رییس جمهور در مراسم گرامیداشت مقام معلم:

آموزش زبان های خارجی باید متنوع و کیفی شود

رییس جمهوری در مراسم گرامیداشت مقام معلم، مسیر رسیدن کشور به توسعه پایدار و متوازن را سرمایه گذاری و تقویت آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: اگر می خواهیم فرهنگ ما رشد کند، بودجه فرهنگ باید در آموزش و پرورش هزینه شود.
کد خبر: ۹۰۱۶۶۷
آموزش زبان های خارجی باید متنوع و کیفی شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در این مراسم که معلمانی از سراسر کشور حضور داشتند، با گرامیداشت روز مقام معلم اظهارداشت: باید همه توان خود را برای توسعه کشور بکار بگیریم و این توسعه قطعا از آموزش و پرورش شروع می شود.

رییس جمهوری که اظهاراتش با تشویق حاضران پشتیبانی می شد، با بیان اینکه دولت یازدهم با وجود تنگناها، بودجه آموزش و پرورش را دو برابر کرد، گفت:راه توسعه کشور از طریق معلمان فرهیخته و با انگیزه است که عاشق کشور و آینده کشور هستند.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که معلمین بزرگترین مسئولیت فرهنگی و اجتماعی را نسبت به نسل جوان و سازندگان آینده کشور بر عهده دارند، معلم را پایه اساسی تعلیم و تربیت و توسعه کشور دانست و اظهار داشت: هر مقدار که در نظام آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود زیان نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه معلمی شغلی نیست که با حقوق و مزایا بتوان کارشان را پاس داشته و جبران کرد چرا که معلمی از مقوله عشق است، خاطرنشان کرد: اگر معلم اول انسان خدای متعال است معلم ثانی، انبیا و به ویژه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است که انسان‌ها را در مسیر آشنایی با وحی آسمانی و خرد و حکمت قرار داد. پیامبر گرامی اسلام کسی است که راه عقلانیت و صراط مستقیم را به انسان آموخت.

روحانی با بیان این که اگر می‌خواهیم کشورمان متحول شود آمارها و شاخص‌ها به خوبی نشان می‌دهد که در چه سطحی قرار داریم اظهار داشت: ما به آن روزی افتخار می‌کنیم که در کشورمان هیچ بی‌سوادی وجود نداشته باشد و در این زمینه در مقایسه با سایر کشورها در رتبه بالایی باشیم و همچنین زمانی به خودمان افتخار می‌کنیم که فارغ‌التحصیلان ما در مقایسه با فارغ‌التحصیلان سایر کشورها از تخصص و دانش بالایی برخوردار باشند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: امروز شرایط بسیار خوبی برای رشد جامعه ایجاد شده است و باید همه توان و کوشش خود را برای توسعه کشور بکار بگیریم و قطعاً مسیر این توسعه از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می‌شود و هر چقدر که در دوران دبستان تا دبیرستان سرمایه‌گذاری شود محصول آن را در سالهای‌ آینده برداشت خواهیم کرد.

روحانی سنین دبستان و نوجوانی را بهترین مقطع برای آموختن دانست و اظهار داشت: بی‌تردید زمانی که سبک زندگی، ذهنیت، اخلاق و رفتار انسانی به طور کامل شکل بگیرد ایجاد تغییر در آن بسیار مشکل خواهد بود بنابراین باید برای دوره کودکی و نوجوانی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اهمیت آموزش متنوع زبان های خارجی در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: آموزش زبان های خارجی باید متنوع و کیفی شود و هر زبانی که علم را در کشور عمیق تر منتقل می کند ، باید بیاموزیم.

وی افزود: اظهار داشت: در اروپا بچه‌های دبستانی و دبیرستانی حداقل باید به دو زبان خارجی دیگر مسلط شوند و چرا ما در این زمینه یک گام عقب هستیم؟ هر چقدر که بتوانیم جوانان خود را به چند زبان خارجی آشنا کنیم با آموختن هر زبان یک دریچه از علم و دانش و فهم و شناخت به روی او باز خواهد شد. بی‌تردید فردی که با زبان عربی آشنایی دارد از خواندن قرآن لذت و درک دیگری دارد نسبت به کسی که زبان عربی بلد نیست.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم به علم جهانی دسترسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: البته این که کدام زبان و چند زبان خارجی در مدارس آموزش داده می‌شود به میزان امکانات، معلمان آشنا به آن زبان‌ها و خواست مردم ارتباط دارد اما در مجموع ما با امکاناتی که در اختیار داریم هر چقدر که بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش‌آموزان یاد بدهیم به نفع زندگی آن دانش آموز کار کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به این که شبه قاره هند با جمعیت بیش از یک و نیم میلیارد نفر به خاطر تسلط بر زبان انگلیسی توانسته در زمینه آی‌تی اشتغال زیادی ایجاد کند، گفت: باید زبانی را آموخت که در کنار آن علم در دسترس تر باشد، اشتغال بیشتری برای نسل جوان بوجود آورد و نیز ارتباط اقتصادی کشورمان با دنیا را تسهیل کند.

رییس‌ جمهوری با بیان این که آموزش و پرورش پایه‌های اولیه رشد و توسعه جامعه است، گفت: مگر می‌توان بدون داشتن معلم خوب، مهارت‌دیده، عالم و با انگیزه، دانش‌آموزان را به خوبی آموزش داد؟ و بی‌تردید اگر دانش‌آموز خوب نداشته باشیم جوانان چطور می‌توانند در صحنه علمی، صنعتی و مشکلات جامعه مشکلات را حل کنند.

وی با بیان این که معلمین باید دانش‌آموزان را مانند فرزندان خود بدانند و در غیر این صورت در جامعه توسعه ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: معلم باید بداند که اگر دانش‌آموزان را به درستی تربیت کرد خانواده خودش نیز از آن سود خواهد برد و از سوی دیگر کشورمان در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: خدا نکند معلمی شاگردان خود را به دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی تقسیم کند، نگاه معلم باید به همه دانش‌آموزان از هر قومیت، مذهب و تفکر سیاسی که باشند یکسان باشد و به همه آنها انرژی مثبت داده و در تعلیم و تربیت تمامی دانش آموزان نهایت کوشش خود را بکار بگیرد و پایان سال تحصیلی برای دانش‌آموزان نویدبخش امید، وحدت و اعتدال بیشتر برای جامعه باشد.

روحانی در ادامه با تببین اهمیت تقویت امید در جامعه تصریح کرد:هیچ چیز برای آینده کشور ما بالاتر از امید نیست اگر در امید نسل جوان ما خللی ایجاد شد نمی توانیم به توسعه و پیشرفت برسیم و یکی از آثار مهم برجام توسعه امید در نسل جوان ما استو چنانچه این امید افزایش یافت بر مشکلات غلبه کرده و از آن عبور خواهیم کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: کار بزرگ برجام برای این بود که زمانی که به فرجام رسید فضا برای پیشرفت کشور و وحدت و انسجام ملی جامعه مهیاتر شود و یکی از بزرگترین وظایف ما ایجاد وحدت و انسجام ملی است.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برای رشد فرهنگی در جامعه باید در نقش آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری انجام بگیرد، اظهار داشت: امروز ده‌ها نهاد در کشور تحت عنوان دغدغه‌های فرهنگی از دولت پول می‌گیرند که عمدتاً تلاش آنها برای جذب پول از بودجه عمومی است اما ظاهراً در سخنان خود دغدغه‌ فرهنگ جامعه را مطرح می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: اگر می‌خواهید فرهنگ جامعه رشد کند همه آن بودجه‌ها باید در آموزش و پرورش خرج شود، نمی‌خواهیم در کشور تعلیمات موازی درست شود، فرهنگ مقوله‌ای است که در سطح دبستان و دبیرستان ساخته می‌شود و اگر حتی یک پنجم پول هایی که با تابلوی نهادها و تشکیلات مختلف از بودجه عمومی دریافت می‌شود در داخل آموزش و پرورش خرج شود تعالی فرهنگ نسل جوان و نوجوان چندین برابر خواهد شد.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: به طور مدام در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اجتماعی تکرار می‌کنم که راه حل مشکلات فرهنگی تنها از طریق آموزش و پرورش است و راه دیگری وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی حل و فصل شود بیش از این که به فکر درمان باشیم باید به فکر بهداشت بود و اگر به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم، راه آن سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ظرفیت و ‌نعمت بزرگی مثل کلاس درس و آموزش و پرورش داریم و چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم و به جای آن ظرفیت‌های موازی ایجاد نماییم که در عرصه تعلیم و تربیت تخصص ندارند و صرفاً با ایجاد تابلوهای مختلف مدام به دولت برای دریافت بودجه عمومی ، فشار وارد می‌کنند.

روحانی با تأکید بر این که هر مقدار که در بخش آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود ضرر و زیان نخواهیم کرد، به تشریح اقدامات دولت در زمینه تقویت بخش آموزش و پرورش کشور با استناد به گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت و گفت: اعتبارات ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال آغاز دولت یازدهم 14 هزار و 700 میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال جاری به 27 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی حدوداً به دو برابر افزایش یافته است.

رییس‌ قوه مجریه اضافه کرد: همچنین بودجه تخصیص یافته به دستگاه‌های مختلف با این که زیر 100 درصد بود اما به آموزش و پرورش آنچه تخصیص یافته بیش از 100 درصد اعتبارات مصوب بوده است. همچنین اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا 20.7 درصد افزایش یافته و میانگین حقوق و مزایای معلمین از یک میلیون و 280 هزار تومان به دو میلیون و 330 هزار تومان رسیده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال 95، سه هزار و 500 میلیارد تومان به صورت ویژه برای اجرای رتبه بندی معلمان و چهار هزار و 500 میلیارد تومان به عنوان پاداش پایان خدمت فرهنگیان و معلمان اختصاص می‌یابد.

رییس‌ جمهوری افزود: اعطای مجوز جذب 14 هزار و 903 دانشجو- معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و 500 نیروی جدید برای استان محروم سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات در عرصه آموزش و پرورش می‌باشد.

وی همچنین با پاسداشت یاد استاد شهید مطهری تصریح کرد: شهید علامه مطهری به حق یک فقیه، شجاع، آزاده، متفکر، آگاه به زمان و سرمایه بزرگ برای کشور ما بود و امروز نیز آثار او یک سرمایه بزرگ است.

رییس جمهوری با بیان اینکه شهید مطهری «اسلام انقلابی» را خطری بزرگ در برابر «انقلاب اسلامی» می دانست، اظهارداشت: امروز نیازمند تشریح ابعاد فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی هستیم وکتابها و آثار شهید مطهری به عنوان بزرگترین مرجع برای مراجعه به افکار و اندیشه او جهت فهم فرهنگ و راه صحیح انقلاب اسلامی است.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهید مطهری دردها و مرهم دردها و زخم ها را به خوبی می شناخت و قائلان به «اسلام انقلابی» مطهری را به شهادت رساندند.

رییس قوه مجریه اظهارداشت: شهید مطهری کاملاً به زمان خود آشنا بود و جامعه و نسل جوان را به خوبی می‌شناخت و مناسبات جهان را به خوبی مورد مطالعه قرار داده بود و بسیار مهم است که همگی مخصوصاً شما معلمین از شرایط امروز و فردا به خوبی آشنا باشید چرا که افرادی را تربیت می‌کنید که برای ده‌ها سال بعد می‌خواهند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را بر عهده بگیرند.

روحانی با بیان اینکه ما به معلمینی نیاز داریم که آزاد، آزاده و شجاع بوده و مصلحت جامعه و نسل جوان و کشور را بر منافع زودگذر چندروزه ترجیح بدهند، افزود: شهید مطهری آنچه را که فکر می‌کرد برای جامعه لازم است ، بیان کرد و در این راه زجرها و فشارهایی از بخش‌های مختلف جامعه دیروز بر ایشان وارد شد اما هیچ‌گاه به این فشارها توجهی نکرد.

رییس‌ دولت یازدهم تصریح کرد: اگر دانش عمیق، شناخت زمانه و متفکر بودن با شجاعت و شهامت توأم شود در آن شرایط معلم نمونه‌ای همچون علامه مطهری ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابهای شهید مطهری برای مشکلات امروز جامعه ما هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بی‌جهت نبود که امام راحل او را خلاصه و عصاره زندگی خود می‌دانست و شاهد بودم در مواقعی که امام چه حد به شهید مطهری به عنوان یکی از بهترین شاگردان خویش احترام می‌گذاشت.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ابتدای پیروی انقلاب در برابر برخی گروهک‌ها این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته و در مقابل اسلام انقلابی را قبول داشتند و چنین می‌گفتند که در جایی که جهاد و مبارزه است اسلام را قبول دارند و آنجایی که از نگاه آنها جهاد و مبارزه نیست، اسلام را قبول ندارند، اما به تعبیر آن معلم شهید، اسلام احکام بی‌شماری دارد که یکی از آنها جهاد و مبارزه است و اگر انقلاب اسلامی می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلامی است و حتی پیگیری جهاد و مبارزه نیز در این راه برای استقرار اهداف و فرهنگ اسلام و اجرای قرآن و سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) می‌باشد.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: متأسفانه امروز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم لذا باید کتاب شهید مطهری را بازخوانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها