به گزارش جام جم آنلاین، علی رستمی با پیش بینی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی پروازهای این فرودگاه تا پایان سال ۹۵ اظهار کرد: برای پاسخ به این حجم از افزایش پروازها باید برای سال جاری در بخشهای مختلف عملیات هوانوردی، اپرونها (فضای پارک هواپیما)، ترمینالها و محوطههای فرودگاهی ظرفیت سازی کنیم.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی مهرآباد از انتقال بخشی از پروازهای داخلی این فرودگاه به فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) خبرداد و گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی به محض اینکه در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برای انجام پروازهای داخلی ظرفیتسازی شود بخشی از پروازهای داخلی فرودگاه بین المللی مهرآباد به فرودگاه بین المللی امام(ره) انتقال مییابد.
وی با اشاره به اینکه پیشبینی میشود سالانه حدود ۳ میلیون ظرفیت مسافری فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بینالمللی امام خمینی منتقل شود، ادامه داد: تا زمان فراهم شدن زیرساختها و ظرفیتهای لازم برای انتقال بخشی از پروازها، ناگزیر به افزایش ظرفیت در فرودگاه مهرآباد برای پاسخ به این پروازها هستیم؛ بنابراین در بخش توسعه ترمینالها و سایر بخشها برنامهریزیهای لازم انجام شده است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت احداث ترمینال مسافری جدید در این فرودگاه با مساحت۸۰ هزار مترمربع با مشارکت فرودگاه میلان ایتالیا نیز گفت: در این زمینه تفاهمنامهای بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با طرف ایتالیایی به امضا رسیده و طرح اولیه احداث این ترمینال توسط ایتالیاییها به شرکت فرودگاهها ارسال شده است. امیدواریم در آینده نزدیک این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد شود.
مدیر کل فرودگاه بینالمللی مهرآباد با بیان اینکه امیدواریم با تبدیل تفاهمنامه مذکور به قرارداد عملیات اجرایی ساخت ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده آغاز شود، افزود: این ترمینال به گونهای طراحی میشود که در صورت نیاز امکان توسعه آن تا ۱۲۰ هزار مترمربع در فازهای آینده وجود داشته باشد.
رستمی احداث ترمینال جدید فرودگاه مهرآباد با استانداردهای روز دنیا را از ویژگیهای این تفاهمنامه عنوان کرد و درباره جانمایی این ترمینال گفت: ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی در محل فعلی سازمان هواپیمایی کشوری، ترمینالهای ۳ و ۶ احداث میشود. مدیر کل فرودگاه بینالمللی مهرآباد ظرفیت مسافری این ترمینال را اعزام و پذیرش سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر ارزیابی کرد.
وی درباره آخرین وضعیت از احداث باند بتنی این فرودگاه نیز با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی این باند گفت: طبق وعده مشاور این پروژه قرار است باند بتنی در نیمه دوم امسال به بهرهبرداری برسد. رستمی با بیان اینکه طول باند بتنی فرودگاه مهرآباد حدود ۴ کیلومتر است افزود: این باند به طور کامل از لایههای زیرین نوسازی و به صورت تمام بتنی ساخته میشود.
مدیر کل فرودگاه بینالمللی مهرآباد با بیان اینکه در حال حاضر ترمینال یک، فقط دارای سالن پروازهای خروجی است گفت: پروازهای ورودی ایرلاینهای فعال در این ترمینال از ترمینال ۲ پذیرش میشوند که در راستای افزایش ظرفیت مسافری این فرودگاه سالن پروازهای ورودی ترمینال یک فرودگاه مهرآباد در سال جاری احداث میشود.
رستمی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان مطالبات فرودگاه مهرآباد از ایرلاینها بابت استفاده عوارض فرودگاهی و خدمات نشستوبرخاست، گفت: مطالبات این فرودگاه از شرکتهای هواپیمایی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است که بخشی از مطالبات را از سال گذشته وصول کردیم اما این بدهیها دوباره تجمیع شده است.
وی گفت: تصمیم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران این است که با رعایت حقوق مسافران، مجوز انجام پروازهای فوقالعاده به ایرلاینهایی که بدهیهای خود را پرداخت نمیکنند داده نمیشود و چنانچه این وضعیت ادامه داشته باشد پرونده آنها از طرف قوه قضائیه نیز پیگیری میشود.
وی با اشاره به کمبود فضای پارک هواپیما در فرودگاه بینالمللی مهرآباد افزود: برای محل پارک هواپیما به ویژه برای توقفهای شبانه با کمبود فضا مواجه هستیم که در این زمینه با صها (شرکت صنایع هوایی ایران) در حال مذاکره هستیم تا از زمینهای این شرکت در فرودگاه با هدف احداث پارکینگ هواپیما برای حدود ۱۵ محل پارک استفاده شود.
رستمی پیش از این به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از وجود حدود ۴۰ هواپیمای اسقاطی در فرودگاه مهرآباد خبر داده و گفته بود: «طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برای خروج این هواپیماها از فرودگاه، مکاتبات لازم برای تعیین تکلیف این هواپیماها انجام شده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد