به گزارش جام جم آنلاین، در فرهنگ عامیانه مردم، شب یلدا و شب چله، شب دوستی است. شب بار عام و کارهای خیریه است. مردم ایران که اغلب کشاورز یا دامدار بودهاند، آموختهاند تا سرمای زمستان را بهانهای برای دورهم جمعشدن و جشن به پایان رساندن یک سال زراعی بدانند.
اما در فرهنگ ادبی و رسمی کشورمان، یلدا اغلب چهره تاریکی از شبی طولانی است. شبی که عشاق به انتظار به سرآمدن آن هستند. طولانی و تاریک بودن یلدا استعارهایست برای فراق جانکاه معشوق، تنهایی و انتظار وصال و گاه گیسوی سیاه و بلند یار.
حضرت لسان الغیب که همه ما در این شب تفالی به دیوان او می زنیم، در این رابطه گفته است:
صحبت حکام، ظلمت شب یلدا است
نور ز خورشید خواه بو که برآید
اما استاد سخن، سعدی شیرازی از یلدا و امید سروده است:
هنوز با همه دردم امید درمان است
که آخری بود آخر شبان یلدا را
اوحدی، شاعر قرن ششم هم این چنین به استقبال یلدا رفته است:
شب هجرانت ای دلبر، شب یلدا است پنداری
رخت نوروز و دیدار تو عید ماست پنداری
خاقانی، دیگر شاعری است که بیتی جالب درباره یلدا دارد:
تو جان لطیفی و جهان جسم کثیف
تو شمع فروزنده و گیتی شب یلدا
برویم سراغ عنصری، شاعری عاشق پیشه:
چون حلقه ربایند به نیزه، تو به نیزه
خال از رخ زنگی بربایی شب یلدا
اما منوچهری دامغانی یکی از طبیعت گراترین شاعران ایران هم اینچنین از یلدا گفته است:
نور رایش تیرهشب را روز نورانی کند
دود چشمش روز روشن را شب یلدا کند
ناصرخسرو قبادیانی با آن هم توشه سفر و تجربه از زیستن با انسان ها یلدا را این گونه تعبیر کرده است:
او بر دوشنبه و تو بر آدینه
تو لیل قدر داری و او یلدا
و در پایان ، سنائی غزنوی، عارف شاعر پیشه هم گفته است:
به صاحبدولتی پیوند اگر نامی همی جویی
که از یک چاکری عیسی چنان معروف شد یلدا
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد