فرهنگ - سینما و تئاتر

سینما و تئاتر
آغاز جشنواره فیلم دوحه با فیلم فلسطینی «صدای هند رجب»

آغاز جشنواره فیلم دوحه با فیلم فلسطینی «صدای هند رجب»

۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۲

جشنواره فیلم دوحه امروز با اولین نمایش رسمی فیلم «صدای هند رجب» ساخته کارگردان تونسی کوثر بن هنیه و مجموعه‌ای از فیلم‌های منطقه‌ای از جمله کمدی سیاه «کریستوفر» ساخته استیون سودربرگ با حضور کارگردان و ستاره آن میکائلا کوئل، آغاز می‌شود.

یک کپی‌کاری ناشیانه

یک کپی‌کاری ناشیانه

۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۸

یک قصه قدیمی انگلیسی نقل شده مشهور به «ویلی احمق» (Silly Willy )به این شرح که ویلی و مادرش در کلبه‌ای در جنگل زندگی می‌کردند. مادر به ویلی گفت برو در جنگل جست‌وجو کن و چیزهایی پیدا کن و بیاور تا ما در اینجا استفاده کنیم. ویلی در اولین جست‌وجوهایش، چوبی بلند یافت و به کلبه نزد مادرش آورد، چوب آن‌قدر بلند بود که به‌سختی از در کلبه داخل شد.

جشنواره فیلم فجر؛ یک گام به‌پیش، دو گام به‌پس؟

جشنواره فیلم فجر؛ یک گام به‌پیش، دو گام به‌پس؟

۲۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۵

برگزاری ضعیف و بودجه‌سوز جشنواره‌های هنری – و مشخصا رویداد‌های سینمایی - در دوره جدید، باعث شده اغلب کارشناسان و منتقدان نسبت به انبوه‌گرایی در این رخداد‌ها معترض باشند و گله‌و‌شکایت کنند؛ شکی نیست که نفس برپایی جشنواره‌ها قابل دفاع است.

یوز در انتظار روایت پیروز

یوز در انتظار روایت پیروز

۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳

در دنیای امروز،قدرت یک کشور فقط باتوان نظامی واقتصادی‌اش سنجیده نمی‌شود.«قدرت نرم»، یعنی توانایی تأثیرگذاری بر دیگران از طریق جذابیت‌های فرهنگی که  به یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیپلماتیک بدل شده است. در این میان، سینما به‌عنوان یک رسانه فراگیر، نقشی بی‌بدیل در ساخت، ترویج و تثبیت این جذابیت‌ها ایفا می‌کند.جمهوری خلق چین، با درکی عمیق از این معادله، سال‌هاست که از صنعت سینمای خود به عنوان بازویی قدرتمند برای پیشبرد اهداف ملی استفاده می‌کند.

بامداد خمار؛ درخشش فرهنگ ایرانی در وانفسای هرج‌و‌مرج بی‌هویتی در شبکه نمایش خانگی 

بامداد خمار؛ درخشش فرهنگ ایرانی در وانفسای هرج‌و‌مرج بی‌هویتی در شبکه نمایش خانگی 

۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۴

بامداد خمار رمانی از فتانه حاج‌سیدجوادی است که در سال ۱۳۷۴ منتشر شد و داستان سوزناک عشق نافرجام دختری از اعیان دوره قدیم تهران به جوانی نجار از طبقه پایین جامعه را روایت می‌کند.

زندگی روی لبه تیز واقعیت و مجاز

زندگی روی لبه تیز واقعیت و مجاز

۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۷

در دنیای امروز که شبکه‌های اجتماعی و انواع رسانه‌های دیداری و شنیداری ارکان زندگی ما را محاصره کرده‌اند، هیچ بعید نیست که بدون داشتن سواد و نقشه راه درست استفاده از این وسایل به ورطه‌ بی‌هویتی برسیم. یکی از فیلم‌های روی پرده‌ این روزهاکه مستقیم به موضوع استفاده ازشبکه‌های اجتماعی می‌پردازد، «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری و با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، صدف اسپهبدی و پیمان قاسم‌خانی است.

یادداشتی بر چشم‌اندازی در مه 

چشم‌انداز مه‌آلود آنجلوپولوس 

یادداشتی بر چشم‌اندازی در مه 

۲۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۲

فیلم «چشم‌اندازی در مه» (۱۹۹۹) اثر تئودوروس آنجلوپولوس یکی از مهم‌ترین آثار سینمایی دهه‌های اخیر است که در آن کارگردان با استفاده از ساختار پیچیده و منحصر‌به‌فرد خود به بررسی مفاهیم عمیق انسانی و فلسفی پرداخته.

خنده‌ای با طعم تلخ کنایه

خنده‌ای با طعم تلخ کنایه

۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۲

وقتی نام مهران احمدی به‌میان می‌آید، ذهن مخاطب ایرانی ناخودآگاه به‌سمت نقش‌های خاطره‌انگیز و ماندگار او در آثاری چون «پایتخت»، «هزارپا» و... می‌رود؛ کاراکترهایی که هر‌یک به‌نوعی نبض جامعه را در‌دست داشتند اما احمدی در سال‌های اخیر نشان داده که نبوغ او صرفا به عرصه بازیگری محدود نمی‌شود. او در‌مقام کارگردان هم خود را به‌عنوان فیلمسازی دغدغه‌مند و هوشمند ثابت کرده که جهان‌بینی و نگرانی‌های اجتماعی‌اش را بر فروش صرف مقدم می‌شمارد.

آخرالزمان آمریکا به روایت حقایق

آخرالزمان آمریکا به روایت حقایق

۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۴

در فیلم‌های هالیوودی همیشه نابودی آمریکا و «آخرالزمان آمریکایی» را یا با تهاجم فضایی‌ها یا با حمله اتمی روسیه و حمله اتمی کشوری که ایکس است یا با برخورد شهاب‌سنگی بزرگ نشان می‌دهند یا با پخش شدن ویروسی که انسان‌ها را زامبی کرده و عده کمی که سالم مانده‌اند، مشغول فرار از زامبی‌ها هستند!

نیازمندی ها