فرهنگ - سینما و تئاتر - جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

سینما و تئاتر
روتوش جنایات آمریکا در هالیوود

نگاهی به فیلم شرور «‌Wicked»

روتوش جنایات آمریکا در هالیوود

۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵

در ابتدای فیلم «شرور» (جان ام چو)، جار زده می‌شود که جادوگر سبز رنگ غرب کشته شد و همه مردم در اقصی نقاط سرزمین آز به شادی و پایکوبی می‌پردازند.

هویت ایرانی در آینه جشنواره فجر

هویت ایرانی در آینه جشنواره فجر

۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

با وجود حاشیه‌های فنی و انتقادها به شیوه داوری، جشنواره فیلم فجر در چهل‌وسومین دوره خود، با پرداختی ویژه به «هویت ملی» و تقویت وحدت ایرانی، تصویری چندلایه از ایران را به نمایش گذاشت. از قهرمانان ملی چون شهیدان علی هاشمی و صیادشیرازی در فیلم‌های اشک هور، اسفند و صیاد، تا تاکید بر جغرافیای چهار فصل کشور در آثاری مانند سونسوز و خاتی، این رویداد سینمایی کوشید با برجسته‌سازی تنوع قومی،اساطیر کهن، و چالش‌های زیست‌محیطی،هویت مشترک ایرانیان رادربرابر جریان‌های تجزیه‌طلب تقویت کند.

فیلم‌های بی‌هویت دوسر باخت؟!

فیلم‌های بی‌هویت دوسر باخت؟!

۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵

سال به سال بر توانمندی تکنولوژیک سینمای نوین ایران افزوده شده است. حالا سینمای پس از انقلاب می‌تواند مدعی هم‌ترازی با رشد‌یافته‌ترین سینمای جهان در زمینه تکنیک و انواع جلوه‌های ویژه و حتی قدرت در قصه‌پردازی باشد. فیلم‌هایی که در جشنواره امسال دیدیم، بی‌بروبرگرد جلوه بارزی از توانمندی فیلمسازان ایرانی در صحنه فناوری بود.

شمال را باید از جنوب‌غربی رفت | بازگشت فداکارانه حاتمی‌کیا بعد از پنج سال | عبور یوزارسیف از قحطی مصر «بچه مردم» سری تو سر‌ها درآورد 

مروری بر چهل‌ وسومین جشنواره فیلم فجر

شمال را باید از جنوب‌غربی رفت | بازگشت فداکارانه حاتمی‌کیا بعد از پنج سال | عبور یوزارسیف از قحطی مصر «بچه مردم» سری تو سر‌ها درآورد 

۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که بسیاری از مخاطبین و سینماگران تا یک روز مانده به اختتامیه و اهدای جوایز، انتظار نمایش فیلم قاتل و وحشی حمید نعمت‌ا... را داشتند که درنهایت این اتفاق نیفتاد و فیلم مذکور به بخش جوایز نرسید و درنهایت جشنواره چهل‌وسوم با رقابت ۳۲ فیلم سینمایی و چهار انیمیشن در بخش پویانمایی برگزار شد.

«فسیل» تا «هتل»: نگاهی به موفقیت‌های سینمای کمدی ایران 

کارشناسان مدرسه نقد در نشستی به بررسی کمدی‌های معنادار و فرهنگ‌سازی در سینما پرداختند

«فسیل» تا «هتل»: نگاهی به موفقیت‌های سینمای کمدی ایران 

۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶

در ادامه جلسات نقد و بررسی سینمای ایران و جهان که در دفتر روزنامه جام‌جم با حضور بهزاد زهرایی (مدرس و منتقد سینما)، امیر‌محمد خسروجردی (تولیدکننده مولتی‌مدیا)، نگار زهرایی (دانشجوی کارگردانی سینما) و شراره قبادی (فعال رسانه‌ای حوزه سینما) برگزار شد، کارشناسان و هنرجویان مدرسه نقد به بررسی فیلم‌های کمدی ایرانی پرداختند. این ژانر با استفاده از طنز و شوخی، نه فقط مخاطبان را سرگرم می‌کند، بلکه می‌تواند به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز بپردازد. در فرهنگ ایرانی، شوخی و کمدی نقش مهمی در کاهش تنش‌های روزمره و ایجاد فضایی شاد و مفرح دارد. با این حال در سال‌های اخیر شاهد نفوذ هجو و شوخی‌های نامناسب در سینمای کمدی بوده‌ایم که گاه به ابتذال و سطحی‌نگری منجر شده است.

سینمای چین از هالیوود جلو زد

سینمای چین از هالیوود جلو زد

۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶

صنعت سینمای چین سال تازه چینی خود را با موفقیتی کلان آغاز کرد و همان‌طور که پیش‌بینی‌ها حکایت از یک شروع طوفانی برای فیلم‌های بومی داشت، استقبال بی‌نظیر تماشاگران باعث یک رکوردشکنی تازه در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور پرجمعیت دور قاره آسیا شد. همزمان با شروع سال نوی چینی، پنج بلاک‌باستر چینی روی پرده سینماهای کشور رفتند.

«برف آخر»؛ خوش‌قاب و کارت‌ پستالی!

«برف آخر»؛ خوش‌قاب و کارت‌ پستالی!

۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹

(یوسف) دامپزشک موفق و متعهدی است که در یک روستا زندگی می‌کند. ماجرای فیلم، حول محور گم‌شدن دختر یکی از دوستان یوسف می‌چرخد که نامش خورشید است. مشخص نیست برای خورشید دقیقا چه اتفاقی افتاده است. همه اهالی روستا دلسوزانه دنبال او می‌گردند تا این‌که راز پنهانی برملا می‌شود. 

زنان قربانی کلیشه‌های سینمایی

زنان قربانی کلیشه‌های سینمایی

۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷

در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، بازنمایی زنان با دوگانگی قابل تأملی روبه‌رو بود؛ از یک سو، خلق شخصیت‌های زن کنشگر در ژانرهای تاریخی و اجتماعی و از سوی دیگر، تکرار کلیشه‌های قدیمی قربانی شدن یا تقلیل نقش زنان به ضدقهرمان‌هایی بدون عمق زنانگی.

عصای موسی دریای سینما را می‌شکافد

عصای موسی دریای سینما را می‌شکافد

۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

جشنواره فیلم فجر امسال نیز مانند سال‌های قبل به پایان رسید اما حرف‌ و حدیث‌های اهدای جوایز هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. امسال هم مانند سال‌های گذشته اهدای جوایز به فیلم‌ها شگفتی آفرید و یکی از شگفتی‌ها کاندید شدن فیلم «موسی کلیم‌ا...» در ۱۳ رشته و برنده شدن در پنج رشته به‌جز کارگردانی و بازی است که به اعتقاد اکثر کارشناسان و منتقدان بازی خوب مریلا زارعی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا دیده نشد. به‌جز این نیز، فیلم به‌تازگی از گزینه‌های اکران نوروزی قرار گرفته که بررسی شاخصه‌های آن خالی از لطف نیست.

دود از کنده بلند می‌شود

۲۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

«چشم بادومی» اولین ساخته ابراهیم امینی، فیلمی با روایت کلاسیک در ژانر درام است که به‌عنوان فیلم اول، چیزی فراتر از حد انتظار است و مخاطب را شدیدا با خود همراه می‌کند. فیلم ترکیبات بی‌نظیری دارد که چه با سینمای آمریکا و چه موسیقی کره‌ای فیلم را دلچسب‌تر کرده که با تدوین خوب حسابی دلبری می‌کند.

نیازمندی ها