به گزارش جام جم آنلاین از پدال ، از پیشرانهی توربوشارژر پایه گرفته تا سیستم فرمان پذیری چهار چرخ، اینجا 8 خودرو با تکنولوژی مخصوص خود را معرفی کردهایم که صنعت خودروی مدرن را تحت تأثیر قرار دادهاند.
الدزموبیل جت فایر
در سال 1962 الدزموبیل توربوشارژر را اختراع کرد و دید که این تکنولوژی چقدر خوب است. نیروی القایی پیش از سوپرشارژر وجود داشت اما این شرکت با Garrett همکاری نمود. این توربو حداکثر بوست 5psi داشت و خودرو هنوز به کاربراتور مجهز بود. از آنجایی که این خودرو نمونهای آزمایشی بود پارهای از مشکلات را داشت که الدزمبیل را مجبور به توسعهی تزریق آب نمود و آن را مایع توربو راکت نامید. طراحی این سیستم پیچیده بود اما در آینده ادامه یافت و هماکنون میبینیم که توربو چقدر محبوب شده است.
کراسلی هات شات
کراسلی کمپانی آمریکایی کوچکی بود که به ساخت خودروهای کوچک مبادرت میکرد. این شرکت دارای لیستی از تکنولوژیهای جدید بوده که معمولترین آن ترمزهای دیسکی است. در سال 1949 آنها ترمزهای دیسکی را بهصورت استاندارد روی هر چهار چرخ قرار داده بودند. با اینکه توسعهی ترمزهای دیسکی به اوایل سالهای 1890 بازمیگردد اما تا اواخر دههی 40 میلادی کسی از آنها استفاده نکرده بود. پیش از کراسلی این جگوار بود که از ترمزهای دیسکی برای مدل مسابقهای D تایپ سود برده بود.
لامبورگینی میورا
شاید میورا را اولین سوپرکار مدرن بنامید. میورا پدر همهی خودروهای اسپورت پیشرانه وسط کنونی است. خودروهای پیشرانه وسطی قبل از میورا وجود داشتهاند اما لامبورگینی حقیقتاً پیشرو خودروهای پیشرانه وسط بوده است. میورا دارای پیشرانهی 12 سیلندر 4 لیتری بود و اولین لامبورگینی مدرن نام گرفت.
آلفارومئو اسپایدر
این خودرو از آن چیزی که V-tech مینامیم فاصله دارد اما در حقیقت اولین خودرویی است که نوعی از زمانبندی متغیر سوپاپها را داشته است. اکثر خودروهای اسپورت امروزی این سیستم را دارند اما لقب “اولین” به آلفارومئو اسپایدر در سال 1982 تعلق میگیرد. این خودرو VVT مکانیکی داشت که اگرچه کاراترین نبود اما تکنولوژی جدیدی بود که به اکثر خودروهای اسپورت تسری یافت. بعدها سیستم VTEC توسط هوندا اختراع شد که اصول یکسانی با این سیستم دارد.
تویوتا کرولا
برخلاف دیگر خودروهای حاضر در این لیست، کرولا به خاطر تکنولوژی زیر پوستی اینجا حضور نیافته بلکه به خاطر مسائل بیرونی یعنی تولید خود دیده میشود. اکثر خودروهای امروزی در کارخانههای بزرگ و با سرعت زیاد و هزینهی کم ساخته میشوند. تویوتا کرولا با بیش از 40 میلیون دستگاه فروش (تا سال 2013) پرفروشترین خودروی تاریخ است. این خودرو از سال 1966 ساخته میشود و بهصورت میانگین در هر سال 850 هزار دستگاه از آن فروخته شده است. تقاضا برای این خودرو هنوز هم بالاست و شما میتوانید کرولا را همهجا بیابید.
فورد مدل T
همانند کرولا فورد مدل T نیز چیزی جدید دارد اما داخل خودرو نیست. ایدهی تولید انبوه در اوایل 1900 همانند یک لطیفه بود. تا زمانی که فورد به مردم ثابت کرد در اشتباه هستند هیچکسی باور نداشت که خودرو بتواند جایگزین اسبها شود. این خودرو یکی از مهمترین مدلهای صنعت خودروست چراکه اولین بار بهصورت انبوه تولید شد. با افزایش تولید بهای آن کاهش یافت و تقاضا بالا رفت و بنابراین همه میتوانستند یک فورد مدل T بخرند. این خودرو 14 نوع شاسی متفاوت داشته و دارای طراحیهای متفاوت بوده است. امروزه اکثریت خودروها برای همان هدف ساخته میشوند: جابجایی تودهی مردم.
ساب GT750
ایمنی در صنعت خودروی امروز فاکتور مهمی است برای مثال هر خودرویی که ساخته میشود باید دارای کمربند ایمنی باشد. کمربندهای ایمنی تقریباً در زمان جنگ جهانی اول ساخته شدند اما اولین خودرویی که بهصورت استاندارد دارای کمربند ایمنی بود و تولید انبوه داشت ساب GT750 است. این خودرو بین سالهای 1958 تا 1962 و به عنوان نسخهی اسپورت ساب 93 ساخته شد و تنها قدرت 50-55 اسب بخاری داشت. بعدها این خودرو با ساب 96 که پیشرانهای بزرگتر و ترمزهای دیسکی داشت جایگزین گردید.
جیپ ویلیز
ریشهی خودروهای همهجارو به این مدل بازمیگردد. در زمان جنگ جهانی دوم ارتش نیازمند خودروی بادوام، ساده و ارزانی بو که بتواند همهچیز را در نواحی خشن جابجا کند. این خودرو بسیار سبک و دارای پیشرانهی 4 سیلندر 2.2 لیتری با قدرت 60 اسب بخار بود؛ و به خاطر اینکه وزن آن کمی بیشتر از یک تن بود فرز و چابک عمل میکرد. از سال 1945 افراد غیرنظامی نیز میتوانستند این خودرو را بخرند و ویلیز لقب اولین 4×4 تولید انبوه را از آنِ خود کرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد