طبیعی است در عصر رسانه و تشدید رقابت رسانهای، حفظ مخاطبان وفادار در گرو رعایت این اصول است. با وجود پذیرفته شدن چنین تعریفی از کارکرد رسانه و بهرغم اعتراف همگان به آن، متاسفانه برخی در گذر زمان و میززدگی ناشی از کارهای اجرایی که با آن دست به گریبانند در تعریف از کارکرد رسانه دچار اشتباه محاسبه شده بر این باورند کارکرد رسانه تا جایی قابل قبول و پذیرفتنی است که به جای نقد صرفا به تعریف و تمجید اکتفا کند و به جای انعکاس مطالبات مردم و تشریح مشکلات اقتصادی و ناهنجاریهای فرهنگی، اجتماعی کارکرد خود را در سطح روابط عمومی تقلیل داده و در ورطه خودگویی و خودخندی گرفتار آید.
طبیعی است چنین انتظاری از رسانه نهتنها زیر سوال بردن کارکرد ذاتی رسانه محسوب میشود که شائبه استفاده ابزاری از رسانهها و تبدیل آنها به تریبون کف و هورا را تقویت میکند.
تجربه نشان داده است چنین انتظاری از رسانهها بویژه رسانه ملی که جایگاه و مرجعیت رسانهای آن در قیاس با سایر رسانهها کاملا متمایز میباشد در بزنگاههای خاصی همچون انتخابات به اوج میرسد. به عبارتی برخی با توسل به عملیات روانی و ارائه تعاریف خودساخته از کارکرد رسانه سعی میکنند از اعتماد افکار عمومی به رسانه ملی بکاهند.
با وجود چنین تلاشی و از آنجا که مردم خود بهترین قاضی کارکرد رسانهها بویژه رسانه ملی هستند، نهتنها از انعکاس مسائل و مشکلاتشان و رساندن مطالبات آنها به گوش مسئولان استقبال میکنند که افزایش 15 درصدی مخاطبان صداوسیما در کوران رقابت رسانهای آن هم در شرایطی که سیر صعودی راهاندازی شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و جولان شبکههای اجتماعی بر همگان آشکار است، نشان میدهد مردم نسبت به کارکرد منصفانه و نقد کارشناسانه برخی مشکلات و شفافسازی آمار و ارقام ارائهشده نگاه مثبت دارند.
مردم در همه دولتها از رسانه ملی انتظار دارند برای مثال درباره افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی و مصرفی یا درباره نرخ رشد اقتصادی و تورم با تهیه گزارش یا گفتوگو با متخصصان اطلاعرسانی و شفافسازی کند.
طبیعی است در پاسخ به چنین مطالبهای که به هیچ وجه جناحی نبوده و از لایههای مختلف جامعه برمیخیزد، رسانهها ماموریت دارند و موظف هستند بنا به کارکرد ذاتی خود چنین موضوعاتی را نقد و بررسی کنند و قضاوت را بهعهده مردم بگذارند که برای مثال میتوان به برنامه مناظرهای که اخیرا درباره رونق کسبوکار برگزار شد و در پایان نظرات مثبت و منفی مردم نسبت به دیدگاههای مطرح شده در برنامه انعکاس یافت، اشاره کرد.
بهاین ترتیب به نظر میرسد بهتر است به جای تلاش برای تقلیل جایگاه رسانه ملی و خدشه وارد ساختن به کارکرد ذاتی آن، سعی کنیم به جایگاه و مرجعیت رسانهها بخصوص صداوسیما احترام گذاشته و اجازه بدهیم نقش خود را به مثابه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان به درستی ایفا کند. حساسیت و اهمیت حمایت از رسانه ملی و احترام به کارکرد آن زمانی بیشتر میشود که بدانیم هماکنون با فعالیت 250 شبکه ماهوارهای فارسیزبان و هجمه رسانههای مثلث غربی، عبری و عربی به جمهوری اسلامی ایران، رسانه ملی به عنوان قرارگاه جنگ نرم در جنگ فرهنگی تمام عیار مشغول پیکار رسانهای است تا هویت و بنیان خانواده ایرانی را در چارچوب سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی حفظ کرده مروج فرهنگ مقاومت و انعکاسدهنده فریاد مظلومان و آزادیخواهان در سطح منطقه و جهان باشد بنابراین با توجه به کارکرد رسانه ملی و تعهد مردمی آن از یک سو و ایستادگی در برابر رسانههای بیگانه از سوی دیگر شایسته است با سعه صدر و نگاه منصفانه و نه سیاسی جایگاه و کارکرد رسانه ملی را ارج نهاده، پاس بداریم.
دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: