فرهنگ - سینما و تئاتر - جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

سینما و تئاتر
«پیرپسر»: قصه‌ای از جنس سینما

«پیرپسر»: قصه‌ای از جنس سینما

۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۹

اگر سینمای ایران در سال‌های اخیر را همچون بیماری در کما فرض کنیم، فیلم «پیرپسر» همان شوک الکتریکی بود که بالاخره قلب این بیمار را دوباره به تپش انداخت؛ فیلمی که همزمان از واقعیت تلخ زیست ایرانی می‌گوید، به دغدغه‌های فراموش‌شده جامعه می‌پردازد، در عین‌حال با روایتی جذاب و پرکشش، مخاطب را نه فقط سرگرم می‌کند، بلکه با سؤالاتی جدی به خانه می‌فرستد.

نبرد در میدان هنر

نبرد در میدان هنر

۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۲

سینمای ایران که هویت خود را وامدار روایت‌های انسانی و حماسی ازسنگرهای دفاع‌مقدس است، در دهه اخیر با آزمونی نوین و میدانی متفاوت مواجه شده است؛ «جبهه مقاومت». از کوچه‌های ویران حلب تا دشت‌های نینوا و پایتخت خودخوانده داعش، دوربین فیلمسازان ایرانی کوشیده تاروایتی نزدیک و ملموس از نبردی ارائه دهد که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و مفهوم «امنیت ملی» را از هزاران کیلومتر دورتر بازتعریف کرده است.

سینما به سراغ تماشاگر می رود

سینما به سراغ تماشاگر می رود

۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶

سینما به‌خصوص بعد از جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران، بسیار می‌تواند منشأ اثر باشد و با حضور مخاطبانش هویت پیدا می‌کند؛ و البته استقبال مردم از سینماها در روزهای جنگ براساس آمار منتشره سینماشهر خوب بود اما در این میان حلقه مفقوده‌ای به نام سالن و سینما در زمینه زیرساختی وجود دارد.

شفافیت داده‌ها، شاه‌کلید تحول سینمای ایران

کارشناسان مدرسه نقد تأکید دارند که عبور از مدیریت سلیقه‌ای تنها با استقرار نظام داده‌محور و آموزش مدیران ممکن خواهد بود

شفافیت داده‌ها، شاه‌کلید تحول سینمای ایران

۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۹

 سینما، به‌عنوان آیینه جامعه و ابزاری بی‌بدیل در شکل‌دهی به هویت فرهنگی، در ایران با آرمان‌های بلند اما چالش‌های ساختاری روبه‌روست. به‌رغم تأکید بر سینمای ملی-انقلابی، ضعف در شفافیت داده‌ها، تحلیل‌های ناکافی و مدیریت سلیقه‌ای، مانع تحقق این آرمان‌ها شده است. الگوهای جهانی مانند هالیوود نشان می‌دهند موفقیت درگرو نظام‌مندسازی، برنامه‌ریزی کلان و بهره‌گیری از داده‌هاست. این نوشتار می‌کوشد با بررسی ضرورت‌های تحول داده‌محور، راهکارهای عملیاتی برای گذار از آمارهای توصیفی به مدیریت اثربخش را تبیین کند.

جست‌وجوی عشق در ویرانه‌های استبداد

جست‌وجوی عشق در ویرانه‌های استبداد

۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۶

فیلم پیر‌پسر به کارگردانی اکتای براهنی سال ۱۴۰۰ساخته شده است و به دلیل بازی درخشان حسن پورشیرازی، فضای خاص فیلم و پرداخت قوی مضامینش، مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. این فیلم روایت خانواده‌ای است که در سایه استبداد پدر (غلام) گرفتار شده و زندگی روزمره‌شان با خشونت پنهان و سرنوشت‌های تراژیک عجین شده است.

روایت محرم در قاب تصویر

این گزارش سعی دارد به معرفی و بررسی مجموعه‌ای از مستندهایی بپردازد که هر یک به نحوی، گوشه‌ای از ابعاد ماه محرم و عزاداری‌های آن را به تصویر کشیده‌اند. 

روایت محرم در قاب تصویر

۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۹

ماه محرم، تجلی‌گاه عشق، ایثار و ماتم حسینی است‌؛ ماهی که در جای‌جای ایران و جهان، آیین‌های سوگواری با شکوه و تنوعی بی‌نظیر برگزار می‌شود.

اقتصاد بازار، مهم‌تر از هویت ملی

طالقانی معتقد است سینمای ملی داشتن به هر قیمتی افتخار محسوب نمی‌شود، چون این مقوله تبدیل به یک ابژه شده و طرف غربی هر قدر خودمان را تحقیر کنیم، بیشتر به ما امتیاز می‌دهد

اقتصاد بازار، مهم‌تر از هویت ملی

۱۵ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۷

به جرأت می‌توان گفت ایران و جامعه ایرانی در ۱۵ روز اخیر پراتفاق‌ترین دوهفته تاریخ خود را از سر گذراند؛ از آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تا مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر تا به امروز که شاهد متفاوت‌ترین محرم در ایران بوده‌ایم.

سلطه کمدی، افول درام و رشد ژانر کودک

کارشناسان مدرسه نقد در نشستی به بررسی کارنامه سه سال اخیر سینمای ایران؛ عملکرد، چالش‌ها و نیاز به آینده‌نگری پرداختند

سلطه کمدی، افول درام و رشد ژانر کودک

۱۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۷

در هفدهمین نشست تخصصی بررسی سینمای ایران و جهان در مدرسه نقد، تلاش کردیم با مرور سه سال اخیر و بررسی چندگانه مفاهیم کلیدی، به تحلیل وضعیت سینمای ایران بپردازیم.

پیوست سینمایی برای نفوذ تروریستی موساد

پیوست سینمایی برای نفوذ تروریستی موساد

۱۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲

در ژوئن ۲۰۲۰ یعنی دقیقا پنج  سال پیش مینی‌سریالی به نام «تهران» ابتدا از تلویزیون اسرائیل به نمایش درآمد و سپس از شبکه‌هایی چون سینه فلیکس در فضای مجازی پخش شد.

نیازمندی ها