جست‌وجوگرهایی که امتحانشان را توصیه می‌کنیم

از گـوگل هم بهتر؟

در دنیای مدرن، برخی نام‌ها به قطب تبدیل شده‌اند و خواه‌ناخواه، برای برخی نیازهایمان مجبوریم به آنها نظر بیندازیم.
کد خبر: ۱۰۰۸۹۸۴
از گـوگل هم بهتر؟

گوگل یکی از این نام‌هاست که سیستم‌عامل اندرویدش نیروبخش گوشی‌های هوشمند بسیاری از ماست، نقشه‌های آنلاینش ما را در یافتن بهترین مسیرها به مقصدمان یاری می‌دهد و موتور جست‌وجوگرش ما را در جست‌وجوی آنچه می‌خواهیم یاری می‌کند و هر روز بهتر و قدرتمندتر از دیروز می‌شود. قدرتی که گاهی ترس به جان آدم می‌اندازد.

در این بین، موتورهای جست‌وجوگر دیگری هم هستند که امکاناتی ویژه‌ به مخاطب خود عرضه می‌کنند. امکاناتی که خیلی از ما پس از آشنایی با آغوش باز خواهیم پذیرفت. در این مقاله، هفت جست‌وجوگر را به شما معرفی می‌کنیم که اگر جای گوگل را برای شما نگیرند، به‌عنوان یک همنشین خوب برای آن عمل خواهند کرد.

برای آنها که به حریم شخصی اهمیت می‌دهند

می‌دانید که نه‌تنها گوگل، که بیشتر و بدتر از آن اینستاگرام، فیسبوک و برخی دیگر، با توجه به جست‌وجوهای شما، نتایج تصادفی دیگری را که برایتان به نمایش درمی‌آید جهت‌دهی می‌کنند تا مثلا آنچه را دنبالش بوده‌اید، ساده‌تر و بی‌زحمت ببینید. این رویکرد با انتقادهای قابل توجهی از سوی اهالی رسانه مواجه شده و آن را مایه محدود شدن دایره دید کاربر می‌داند که نگارنده هم با آن هم‌عقیده است.

حال که این موضوع را می‌دانید، همین الان به بخش جست‌وجو در نرم‌افزار اینستاگرام خود سر بزنید و اگر دیدید همه پیام‌های ظاهر شده راجع به زندگی خصوصی سلبریتی‌ها یا شبه‌سلبریتی‌هاست، در کمال خونسردی عرق شرم را از پیشانی پاک کرده و چند هشتگ ادبی جست‌وجو کنید، مبادا آنهای دیگری که این مقاله را می‌خوانند چشمشان به آن صفحه بیفتد!

اما اگر دنبال جست‌وجوگری هستید که برای حریم شخصی شما احترام قایل باشد و چند جست‌وجوی کاری یا چند گشت و گذار خصوصی به جست‌وجوهای آینده شما جهت ندهد، یکی از گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

DuckDuckGo

پای حفظ حریم و اطلاعات خصوصی که به میان می‌آید، DuckDuckGo در صدر جدول می‌نشیند. سازندگان این جست‌وجوگر در «ضوابط حریم خصوصی» خود قید کرده‌اند که اطلاعات شما را نه می‌کاوند نه به اشتراک می‌گذارند. آنها سابقه جست‌وجوی شما را ذخیره نکرده و ردیابیتان هم نخواهند کرد، بخصوص اگر از حالت جست‌وجوی خصوصی استفاده کنید.

این جست‌وجوگر هم مثل گوگل، دسته‌بندی‌هایی مانند وِب، تصاویر و ویدئو عرضه می‌کند تا به کمکشان بتوانید جست‌وجوی خود را دقیق‌تر انجام دهید. در این موتور می‌توانید هر چه دلتان بخواهد، از دستور تهیه غذا و دسر گرفته تا اخبار را جست‌وجو کنید. چند فیلتر هم زیر دستتان است که در صورت تمایل می‌توانید به کار ببندید.

با اولین جست‌وجو، نکته خاصی توجهتان را جلب خواهد کرد: نتایج صفحه‌بندی نشده‌اند. به جای این‌که هر بار قدری تا انتهای صفحه پیموده و برای رفتن به صفحه بعد دکمه بزنید، همه را در یک صفحه به همراه یک گزینه «بارگذاری بیشتر» خواهید دید. البته نمی‌توان این را برتری یا ضعف محسوب کرد، چون این سیستم و سیستم گوگل هرکدام خوب و بد خود را دارند. اما در DuckDuckGo قادرید به بخش‌هایی از جست‌وجویتان پرش کنید که کار را ساده‌تر می‌کند.

StartPage by lxquick

استارت پیج یک گزینه عالی دیگر برای حساسان به حریم خصوصی است. این موتور، با ضبط نکردن آدرس آی.پی. از حریم شما حفاظت می‌کند. امتیاز SSL بالای این جست‌وجوگر و رتبه‌ها و مقام‌های کسب‌شده‌اش در حیطه حریم خصوصی از دیگر مزایای آن است.

نتایج جست‌وجوی شما در استارت پیج از جست‌وجوگر گوگل به عاریه گرفته می‌شود. از این رو تفاوت‌های اصلی را می‌توان فقط در ظاهر و تنظیمات دانست.

تنظیمات فیلتر در جست‌وجوگر استارت پیج در سمت چپ تایم‌فریم قرار دارند. برای دسترسی به تنظیمات باید روی منوی سه‌خطی بالای سمت راست کلیک کنید. از آنجا می‌توانید تنظیمات دلخواهتان را روی زبان، تِم، خصوصیات جست‌وجو، ظواهر نتایج و حریم خصوصی اعمال کنید.

اگر مثل ما به گوگل وابسته هستید، اما بیشتر از این حرف‌ها برای حریم خصوصی خود ارزش قایلید، به StartPage by lxquick سر بزنید.

برای جویندگان چندرسانه‌ای

گوگل در یافتن نتایج چندرسانه‌ای استادانه عمل می‌کند، اما اگر می‌خواهید با دقت بیشتری به دنبال عکس، ویدئو و افکت‌های صوتی بگردید، حتما گزینه‌های زیر را امتحان کنید:

Vimeo برای ویدئو

یوتیوب با مالکیت گوگل، معدنی غنی برای جویندگان ویدئو است. ویمیو شاید نتواند به پای آن برسد، اما حرف‌هایی برای گفتن دارد. پس اگر دنبال ویدئویی آموزشی، آگاهی‌بخش یا حتی خنده‌دار می‌گردید، ویمیو را هم امتحان کنید. ویمیو رابط کاربری ساده‌ای داشته و به گزینه‌های خوبی مجهز است. فیلترهای دسته‌بندی، تاریخ آپلود، مدت‌زمان، قیمت و لیسانس در این جست‌وجوگر کارتان را ساده‌تر می‌کند. درست مثل یوتیوب، می‌توانید کاربرهای دیگر را دنبال کرده، ویدئوها را پسندیده و راجع بهشان نظر «سازنده» دهید و موارد مورد علاقه را ذخیره کنید. واضح‌ترین تفاوت بین ویمیو و یوتیوب در تعداد نتایجی است که برای جست‌وجو به دست می‌آورید. یوتیوب در این مورد از ویمیو قوی‌تر است، اما از حق نگذریم ویمیو هم کم برای عرضه ندارد.

گزینه‌های دیگری هم هست که می‌توانید برای یافتن ویدئو استفاده کنید:

Blinkx: می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی و محتوا جست‌وجو کنید (جست‌وجوی مفهومی).

Bing Video: این جست‌وجوگر، نتایج منتخب را از یوتیوب، یاهو، ویمیو و دیگر سایت‌های میزبان ویدئو به نمایش درمی‌آورد.

AOL Video: یک جست‌وجوگر قدرتمند که ویدئوهای یافت شده را با نرم‌افزار مجری خودش به نمایش درمی‌آورد.

Yahoo برای تصاویر

چه برای کارتان دنبال تصاویر مناسب بگردید چه محض سرگرمی، یکی از ارکان جست‌وجو، فیلتر است. جست‌وجوی تصویر یاهو از این حیث عالی عمل می‌کند. این جست‌وجوگر تصاویر فراوانی از Flickr و محیط وب به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید تصاویر مورد جست‌وجو را طبق تصویر و اندازه فیلتر کنید. به علاوه، امکان انتخاب نوع فایل رسانه‌ای با مختصاتی مانند GIF، پرتره و کلیپ‌آرت هم هست و حتی به گزینه لیسانس ـ کپی‌رایتی بودن و نبودن ـ هم دسترسی دارید که مورد آخری برای استفاده کاری عالی است.

می‌توانید دسته‌بندی تصویر را از طریق موتور جست‌وجوی اصلی یاهو انتخاب کرده یا مستقیما به سایت جست‌وجوی تصاویر یاهو به آدرس images.search.yahoo.com مراجعه کنید.

FindSounds برای افکت‌های صوتی

اگر برای کار یا استفاده شخصی یا هر چه دنبال افکت‌های صوتی می‌گردید، FindSounds حسابی از خجالتتان در می‌آید. قبل از این که آغاز به جست‌وجو کنید، می‌توانید از باکس‌های پایین بخش جست‌وجو، نتایج را فیلتر کنید. فرمت فایل، تعداد کانال‌ها، حداقل رزولوشن و حداقل سمپل رِیت، گزینه‌هایی هستند که در دست خواهید داشت. هر چه بخواهید، از صدای حیوان گرفته تا خودرو و ... به سادگی و از طریق دسته‌بندی یا وارد کردن عبارت جست‌وجو در دسترس شماست. نتایج که به نمایش درمی‌آیند، حداقل جزئیات اضافی را در اطرافشان خواهید دید. سپس گزینه‌هایی مانند پخش فایل یا جست‌وجوی مشابهش را خواهید داشت.

البته افکت‌های صوتی را با گوگل هم می‌توان یافت، اما FindSounds یک جست‌وجوگر اختصاصی برای این امر است و قطعا ناامیدتان نخواهد کرد.

برای بانیان خیر

اگر کاری به کار حریم خصوصی و بحث‌های تخصصی ندارید و از سر راحتی به گوگل مراجعه می‌کنید، توصیه می‌کنیم از این به بعد یکی از این دو جست‌وجوگر را انتخاب کنید تا به جهان اطراف هم کمکی کرده باشید.

Ecosia

وبسایت اکوژیا هر ماه اقلا 80 درصد سودش را به کاشت درخت در مناطقی مانند پرو و ماداگاسکار اختصاص می‌دهد. تا زمان تحریر این مقاله به لطف اکوژیا حدود 6 میلیون و نیم درخت کاشته شده است.

هر بار که از اکوژیا برای جست‌وجو بهره می‌گیرید، شمارنده‌ای را بالای صفحه می‌بینید که نشان می‌دهد تاکنون به کاشت چند درخت کمک کرده‌اید. درآمد این شرکت از راه تبلیغات حاصل می‌شود، اما حتی اگر روی تبلیغات آن کلیک نکنید، باز هم به واسطه افزوده شدن به دامنه مخاطبانش به آن کمک کرده‌اید.

Lilo

لیلو هم از درآمدش برای کمک به اهداف خیر استفاده می‌کند. این شرکت 50 درصد درآمدش را وقف کمک به انواع پروژه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی، بهداشتی و تحصیلی می‌کند. افزون بر آن، این جست‌وجوگر از کاویدن اطلاعات خصوصی شما خودداری می‌کند و اجازه ردیابی تبلیغاتی (بررسی این‌که چه تبلیغاتی موثر بوده و کدام ناموثر و هدفمند کردن تبلیغات بر اساس بازخورد مخاطب) را هم نمی‌دهد. هر بار از طریق لیلو جست‌وجو کنید، یک قطره آب به‌دست خواهید آورد که معادل یک امتیاز است و به درآمد تولیدی شما برای شرکت ترجمه می‌شود. جالب‌تر این که قادرید مشخص کنید درآمد حاصل از فعالیت شما به کدام پروژه خیریه اختصاص یابد!

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
Mori
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۰
۰
...وجود ندارد!

نیازمندی ها