به گزارش جام جم آنلاین بیشتر از 10 سال است که رشته مدیریت هتلداری به صورت آکادمیک در دانشگاههای سراسری و آزاد کشور تدریس میشود. پیشتر نیز انواع رشتههای مختلف هتلداری در هنرستانهای فنی و حرفهای کشور راهاندازی شده بود. اما با گذشت این همه سال همچنان این رشتهها با کمبود منابع مواجه هستند و در یک جمله هنوز منابع مرجعی به زبان فارسی در حوزه صنعت هتلداری تدوین یا ترجمه نشده است.
کتابهای موجود نیز آنطور که باید و شاید قابل اعتماد و استناد نیستند و دانشآموزان و دانشجویان همچنان به جزوههایی که اساتید در اختیارشان قرار میدهند، وابسته هستند. برخی آموزشگاههای آزاد و حتی هتلها نیز در طی سالهای گذشته کتابهایی را به نام خود منتشر کردهاند که بیشتر جنبه تبلیغی داشته تا آموزشی و از ارزش علمی بسیار پایینی برخوردار بودهاند. نبود کتابهای مرجع یکی از دلایل غیراستاندارد بودن بسیاری از مراکز اقامتی و ناآگاهی پرسنلی شده که درست و حرفهای آموزش ندیدهاند. با توجه به اینکه هر دانشآموختهای در این حوزه تنها از دانش، نظرات و تجربیات استاتید خود بهره برده است، چند دستگی گیج کنندهای در میان پرسنل هتلها دیده میشود چرا که هر یک در یک موسسه یا آموزشگاه یا حتی دانشگاه متفاوت از دیگری تحصیل کرده است.
البته باید به این مسئله نیز توجه کرد که بیشتر دانشآموختگان خود در این زمینه پویا نبودهاند و نتوانستند به صورت خودجوش به دنبال منابع خارجی رفته و سعی کنند از منابع مرجع و استانداردهای جهانی بهره ببرند. در طول نمایشگاههای کتاب که هر ساله در کشور برگزار میشود نیز متاسفانه کتابهای مرجع و مفید در حوزه هتلداری و مدیریت هتلداری دیده نمیشود و اگر فردی قصد استفاده از این کتابها را داشته باشد محکوم به صرف هزینههای بالا جهت مطالعه آنلاین کتابهای در دسترس و یا خرید آنهاست که تحویلش در ایران هزینهها را چند برابر هم میکند.
مسئله دیگر در خصوص کتابهای موجود ایستایی آنهاست. در حال حاضر فصل اول و دوم تمامی کتابهایی که در حوزه هتلداری در ایران منتشر شده یک کپی نامرغوب است که به تعریف توریسم و انواع آن یا در نوع پیشرفتهتر پرداختن به پیشینه هتلداری است که همگی اطلاعاتی ویکیپدیایی و بیارزش است و فقط هدر دادن کاغذ و افزایش هزینههای چاپ است. در کتابهای حرفهای دیگر پرداختن به چنین مواردی کاری عبث و بیهوده است که نشان از ناتوانی نویسنده یا نویسندگان دارد که تنها قصدشان قطورتر نشان دادن کتاب تولیدیشان است کتابی که عملا محتوای به درد بخوری ندارد!
آیسا اسدی
کارشناس ارشد برنامهریزی توریسم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس انستیتوپاستور ایران در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانهملی در گفتوگو با «قابکوچک» مطرح کرد
كتاب هتلداری اسلامی در پی آن است كه با الگوگیری از فرهنگ اصیل اسلامی و با استفاده از رهنمودهای آیات الهی و كلمات پیشوایان دینی، صنعت هتلداری را از منظر آموزههای اسلامی بررسی كند. مقصود از هتلداری اسلامی كه عنوان اصلی این كتاب است، طرح یك شعار نیست بلكه اثبات این واقعیت است كه با استفاده از آموزههای مكتب متعالی اسلام میتوان هتلی طراحی كرد كه مطابق با معیارهای اسلامی باشد. لذا اصول بحث شامل دو بخش میشود؛ بایستههایی كه ناظر به عوامل، كارمندان، كاركنان و مدیریت هتل است و بایستههایی كه ناظر به ساخت سازه و ساختمان هتل میباشد. بیان این مطلب بدان معنا نیست كه در ساختار هتل از پیشرفتهای علمی و فنی استفاده نشود بلكه منظور این است كه در كنار استفاده از آنها معیارهای اسلامی نیز مد نظر قرار گیرد.
مطالب این كتاب در سه فصل تنظیم شده است؛ فصل اول با عنوان چیستی، پیشینه و انواع هتل، كنكاشی در متون تاریخی و اسلامی است برای بررسی معنای هتل، جایگاه صنعت هتلداری، پیشینه هتلداری در جهان غرب، تمدن اسلامی و تاریخ ایران زمین و بیان انواع هتل.
فصل دوم با عنوان بایستههای هتلداری در پی آن است تا نظام آراستگی را در ارتباط با مشتری و مهمان بیان كند در این قسمت مطالبی در خصوص آراستگی ظاهر كاركنان، آراستگی محیط هتل و آراستگی رفتار كاركنان بیان میشود.
در فصل سوم این مجموعه، آسیبهای این صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. این آسیبها در دو دسته جا گرفته اند؛ آسیبهای اخلاقی رفتاری و آسیبهای محیطی.