به گزارش جام جم آنلاین، این نویسنده و مدرس داستاننویسی در گفتوگو با ایسنا، درباره وضع داستاننویسی امروز گفت: بهتازگی آثاری برای من میفرستند که آشغال است. در این مدت کوتاه حدود 15 کتاب خواندهام اما کار قابل قبول پیدا نمیشود؛ یکسری «خاطره-داستان» از آدمهای بیرمق است.
او با بیان اینکه «با وجود فضای مجازی و این همه ارتباطات عمیق در دنیا مسائل جذاب فراوان شده است»، ادامه داد: من آخر بسیاری از داستانهازیی که برایم میفرستند مینویسم «که چی؟». نویسنده 200، 300 یا 400 صفحه نوشته که چه چیزی را بگوید؟ طبیعتاً آثاری که فکر ندارند در جامعه هم نقشی ندارند و مخاطب اگر این آثار را بخواند از کتاب زده میشود.
زنوزی جلالی با اشاره به اینکه «این روزها خاطرهنویسی بیداد میکند»، اظهار کرد: زندگینامهنویسی، آدمهای تکراری، زندگیهای تکراری، خوابهای تکراری، اسمهای تکراری و...؛ همه کتابها شبیه هم شدهاند. شخصیتهای داستانها مقدسمآب، پاک و پاکیزه و پر از افکار تطهیرشدهاند، اما کدام انسانی چنین است؟ ما چرا خودمان را گول میزنیم؟ وقتی یکبعدی به انسانهای نخنما نگاه میکنیم، آثار هم بر جامعه تاثیر نمیگذارند.
او تاکید کرد: نویسنده پخته جهانی را خلق میکند و در مقابل مخاطب قرار میدهد که از نظرش سؤالبرانگیز است. این سبک را میتوانم «رمانهای اندیشه» بنامم. اثر خوب اثری است که خواننده بعد از خواندن بگوید چه خوب شد که خواندم؛ اگر نمیخواندم چیزی را از دست میدادم. آثاری که بتوانند این حس را در مخاطب بیدار کنند، طبیعتاً آثار تاثیرگذاری هستند. اما سؤال اصلی این است که چند درصد از کتابها جزو این دسته هستند؟
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد