دلشوره بیرونی و دلهره درونی

دو فیلم پل خواب و عادت نمی‌کنیم که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند و این روزها هم در برنامه سینما انقلاب و دیگر برنامه‌های مشابه به نمایش درآمده‌اند، از نگاه درونمایه و فیلمنامه در دو فضا و موقعیت و ژانر متفاوت روایت می‌شوند، اما می‌توان میان دلهره بیرونی اولی و دلهره درونی دومی نسبت روانشناختی برقرار کرد، بدین معنی که دلهره و اضطراب پل خواب به واسطه قصه جنایی و تریلر بودنش از طریق قتل و جنایتی که در بیرون صورت می‌گیرد و در عادت نمی‌کنیم این دلهره سویه درونی پیدا کرده و به واسطه یک شک زنانه و درونی رخ می‌دهد؛ هرچند در اینجا نیز مرگ دختر دانشجو به عنوان یک عنصر بیرونی بر التهاب درونی قصه می‌افزاید.
کد خبر: ۸۸۲۳۲۱
دلشوره بیرونی و دلهره درونی

فیلم پل خواب قصه شهاب با بازی ساعد سهیلی را روایت می‌کند که در آستانه ازدواج قرار داشته و شرایط اقتصادی و مالی او موجب شده وارد یک معامله تجاری شود، اما در کمال ناباوری شریکش پول‌های او را بالا می‌کشد. شرایط سختی بر زندگی او حاکم می‌شود. شهاب که در یک آژانس کار می‌کند، با پیرزنی پولدار آشنا می‌شود که به عنوان راننده در خدمت اوست و همه این فشارها او را وسوسه می‌کند تا پیرزن را کشته و پول‌هایش را بدزدد. فیلم اقتباسی آزاد از رمان جنایات و مکافات داستایوفسکی است.

اما در عادت نمی‌کنیم ابراهیم ابراهیمان این دلهره را به تجربه درونی در قصه اش بدل می‌کند و به قصه تکراری شک و تردید و خیانت از زاویه متفاوت و غافلگیرانه می‌نگرد. بحران روابط زناشویی خط اصلی قصه است؛ به این معنی که محمدرضا فروتن به عنوان استاد دانشگاه وارد یک رابطه با یکی از دانشجویانش می‌شود و همسر او به این ارتباط مشکوک شده به خوابگاه دختر دانشجو رفته و هیاهو به پا می‌کند.

ایست قلبی دختر و مرگ او، این بحران را کورتر کرده و رازگشایی از آن را پرتعلیق‌تر می‌سازد. بعد از سال‌ها بار دیگر محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی در این فیلم با هم همبازی شده‌اند.

سیدرضا صائمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها