مسلمانان جهان

سیدهای عزیز در یمن

جمهوری یمن، کشوری در جنوب غربی آسیا و پایتخت آن شهر صنعاست. وسعت این کشور، 527 هزار و 968 کیلومتر مربع است و حدود 23 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد. یمن دو ساحل مهم دارد؛ ساحل غربی در کرانه دریای سرخ و ساحل جنوبی در کرانه دریای عرب . همچنین بیش از 200 جزیره دارد که مهم‌ترین آنها جزایر سقطره در دریای عرب است. دین رسمی این کشور اسلام است و بیش از 99 درصد مردم یمن، مسلمان هستند.
کد خبر: ۹۹۹۸۲۸
سیدهای عزیز در یمن

مسجدی از دل قصر و کلیسا

تاریخ اسلام در یمن به سال 630 میلادی برمی‌گردد. در آن زمان حضرت علی(ع)، به‌عنوان فرستاده پیامبر اکرم(ص)، وارد یمن شد و مردم یمن با روی باز از وی و اسلام استقبال کردند. در همین دوران بود که دو مسجد الجنید و جامع صنعا ساخته شد. البته برای ساخت اولین مسجد، از مصالح دو بنای قصر گومدان و کلیسایی که تخریب شده بود، استفاده شد. در این مساجد، تازه مسلمانان یمن به تبلیغ دین اسلام پرداختند و از همان موقع اهالی یمن بتدریج مسلمان شدند.

زندگی به دور از هیاهو

اگرچه این روزها این کشور گرفتار جنگ است، اما نوع زندگی بیشتر مردم این کشور (75 درصد) روستایی و پر از آرامش است. اهالی روستا مردمان ساده‌زیستی هستند که بیشتر نیازهای اصلی زندگی‌شان را با تلاش خودشان تهیه می‌کنند. خانواده در این مناطق به صورت گسترده است و معمولا چند نسل از یک خانواده کنار هم زندگی می‌کنند. کوچک ترها بنابر سنت‌های خود باید احترام بزرگ‌ترها را نگه‌دارند.

سید، بزرگ مردم

با وجود این که طبق قانون، تمام شهروندان یمن با یکدیگر برابر هستند، اما ساختار سنتی - اجتماعی، نوادگان پیامبر اسلام را بهتر و محترم‌تر از بقیه می‌داند. به همین دلیل کسانی که سید هستند، از ارج و قرب بسیاری برخوردارند و معمولا مردم به حرف آنها توجه می‌کنند. این افراد به دلیل احترامی که نزد مردم دارند، به مشکلات محله‌های خود رسیدگی کرده و در مشاجره میان مردم، مداخله می‌کنند و راه‌حل‌های مناسبی پیشنهاد می‌دهند.

زمانی برای اجرای سنن

در عید فطر یا اعیاد دیگر مذهبی، مردم یمن سنت‌های جالب خود را اجرا می‌کنند. در عیدفطر، مردم یمن، نماز عید فطر را با هم می‌خوانند و پس از آن به یکدیگر عید مبارک می‌گویند و به نواختن ساز و دهل مشغول می‌شوند. مردم، ملاقات افراد بیمار و ناتوان را فراموش نمی‌کنند و به دیدن آنها می‌روند. در این روزها مسابقه شعرخوانی هم انجام می‌شود. چند گروه از مردان دور یکدیگر جمع می‌شوند و فی‌البداهه شعر می‌گویند و آن را برای دیگران می‌خوانند و هر گروه که کارش را بهتر انجام دهد، برنده است. کودکان دختر و پسر نیز دست‌هایشان را با نقوش ظریف حنا تزئین می‌کنند و البته این نقش و نگارها تا یک هفته روی دست‌هایشان باقی می‌ماند. یکی دیگر از برنامه‌های تفریحی مردم یمن هنگام عید، مسابقه پریدن از روی شتر است. این تفریح از زمان‌های خیلی قدیم مرسوم بوده است. مسابقه با پرش مرد از روی شتر شروع می‌شود و تعداد شترها در طول مسابقه به پنج شتر هم می‌رسد. با برنده این مسابقه مانند قهرمان رفتار می‌شود.

منبع: alistairreignblog.com

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها