سعید باستانی درگفت و گو با جام جم آنلاین ،در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دلیل حادثه قطار تبریز – مشهد طبق تحقیقات ، خطای انسانی اعلام شده مهمترین دلایل استیضاح وزیر راه چه بوده است ؟ گفت : مشکلاتی که در حوزه راه و شهرسازی بروز می کند به دلیل ادغام غیر کارشناسی وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن است که منجر به گستردگی این حوزه و تضعیف بعد مدیریتی و نظارتی شده است .
وی افزود :حادثه برخورد دو قطارکه دلیلش خطای انسانی اعلام می شود به نوعی ارتباطی به وزیر راه ندارد ، اما به هر حال باید توجه داشت که مشکلات ساختاری منجر به بروز چنین حوادثی می شود . هم اکنون حوزه حمل و نقل با گستردگی ریلی ، جاده ای ، هوایی و مباحث ایمنی ، حوزه عریض و طویلی است و از طرف دیگر حوزه مسکن و املاک نیز که حوزه گسترده ای است مدیریت و نظارت خودش رامی طلبد ، بنابراین ادغام این دو حوزه و تعیین یک وزیر برای چنین تشکیلات عریض و طویلی اقدام مناسبی نبوده است .
باستانی افزود :در بسیاری از کشورها تشکیلات حمل و نقل جداست و این بخش به دلیل مسائل نظارتی وبحث ایمنی ، اعتبارات ویژه ای می طلبد . بخصوص با توجه به مساحتی که کشورما دارد نباید این حوزه با بخش مسکن ادغام می شد . ما نزدیک 3 هزار کیلومتر مرزهای دریایی داریم با کیلومترها مسیرهای جاده ای ، ریلی و هوایی که کریدورهای شمالی ، جنوبی و شرق و غرب را به هم متصل می کند که برای مدیریت و نظارت بهتر و تامین ایمنی داشتن وزارتخانه جدا ضروری است .
وی درباره بحث برقی کردن قطارها و استفاده از سیستم اتوماتیک گفت : متاسفانه اعتبارات خوبی برای انجام پروژه ها در این بخش تزریق نشده است وسیستم های کنترل به طور کامل و جامع اجرا نشده است، بطوریکه حرکت در این مسیرها وابسته به شخص و افراد است و دراین زمینه ها سرمایه گذاری نشده است .
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : چندین سال است که بنا شده در مسیر تهران و مشهد قطارها با توجه به حجم بالای ترددی که در این مسیر وجود دارد برقی شود ، اما متاسفانه این کار انجام نشده و این درحالیست که سالانه دراین مسیر 28 میلیون زائر از مبادی ورودی جنوب ، شمال و تهران ورود پیدا می کنند و باید در این زمینه کار بیشتری انجام می شد . بنابراین اگر ما نتوانیم ساختار مدیریتی وزارتخانه راه و شهرسازی را ترمیم کنیم هر روز باید منتظر بروز حوادث در بخش های ریلی ، جاده ای و هوایی باشیم .
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که از اعتباراتی که برای این بخش تعریف شده چقدر اختصاص یافته است گفت : بودجه را دولت به مجلس آورده و مجلس آن را مصوب می کند و متاسفانه تاکنون از محل اعتبارت تملک دارایی ها یک ریال هم تخصیص پیدا نکرده و دولت اعلام کرده است پول ندارد ،الان هم رفتند سراغ اوراق خزانه و این اوراق هم به دیون و طلب پیمانکاران تعلق گرفته است .
وی تاکید کرد :دولت باید اعتبارات را تامین می کرد و اگر اعتباری وجود نداشته چرا بودجه به این صورت بسته می شود ، چرا گفته می شود فلان مسیر جاده ای مثلا 10 میلیارد بودجه اش است اما یک ریال اختصاص داده نمی شود و این نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد .
باستانی گفت : اگر کار به استیضاح می کشد دلیل آن را تضعیف جایگاه مجلس و بعد نظارتی مجلس می دانم که باید هیات رییسه فکری اساسی برای جایگاه نمایندگان مجلس کند،اگر نمایندگان دغدغه ای دارند وزیر نباید ازآن موضوع تا صبح خوابش ببرد و باید پاسخگو باشد تا کاربه سوال و استیضاح نکشد ، وقتی مشکلات و نواقص از سوی نماینده ای با وزیر یا نماینده پارلمانی اش مطرح می شود باید برای رسیدگی جدیت وجود داشته باشد .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وزیر راه قبل از استیضاح جلسه ای برگزار می شود؟ گفت :هنوز با وزیر جلسه ای قبل از استیضاح برگزار نشده و قاعدتا باید قبل از استیضاح جلسه ای بین نمایندگان و وزیر راه برگزار شود .
سیما رادمنش _جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد