نوکیا، بلک‌بری و موتورولا سقوط کردند؛ کمپانی بعدی کدام است؟

روز ۲۸ سپتامبر، بلک‌بری اعلام کرد که توسعه و تولید اسمارت‌فون را متوقف می‌کند. با این اعلامیه، دنیای تکنولوژی درهای خود را به عصری طلایی که این سازنده کانادایی بزرگترین نیروی بازار اسمارت‌فون بود، بست.
کد خبر: ۹۵۴۳۷۵
نوکیا، بلک‌بری و موتورولا سقوط کردند؛ کمپانی بعدی کدام است؟

به گزارش جام جم آنلاین از آی تی رسان ، بلک‌بری در عصر پیش از آیفون به دلیل کیبورد QWERTY، کلاینت ایمیل عالی و امنیت سرورهایش مشهور بود و کمتر کسی فکر می‌کرد که کسی بتواند به حوزه آن نفوذ کند. اسمارت‌فون‌های بلک‌بری نه تنها در دنیای تجارت مشهور و محبوب بودند، بلکه اشخاص مهم سیاسی همچون باراک اوباما و آنکلا مرکل نیز از بلک‌بری استفاده می‌کردند.

بر خلاف همه اینها، بلک‌بری گناهانی انجام داد که اگر هر کمپانی دیگر انجام می‌داد، نابود میشد: تحقیر آیفون و اندروید و خودداری از ایجاد تحول در طراحی و امکانات! در طول سالیان، بلک‌بری در جا می‌زد، در حالیکه رقبایش سهم عمده‌ای از بازار را به چنگ آوردند. با این روند، گوشی‌های بلک‌بری هر روز نامربوط‌تر و نامرتبط‌تر با بازار می‌شدند و در نهایت بلک‌بری سهمی کمتر از یک درصد داشت. ضررها نیز هر سال بیشتر و بیشتر می‌شد. در نهایت این کمپانی خود را به فروش نرم‌افزار و سرویس محدود کرد.

در بیانیه‌ای رسمی، جان چن مدیر عامل بلک‌بری گفت:‌‌ برنامه جدید بلک‌بری با نام Mobility Solutions در حال قدرت گرفتن است. در این برنامه، ما فقط بر روی توسعه نرم افزار شامل امنیت و اپلیکیشن‌ها، تمرکز می‌کنیم. این کمپانی قصد دارد تا به توسعه سخت‌افزار پایان دهد و توسعه سخت‌افزار را به شرکت‌های دیگر واگذار کند.

نوکیا، موتورولا و بلک‌بری رفته‌اند. غول بعدی کدام خواهد بود؟

نوکیا، موتورولا و بلک‌بری نیروهای عمده در دهه ۹۰ میلادی و دهه قبل بودند، اما حالا سایه‌ای از آنچه بودند، هستند. در حالیکه نوکیا برای برگشت برنامه دارد، موتورولا تنها به برندی تحت مالکیت لنوو تبدیل شده است و بلک‌بری نیز تنها برای بقا می‌جنگد.

حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که کدام سازنده اسمارت‌فون کشتی را ترک می‌کند؟! سازنده‌ای که شاید بیشتر ار دیگران بتواند به این سوال پاسخ دهد، اچ‌تی‌سی است. در چند سال گذشته، این سازنده تایوانی فصل پشت فصل ضررهای مالی دیده است. در چند ماه اول ۲۰۱۶ میزان تولید اچ‌تی‌سی ۶۴ درصد کاهش داشت. سال گذشته نیز اوضاع چندان خوب نبود: فروش نسبت به سال قبلتر از آن، ۳۵ درصد کاهش داشت.

چیزی که اینجا جالب بنظر می‌رسد، این است که بر خلاف نوکیا، موتورولا و بلک‌بری، اچ‌تی‌سی همچنان به تولید ادامه می‌دهد و محصولات خود را تکامل می‌دهد. اما مشکل اینجاست که اچ‌تی‌سی نمی‌خواهد از محدوده راحتی (comfort zone) خود خارج شود (سونی نیز با همین مشکل مواجه است) و هر سال اسمارت‌فون‌هایی عرضه می‌کند که تقریبا با سال گذشته یکی هستند. البته گوشی‌های اچ‌تی‌سی گوشی‌های بدی نیستند، اما ویژگی خاصی ندارند که مشتری را به خرید ترغیب کند.

در عین حال، سازندگان چینی راز تولید گوشی‌های خوب و ارزان را یافته‌اند. شرکت‌هایی همچون سامسونگ، لنوو و ال‌جی، خلاق بوده‌اند و اپل نیز کم‌کم به بازار آسیا نفوذ می‌کند. در نتیجه، اچ‌تی‌سی کم‌کم توسط رقبایش بلعیده می‌شود. اما با این حال، اچ‌تی‌سی هنوز مقاومت می‌کند. مدیر عامل این شرکت، چر وانگ، گفت که این شرکت از بازار محو نمی‌شود. آنها در محصولاتی همچون دستبندهای هوشمند و هدست واقعیت مجازی Vive سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما مشکل اینجا بود که وانگ از آمار و ارقام سال ۲۰۱۶ خبر نداشت.

برخی معتقدند که گوگل می‌تواند اچ‌تی‌سی را بخرد و به آرزوی خود برای تولید اسمارت‌فون صد در صد گوگلی تحقق بخشد. اولین قدمی که گوگل در این راه برداشته، عرضه گوشی‌های پیکسل است. گوشی‌های پیکسل توسط ا‌چ‌تی‌سی ساخته می‌شوند، اما برند اچ‌تی‌سی بر آنها نقش نخواهد بست. برخی معتقدند که حذف لوگوی اچ‌تی‌سی، منافع زیادی را از دست اچ‌تی‌سی خارج می‌کند. اما از آنجایی که اچ‌تی‌سی نیاز به پول دارد، این کار پربی‌راه نیست.

پس اگر فروش گوشی‌های پیکسل خوب باشد و فروش اچ‌تی‌سی بهبود نیابد، معقول بنظر می‌رسد که گوگل، اچ‌تی‌سی را بخرد تا بتواند به تولید اسمارت‌فون‌هایش ادامه دهد. البته شاید گوگل به راحتی تن به این کار ندهد. گوگل به خوبی تجربه خرید شرکت‌ها را دارد. گوگل موتورولا در سال ۲۰۱۱ را به مبلغ ۱۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد و سپس آن را به یک چهارم قیمت به لنوو فروخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها