محمدرضا خباز استاندار سمنان در بازدید از موسسه جام جم با خبرنگاران جام جم به گفتگو نشست و در پاسخ به سئوالی درباره اینکه ایا برنامه میان مدتی برای انتقال پایتخت به این استان وجود دارد گفت: تهران به بن بست رسیده و نه به لحاظ جمعیتی و نه به لحاظ ترافیکی دیگر گنجایش ندارد و چاره ای جز این نیست که پایتخت به جای دیگر منتقل شود.
وی افزود: البته در اطراف تهران هر طرف را که ببینید امکان انتقال پایتخت نه در شمال، نه در غرب و نه در جنوب وجود ندارد و فقط شرق تهران شرایط مناسب برای انتقال پایتخت را دارد .
استاندار سمنان در عین حال تاکید کرد: البته سمنان از نظر زمین مشکلی ندارد تنها مشکلش آب است و اگر این مشکل حل نشود همین جمعیت فعلی استان هم خواهند رفت!
وی در پاسخ به این سئوال که با انتقال آب خزر به سمنان مشکل کمبود آب حل می شود؟ گفت: این طرح برای انتقال آب به سمنان نیست بلکه برای انتقال به کویر مرکزی است البته اصل این طرح هم مربوط به قبل از انقلاب است اما در دولت قبلی طرحی را کلنگ زدند و حتی لوله هم تخلیه کردند در حالی که این طرح نیاز به کار کارشناسی بیشتری داشت.
به گفته استاندار سمنان طرح انتقال آب به سمنان 8هزار میلیارد تومان هزینه دارد و بر همین اساس مطالعات این طرح بزرگ آغاز شده است.
خباز با بیان اینکه بعد از انتقال آب به سمنان چاره ای جز انتقال پایتخت به این استان وجود ندارد گفت: کل استان سمنان 640 هزار نفر جمعیت دارد در حالیکه از نظر وسعت پنجمین استان کشور است.
وی از پیشنهاد استانداری سمنان به ارتش برای انتقال پادگان های تهران به این استان خبر داد و درباره دیگر اقدامات برای افزایش جمعیت استان و نیز نزدیک کردن سمنان به تهران اظهار کرد: طرح قطار برقی سمنان تهران در دست اقدام است که در صورت نهایی شدن فاصله پایتخت تا سمنان یک ساعت می شود و به این ترتیب تا 2 میلیون نفر می توانند در استان سمنان ساکن شده و برای کار به تهران رفت و آمد روزانه داشته باشند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
رجوع به مصوبه سال 1352 در مجلس شورای ملی
الآن سالهای ساله كه قراره قطار سریعالسیر قم - تهران و بالعكس راهاندازی بشه كه از كشتههای اتوبان كاسته بشه ولی نمیدونم چرا اجرایی نمیشه و در حد حرف مونده!
طرح منوریل هم با وجودی كه پایههاش رو كوبیدند ولی متوقف مونده
حالا كو تا مترو هم راهاندازی بشه
آب قم هم كه تصفیه فاضلابه. هم شوره هم بوی نا میده
اگریك اداره دولتی به خارج از شهر انتقال یابد باید وضعیت حمل و نقل به گونه ای باشد كه دسترسی مراجعین به آن آسان باشد.
از این نظر سامان دادن و توسعه حمل و نقل عمومی شرط مهمی در تراكم زدایی می باشد.