به گزارش جام جم آنلاین ، در مطلبی که خواهید خواند، پنج نیمه لوکس پرطرفدار در بازار ایران معرفی شده است.
کیا اپتیما
نسل جدید این سدان کرهای در مقایسه با نسل قبلی با موفقیت بیشتری روبهرو شده است. به همین دلیل این روزها بیش از پیش شاهد تردد این خودرو در سطح شهر هستیم.
اپتیما از نظر میزان پایین استهلاک شباهت زیادی به همتای کرهای خود یعنی سوناتا دارد. گرچه به گفته متخصصان خودرو، استهلاک سوناتا اندکی بیشتر از اپتیماست. اما باید توجه داشته باشید که هزینه تعمیر و نگهداری اپتیما بالاتر است که شاید بهدلیل جدیدتر بودن این خودرو باشد.
شرکت خودروسازی کیا سال 1370 پراید را به بازار ایران عرضه کرد که سال 1372 این خودرو وارد خط تولید سایپا شد.
سال 1386 محصولات دیگری از این کمپانی وارد بازار ایران شد که نشان میدهد محصولات کیا فقط به پراید محدود نبوده است.
نسل اول کیا اپتیما سال 2006 به بازار عرضه شد. سال 2009 نسل جدید این خودرو به بازار ایران عرضه شد.
مدل بعدی سال 2011 عرضه شد که با تغییرات زیادی از نظر شکل ظاهری همراه بود. سال 2014 نیز مدل فیس لیفت شده این خودرو رونمایی شد.
مدلی که این روزها در سطح خیابانها میبینید مدل 2011 است. نسل جدید اپتیما چهره خوبی دارد.
چراغهای جلوی خودرو سر پیچها حرکت چرخشی دارد. رینگها 18 اینچی و اسپرت است. اپتیما از نظر ظاهری خودروی خوشتیپی است و بهسختی میتوان از آن ایراد گرفت. این خودرو به سیستم بدون کلید مجهز است. طراحی داخلی خودرو بهروز و باکیفیت است.
گرچه طراحی داخلی کابین در مقایسه با سوناتا سادهتر است. پشت فرمان اهرمهایی برای تعویض دنده تعبیه شده است. چراغها مجهز به حسگر است و بر اساس نور محیط خاموش و روشن میشود.
برای صندلیهای جلو سیستم گرمکن و سردکن مجزا در نظر گرفته شده است. سقف خودرو پانوراما و دوتکه است که فقط قسمت جلوی آن باز میشود.
روی در دو حافظه برای نگهداری تنظیمات صندلی جلو وجود دارد. فضای عقب خوب و جادار است. صندوق عقب خودرو هم جادار و برای سفرهای خانوادگی مناسب است.
شیشه جلوی اپتیما نسبت به ابعاد خودرو اندکی کوچک به نظر میرسد اما دید خوبی دارد. اپتیما شتاب خوبی دارد و هنگام رانندگی با آن حس اسپرت بودن را تجربه میکنید، اما سر پیچها خیلی فرز و چابک نیست البته این ویژگی شاید نسبت به ابعاد خودرو طبیعی باشد.
به طور کلی مصرف سوخت آن پایین است و امکانات خوبی دارد، اما بعضیها ترجیح میدهند با صرف اندک هزینه بیشتری به جای اپتیما یک خودروی ژاپنی یا اروپایی مشابه را انتخاب کنند. این خودرو در بازار آزاد بین 140 تا 160 میلیون تومان قیمت دارد.
تویوتا کمری GLX
یکی از خودروهای محبوب شرکت خودروسازی تویوتا، کمری است. این خودرو از سال 1982 در خط تولید این شرکت قرار گرفته است.
کیفیت قطعات و جانسخت بودن تویوتا کمری آن را از رقبای کرهای یک سر و گردن بالاتر قرار میدهد.
این شرکت خودروسازی سال 2012 طرحی جدید از این خودرو ارائه کرد که در مقایسه با نسلهای قبلی تفاوت چندانی در آن دیده نمیشود.
این در حالی است که سوناتا بهعنوان یکی از رقبای اصلی این خودرو در نسل جدید بسیار منحصربهفرد و متفاوت ظاهر شده است.
فضای داخلی کابین کمری ساده و کارآمد است. ابعاد بزرگ این خودرو نشان میدهد که کمری میتواند بهترین گزینه به عنوان یک خودروی خانوادگی باشد البته باید توجه داشت سطح تجهیزات و امکانات این خودرو نسبت به قیمت آن بسیار پایین است اما اعتبار، کیفیت و صرفه اقتصادی بلندمدت از جمله ویژگیهایی است که شاید در رقیبان کرهای یافت نشود.
اگر بخواهیم فهرستی از خودروهای محبوب ژاپنی تهیه کنیم بیشک کمری در این فهرست قرار میگیرد.
آنچه در فضای داخلی کابین خودرو مورد توجه قرار میگیرد این است که گرچه زرق و برق رقبای کرهای را ندارد، اما نشانههای طراحی مدرن و امروزی به شیوهای منطقی در آن یافت میشود.
گیربکس شش دنده کمری که از قابلیت تعویض دنده بهطور دستی برخوردار است عملکرد خوبی دارد و تعویض دندهها براحتی انجام میشود.
این ویژگیها موجب میشود کمری بهعنوان یک رقیب قدرتمند در برابر دیگر رقبا حاضر شود.
مهمترین ویژگی خودروهای تولیدی شرکت خودروسازی تویوتا را میتوان در عملکرد بهینه و اقتصادی آنها خلاصه کرد که این ویژگی در کمری محسوس است. تویوتا کمری، بین 150 تا 190 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت دارد.
اسکالا کروک
اسکالا کروک یکی از خودروهای تازه وارد شرکت رنو است که برای آن آینده بسیار روشنی پیشبینی میشود.
این خودرو از یک موتور با حجم 2000 سیسی 16 سوپاپ بهره میبرد. این خودرو با مدل 2015 از سال گذشته به صورت محدود در ایران عرضه شد.
کیفیت بالای مواد و قطعات استفاده شده در طراحی داخلی، آن را به یکی از خودروهای پرطرفدار در میان محصولات رنو تبدیل کرده است.
یکی از نقاط قوت در طراحی این خودروی سقف باز، سقف شیشهای (پانوراما) آن است. از دیگر نکات مثبت میتوان فرمانپذیری و سواری دلنشین، امکانات رفاهی مناسب، فضای پای مناسب سرنشینان عقب نسبت به دیگر خودروهای کوپه و امنیت بسیار بالای خودرو حتی در حالت سقف باز را برشمرد.
قیمت بسیار معقولتر نسبت به دیگر خودروهای کوپه سقفباز که این نکته میتواند یکی از دلایل افزایش تعداد این خودرو در آیندهای نزدیک باشد.
در بازار کنونی ایران و در کلاس قیمتی اسکالا کوپه هیچ رقیبی وجود نداشته که همین موضوع میتواند موفقیت آتی این خودرو را رقم بزند. اسکالا کروک در بازار آزاد بین 148 تا 165 میلیون قیمت دارد.
هیوندای سوناتا
دو شرکت اصلی خودروسازی کرهای یعنی کیا و هیوندای در سالهای اخیر در بازار ایران حضور پررنگی داشتهاند.
در هر کلاس یکی از خودروهای عرضه شده توسط این دو خودروساز کرهای توانسته است از دیگری پیشی گیرد.
در کلاس خودروهای سدان خانوادگی متوسط، سوناتا و اپتیما دو رقیب جدی هستند. کیا اپتیما در مقایسه با سوناتا یک تازهوارد محسوب میشود اما به نظر میرسد برتری سوناتا به اپتیما در بازار ایران به قدرت این خودرو مربوط نمیشود؛ بلکه این شکل ظاهری سوناتاست که موجب برتری آن شده است.
نسل جدید سوناتا به امکانات بیشتری مجهز شده و از نظر ظاهری زیباتر است. فضای کابین داخلی این خودرو بزرگ و برای خانواده مناسب است و گفته میشود این خودرو کمتر با مشکلی مواجه میشود که به تعمیر اساسی نیاز داشته باشد.
عمده هزینههای خودرو شامل تعویض لوازم مصرفی، تعویض روغن و فیلترهاست. به طور کلی سوناتا خودروی جاداری است.
از نظر ایمنی نیز مناسب است و توانسته پنج ستاره ایمنی را از آن خود کند. صندلیهای مجهز به سیستم گرمکن، دوربین دنده عقب، سانروف و سیستم تهویه خودکار از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این خودرو است.
گیربکس این خودرو شش دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده بهصورت دستی است. پشت فرمان نیز اهرمهایی برای تعویض دنده در نظر گرفته شده است که سهولت بیشتری را برای راننده به همراه دارد. این خودرو دارای کلید هوشمند و استارت کلیدی است.
گرچه سوناتا بهعنوان یک خودروی خانوادگی میتواند گزینه مناسبی باشد، اما اگر از کسانی هستید که به خودروی سواری حرفهای علاقهمندید شاید رانندگی با این خودرو خیلی به مذاق شما خوش نیاید؛ زیرا هنگام رانندگی در سطح بزرگراهها باید همیشه فرمان خودرو را در دست داشته باشید تا بتوانید خودرو را تحتکنترل قرار دهید. مدل 2015 سوناتا در بازار آزاد بین 150 تا 170 میلیون تومان قیمت دارد.
نیسان تینا
این سدان بزرگ لوکس از پنج سال پیش وارد بازار ایران شده است. نخستین بار این خودرو سال 2002 معرفی شد.
مدلی که اکنون در بازار ایران وجود دارد نسل دوم این خودرو است که سال 2008 معرفی شد. این خودرو در کشورهای استرالیا و نیوزیلند به نام ماکسیما عرضه میشود.
نیسان تینا نسبت به دیگر رقبا اندکی قدیمیتر است، اما یک خودروی لوکس محسوب میشود. ارتفاع چراغهای خودرو بهطور خودکار تغییر میکند، اما در پیچها حرکت گردشی ندارد. طراحی تینا ساده و شیک است. این خودرو به رینگهای 17 اینچی آلومینیومی مجهز شده است.
صندوق عقب خودرو بسیار جادار است. همانطور که از یک سدان لوکس انتظار میرود با مجهز بودن به موتوری با این ویژگیها از خودروهای پرقدرت بازار است. وقتی وارد خودرو میشوید نخستین چیزی که توجه شما را جلب میکند طراحی جذاب داشبورد نیسان تینا است.
این خودرو براساس امکانات در دو مدل XV و XL عرضه میشود. پیشرانه این دو مدل یکی است. مدل XV به کروز کنترل روی فرمان مجهز است.
سقف تینا پانوراماست که فقط قسمت جلو باز میشود. برای صندلیهای جلو سیستم گرمکن و تهویه تعبیه شده است.
تینا به سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز است. این خودروی ژاپنی شش سیلندر دید خوبی به اطراف دارد و کمی بزرگ است بنابراین برای پارک این خودرو در شهرهای بزرگ با مشکل مواجه میشوید. در سرعت بالا فرمان خودرو کمی سفت میشود.
این ویژگی مانع انحراف خودرو در سرعتهای بالا میشود. تینا بعد از توقف تولید ماکسیما جایگزین آن شد.
این خودروی سدان به امکانات خوبی مانند سیستم بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی صوتی مجهز است؛ اما امکاناتی مانند دوربین و حسگر عقب در آن دیده نمیشود.
تویوتا کمری رقیبی جدی برای این خودرو است. در مورد ویژگیهای فنی این خودروی ژاپنی باید به یک ویژگی خاص توجه داشت که همان انتخاب موتور این خودرو بهعنوان یکی از ده موتور برتر سال 2002 است. تینا در بازار آزاد نزدیک 190 میلیون تومان قیمت دارد.
ضمیمه چمدان
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد