فرهنگ - سینما و تئاتر - جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

سینما و تئاتر
مخاطبان سینما خنده و سرگرمی را ترجیح دادند

پرونده فروش و مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۳؛

مخاطبان سینما خنده و سرگرمی را ترجیح دادند

۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲

امسال فراز و فرود سینمای ایران با توجه به حوادث یا مناسبت‌های بی‌شماری که اتفاق افتاد، زیاد بود اما آمار فروش و مخاطبان سینما همواره رو به افزایش بوده است و تا اواخر اسفند جاری فروش کل سینمای ایران با اکران حدود ۶۰ فیلم برابر با بیش از ۱۹۱۴میلیارد و ۴۸۲ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان و میزان مخاطبان نیز ۳۴میلیون و ۱۳۴هزار و ۷۹۱ نفر بوده و برای ۶۰ فیلم نیز تابه‌حال ۸۶۰ هزار و ۳۴ سانس اجرا شده است.

جنس اکران نوروزی جور است

در تعطیلات نوروزی این فیلم‌ها را در سینما ببینید

جنس اکران نوروزی جور است

۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴

تعطیلات نوروزی، فرصت مغتنمی است تا اگر مشغول مسافرت‌های نوروزی نیستید به دنبال راه‌های دیگری برای رقم زدن خاطرات خوش خانوادگی باشید. بدون شک یکی از این راه‌ها، یک تفریح خانوادگی مانند سینماست.

نشد آنچه باید می‌شد!

سینمای ایران در سالی که گذشت

نشد آنچه باید می‌شد!

۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷

دولت سیزدهم تازه از آن روزگار سیاه کرونا و دوران التهابات و اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ گذر کرده بود و سینمای ایران در این دولت ورای تهدیدات مختلف بیماری و تحریم‌های داخلی و خارجی و اوباش‌گری‌های اراذل شبه‌سینمایی، تازه داشت خودش را پیدا می‌کرد، خصوصا پس از جشنواره فجری که نوید استعدادهای تازه و فیلم‌های سالم و سینمایی و همچنین داوری تخصصی می‌داد و هنوز دو ماه از سال جدید سپری نشده بود که آیت‌الله رئیسی و برخی یارانش، در پرواز اردیبهشت به عرش آسمان رفتند.

فیلمسازی که دیگر نمی‌شناسیم؟!

فیلمسازی که دیگر نمی‌شناسیم؟!

۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

باور کردنی نیست که فیلم «کاناپه» را «کیانوش عیاری» ساخته باشد. الا‌ این‌که در تیتراژ نام کارگردان پیشکسوت سینما خودنمایی می‌کند. به قول معروف «اصلا تو کت آدم نمی‌رود» که سازنده فیلم‌هایی چون تنوره دیو، شبح کژدم، بودن و نبودن و حتی آبادانی‌ها، به فیلمی تا این حد ضعیف و غیرقابل باور برسد.

کوکتل مولوتف؛ طنز منهای نوآوری

کوکتل مولوتف؛ طنز منهای نوآوری

۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱

سینمای کمدی ایران همواره پرطرفدارترین ژانر در میان مخاطبان بوده است. این ژانر که به دلیل ماهیت سرگرم‌کننده و جذابش، توانسته جایگاه ویژه‌ای در گیشه‌ها پیدا کند. این ژانر در سال‌های اخیر هم با چالش‌های جدی مواجه شده است.

تقابل سنت و مدرنیته در سینمای ایران

تقابل سنت و مدرنیته در سینمای ایران

۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰

در ادامه سلسله‌نشست‌های مدرسه نقد در روزنامه «جام‌جم» با موضوع بررسی سینمای ایران و جهان، بهزاد زهرایی، منتقد و مدرس سینما و از مدرسین مدرسه نقد، محمدامین احمدی و خانم‌ها ذوالفقاری، استاد دانشگاه و نگار زهرایی، دانشجوی کارگردانی سینما به موضوع مدرنیته در سینما پرداختند.

تلفیق مجاز و واقعیت در «موسی کلیم‌الله»

تلفیق مجاز و واقعیت در «موسی کلیم‌الله»

۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴

با اعلام هشت فیلم برای اکران نوروز، شمارش معکوس نزدیکی به بهار طبیعت و قرآن رقم خورد. به فراخور همین فضا یکی از فیلم‌های معرفی شده، «موسی کلیم‌الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود. این فیلم با فروش بیش از ۱۴میلیارد و۱۵۶ میلیون تومان در رتبه دوم جدول فروش و مخاطب قرار گرفته و قطعا این استقبال در روزهای نوروز و بعد از افطار نیز ادامه پیدا می‌کند.

سینمای ما و هژمونی دیگری 

سینمای ما و هژمونی دیگری 

۲۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱

امروز ، دیگر برای هر متفکر قلمرو تحلیل سینمای ایران   اگر ار پیش منافعی در عدم پذیرش واقعیت عیان  نداشته باشد امری قطعی است که جشننواره های جهان  ، کن و اسکار و برلین و غیره ، از ابزار مهم  اعمال هژمونی آمریکا و دمش،  اروپا در سبنمای ایران است . غرب برنده ترین وسیله ای که برای رهبری سینمای ایران دارد هالیوود و  جشنوار ه هاست . اما نکته مهم تر آن است که ما با رابطه کالبدی سینمای ایران با این هژمونی ارز اولین آثار تولید شده در ایران و در تمام دوران حیات سینما  پی ببریم .

ماجرای اسکار و سینمای ایران

ماجرای اسکار و سینمای ایران

۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

یادداشت دلسوزانه «کیهان»‌،باعنوان «چرا ازجایزه اسکار«در سایه سرو»خوشحال نشدم؟»، توجهم را جلب کرد. متن یادداشت را خواندم و علی‌رغم اکراهم درخصوص نوشتن مطلب درباره سینمای‌جهان و ایران در ده‌ساله اخیر و نگارش به‌ندرت مقاله وتحلیل سینمایی و نوشته، اشتیاق نوشتن نکاتی و گوشزد موضوعی راهبردی رادرمن برانگیخت.

نیازمندی ها