب را به مردم دادهایم تا آنها بر اساس میزان روزهایی که نیاز به ورود به محدوده دارند اقدام به پرداخت عوارض کنند.
وی بیان کرد: در ماده واحده این لایحه ذکر شده که عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به منظور جبران عوارض زیست محیطی و ترافیکی ناشی از ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک و طرح اظطرار و نیز اعمال مدیریت هوشمند در محدودههای فوق از طریق به کارگیری امکانات و تجهیزات لازم، به شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران) اجازه داده میشود نسبت به اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از متقاضیان اقدام شود.
به موجب تبصره یک این لایحه متقاضیان دریافت مجوز سالیانه موظفند هم زمان با ارایه درخواست نسبت به انتخاب روزهای مورد نظر جهت ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام نمایند.
در ادامه جلسه، تعرفه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در چند بخش با رای اعضای شورا تعیین شد.
بر این اساس، نرخ عوارض سالانه در مورد تقاضاهای از یک تا 90 روز عبارت است از حاصل ضرب نرخ پایه در تعداد روزهای درخواستی در ضریب پیشنهادی که در این مورد ضریب 1.6 پیشنهاد شد که با رای موافق اعضا به تصویب رسید.
برای تقاضاهای از یک تا 190 روز نیز پیشنهاد ضریب 1.8 داده شد که اعضا این پیشنهاد را نیز به تصویب رساندند.
در خصوص تقاضاهای از یک تا 290 روز و بالاتر نیز ضریب 2 به تصویب اعضا رسید.
در ادامه بررسی این لایحه بهای عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت روزانه و هفتگی نیز بررسی شد که به موجب آن در طرح روزانه بدون محدودیت زمانی بهای 31 هزار تومان و از ساعت 10 صبح تا 14 بهای 23 هزار تومان و از ساعت 14 تا 18 بهای 15 هزار تومان پیشنهاد شد که این موارد نیز به تصویب اعضای شورا رسید. برای طرح هفتگی نیز نرخ یکصد هزار تومان با رای موافق اعضا تعیین شد.
لازم به ذکر است به مبالغ فوق 20 درصد در راستای توسعه حمل و نقل ریلی افزوده خواهد شد.
منبع: فارس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد