
نگاهی به فیلم شرور «Wicked»
روتوش جنایات آمریکا در هالیوود
در ابتدای فیلم «شرور» (جان ام چو)، جار زده میشود که جادوگر سبز رنگ غرب کشته شد و همه مردم در اقصی نقاط سرزمین آز به شادی و پایکوبی میپردازند.
در ابتدای فیلم «شرور» (جان ام چو)، جار زده میشود که جادوگر سبز رنگ غرب کشته شد و همه مردم در اقصی نقاط سرزمین آز به شادی و پایکوبی میپردازند.
با وجود حاشیههای فنی و انتقادها به شیوه داوری، جشنواره فیلم فجر در چهلوسومین دوره خود، با پرداختی ویژه به «هویت ملی» و تقویت وحدت ایرانی، تصویری چندلایه از ایران را به نمایش گذاشت. از قهرمانان ملی چون شهیدان علی هاشمی و صیادشیرازی در فیلمهای اشک هور، اسفند و صیاد، تا تاکید بر جغرافیای چهار فصل کشور در آثاری مانند سونسوز و خاتی، این رویداد سینمایی کوشید با برجستهسازی تنوع قومی،اساطیر کهن، و چالشهای زیستمحیطی،هویت مشترک ایرانیان رادربرابر جریانهای تجزیهطلب تقویت کند.
سال به سال بر توانمندی تکنولوژیک سینمای نوین ایران افزوده شده است. حالا سینمای پس از انقلاب میتواند مدعی همترازی با رشدیافتهترین سینمای جهان در زمینه تکنیک و انواع جلوههای ویژه و حتی قدرت در قصهپردازی باشد. فیلمهایی که در جشنواره امسال دیدیم، بیبروبرگرد جلوه بارزی از توانمندی فیلمسازان ایرانی در صحنه فناوری بود.
چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که بسیاری از مخاطبین و سینماگران تا یک روز مانده به اختتامیه و اهدای جوایز، انتظار نمایش فیلم قاتل و وحشی حمید نعمتا... را داشتند که درنهایت این اتفاق نیفتاد و فیلم مذکور به بخش جوایز نرسید و درنهایت جشنواره چهلوسوم با رقابت ۳۲ فیلم سینمایی و چهار انیمیشن در بخش پویانمایی برگزار شد.
در ادامه جلسات نقد و بررسی سینمای ایران و جهان که در دفتر روزنامه جامجم با حضور بهزاد زهرایی (مدرس و منتقد سینما)، امیرمحمد خسروجردی (تولیدکننده مولتیمدیا)، نگار زهرایی (دانشجوی کارگردانی سینما) و شراره قبادی (فعال رسانهای حوزه سینما) برگزار شد، کارشناسان و هنرجویان مدرسه نقد به بررسی فیلمهای کمدی ایرانی پرداختند. این ژانر با استفاده از طنز و شوخی، نه فقط مخاطبان را سرگرم میکند، بلکه میتواند به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز بپردازد. در فرهنگ ایرانی، شوخی و کمدی نقش مهمی در کاهش تنشهای روزمره و ایجاد فضایی شاد و مفرح دارد. با این حال در سالهای اخیر شاهد نفوذ هجو و شوخیهای نامناسب در سینمای کمدی بودهایم که گاه به ابتذال و سطحینگری منجر شده است.
صنعت سینمای چین سال تازه چینی خود را با موفقیتی کلان آغاز کرد و همانطور که پیشبینیها حکایت از یک شروع طوفانی برای فیلمهای بومی داشت، استقبال بینظیر تماشاگران باعث یک رکوردشکنی تازه در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور پرجمعیت دور قاره آسیا شد. همزمان با شروع سال نوی چینی، پنج بلاکباستر چینی روی پرده سینماهای کشور رفتند.
(یوسف) دامپزشک موفق و متعهدی است که در یک روستا زندگی میکند. ماجرای فیلم، حول محور گمشدن دختر یکی از دوستان یوسف میچرخد که نامش خورشید است. مشخص نیست برای خورشید دقیقا چه اتفاقی افتاده است. همه اهالی روستا دلسوزانه دنبال او میگردند تا اینکه راز پنهانی برملا میشود.
در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، بازنمایی زنان با دوگانگی قابل تأملی روبهرو بود؛ از یک سو، خلق شخصیتهای زن کنشگر در ژانرهای تاریخی و اجتماعی و از سوی دیگر، تکرار کلیشههای قدیمی قربانی شدن یا تقلیل نقش زنان به ضدقهرمانهایی بدون عمق زنانگی.
جشنواره فیلم فجر امسال نیز مانند سالهای قبل به پایان رسید اما حرف و حدیثهای اهدای جوایز هیچوقت تمام نمیشود. امسال هم مانند سالهای گذشته اهدای جوایز به فیلمها شگفتی آفرید و یکی از شگفتیها کاندید شدن فیلم «موسی کلیما...» در ۱۳ رشته و برنده شدن در پنج رشته بهجز کارگردانی و بازی است که به اعتقاد اکثر کارشناسان و منتقدان بازی خوب مریلا زارعی و کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا دیده نشد. بهجز این نیز، فیلم بهتازگی از گزینههای اکران نوروزی قرار گرفته که بررسی شاخصههای آن خالی از لطف نیست.
«چشم بادومی» اولین ساخته ابراهیم امینی، فیلمی با روایت کلاسیک در ژانر درام است که بهعنوان فیلم اول، چیزی فراتر از حد انتظار است و مخاطب را شدیدا با خود همراه میکند. فیلم ترکیبات بینظیری دارد که چه با سینمای آمریکا و چه موسیقی کرهای فیلم را دلچسبتر کرده که با تدوین خوب حسابی دلبری میکند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در دیدار با جهانگیر الماسی به بررسی ابعاد و معناهای وطندوستی پرداختیم