در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
اولین سنتشکنی الکامپ بیستوسوم، برگزاری در روزهای داغ تابستان (۳۰ تیر تا ۲ مرداد) بود که به گفته برگزارکنندگان، این مهاجرت به نیمه اول سال سبب رونق کسبوکار فاوا میشود.
دومین تفاوت عمده با سالهای قبل را باید رشد ۷۰ درصدی الکامپ دانست. الکامپ سال ۹۶ بزرگترین الکامپ تاریخ بود که بیش از ۸۰۰ شرکت در فضایی نزدیک به ۳۴ هزار متر مربع در نمایشگاه بینالمللی تهران گرد هم آمدند.
سومین نقطه قوت الکامپ بیستوسوم، اختصاص بزرگترین سالن نمایشگاه به استارتاپها بود که مانند سال قبل استقبال ویژهای از این کسبوکارهای نوپا شد.
این سومین سال متوالی است که سازمان نظام صنفی رایانهای (نصر) برگزاری الکامپ را به عهده داشت.
سازمان نصر در این سه سال توانسته بسیاری از مشکلات متداول دورههای قبل را از میان بردارد و بنیانگذار بخشهای جذابی مانند الکام استارز باشد.
ستارگان الکامپ
حضور استارتاپها در الکامپ از دو سال پیش و با همت سازمان نصر پایهگذاری شد. در الکامپ بیستویکم تنها بخش کوچیکی از یک سالن در اختیار استارتاپها قرار گرفت، ولی استقبال از همین بخش آنقدر زیاد بود که نظام صنفی رایانهای سال بعد یک سالن را به آنها اختصاص داد.
هرچند آن سالن به دلیل دور بودن از دیگر سالنها، نداشتن تهویه مناسب و فضای کم غرفهها بارها مورد نقد قرار گرفت، ولی باعث شد حمایت از استارتاپها باز هم افزایش پیدا کند و این بار سالن ۸ و۹ که بزرگترین سالن نمایشگاه بینالمللی محسوب میشود در اختیار استارتاپها قرار کرفت.
استارتاپها همان کسبوکارهای نوپایی هستند که فکرهای بزرگی در سر دارند و قرار است با ایدههایشان زندگی راحتتری را برای مردم کشور خود رقم بزنند.
این سالن که الکام استارز (ستارگان) نام دارد از دوره بیستویکم تاکنون ۶ برابر شده است. امسال ۱۰۰ استارتاپ غرفه ۱۲ متری و ۲۵۰ استارتاپ در قالب یک استند در نمایشگاه حضور داشتند.
امسال شتابدهندهها و سرمایهگذاران نیز در سالن حضور داشتند تا با شکلگیری اکوسیستم، استارتاپها حداکثر استفاده را از این فرصت بکنند.
اولین نکتهای که نظر مرا در سالن الکام استارز امسال جلب کرد، این بود که با وجود فراوانی استارتاپهای شرکتکننده، تعداد ایدههای خلاقانه و نو کم بود.
گاه پیش میآمد که با ایدهای در غرفهای آشنا میشدید و چند قدم جلوتر در غرفهای دیگر با نامی متفاوت همان ایده تبلیغ میشد. به جز تکرار، مورد دیگر این بود که بسیاری از استارتاپها دو دوره قبل نیز در الکامپ شرکت کرده بودند و حتی تاریخ تولدشان به قبلتر از آن باز میگردد.
سوالی که مطرح میشود این است که چنین استارتاپهایی در این چند سال چه پیشرفتی کردهاند؟ آیا وقت آن نرسیده آنها را بهعنوان شرکت و در سالنهای دیگر نمایشگاه ببینیم؟
رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات
۳۲ دستگاه دولتی با قدرت در سالن دولت الکترونیکی حضور داشتند و این بار برخلاف دورههای قبل سعی کرده بودند از سامانههای جدید خود رونمایی کنند.
یکی از مجموعههایی که در سالهای اخیر به سمت الکترونیکی شدن گام برداشته، قوه قضاییه است که سال گذشته بیش از ۶۰ میلیون خدمات این سازمان بهصورت الکترونیکی انجام شده که میتوان به ابلاغ الکترونیکی اشاره کرد.
بازدید دولتیها از نمایشگاه نیز پر بار بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، چند نفر از معاونان وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس پلیس فتا، رئیس سازمان تامین اجتماعی و … از نمایشگاه بازدید کردند.
همچنین روز یکشنبه با حضور وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و دکتر حمید شهریاری، عضو شورای عالی فضای مجازی، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات بهعنوان فاز تکمیلی این پروژه به بهرهبرداری رسید.
شبکه ملی اطلاعات در سه فاز در تاریخهای شهریور ۹۵، بهمن ۹۵ و مرداد ۹۶ (در نمایشگاه الکامپ) عملیاتی شد.
از جمله الزامات شبکه ملی اطلاعات باید به تفکیک ترافیک خارج و داخل، پیادهسازی شبکهای امن، پایدار، پهنباند و دارای موبیلیتی با مدیریت مستقل و امکان عرضه خدمات محتوای بومی اشاره کرد.
جایگاه زبان فارسی در اینترنت
نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات گفت: «جایگاه زبان فارسی در محیط اینترنت از رتبه چهاردهم به نهم ارتقا یافته است. به نحوی که اکنون زبان فارسی ١.٦ درصد از حجم اینترنت را به خود اختصاص داده است.»
او همچنین افزود: «مطابق با برنامه پنجم توسعه باید به متوسط سرعت ٢ مگابیت برثانیه در کشور میرسیدیم که این هدف محقق شده و در برنامه ششم توسعه، متوسط سرعت دسترسی باید به ٢٠ مگابیت برثانیه برسد که پیشبینی میشود این هدف نیز به راحتی محقق خواهد شد.»
او همچنین با بیان افزایش میران استفاده از سایتهای داخلی و محتوای بومی اظهار کرد: «تاکنون ۱۴۰ هزار اپلیکیشن فارسی در کشور تولید شده و امیدواریم با حمایت حقوقی، قضایی و انتظامی از کسب و کارهای اینترنتی شاهد توسعه ترافیک ارتباطات داخلی در کشور باشیم.»
تعاملات وزیر جدید و بخش خصوصی
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، الکامپ را برای خداحافظی از وزارت ارتباطات انتخاب کرد.
او در این خصوص گفت در دولت دوازدهم خواهد بود، اما در جایگاه دیگری. همین باعث شد خبرنگاران در نشستهای خبری الکامپ از رئیس سازمان نصر کشور درباره پیشبینی وزیر آینده بپرسند، ناصرعلی سعادت در پاسخ این پرسشها گفت: «مطمئن هستیم رئیسجمهور در تلاش است بهترین تیم را برای دولت دوازدهم انتخاب کند و هر کسی وزیر ارتباطات شود ما صمیمانه در کنارش کار میکنیم. بخش خصوصی نباید منتظر این باشد که دولت مشکلاتش را حل کند. همین که دولت مانع جدیدی ایجاد نکرده و قوانین دست و پاگیر را اصلاح و حذف کند، کافی است.»
سعادت ادامه داد: «ارتباطات و فناوری اطلاعات رکوردهای اشتغال را در دنیا شکسته و با بهبود فضای کسب و کار، در ایران هم این صنعت میتواند اشتغال زیادی را فراهم کند. همین الان در شرکتهای عضو سازمان نظام صنفی رایانهای که به طور مستقیم در حوزه فاوا فعالیت دارند، بیش از 200 هزار نفر مشغول به کار هستند.»
باقر بحری نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و مدیر اجرایی الکامپ روز پایانی نمایشگاه در حضور خبرنگاران با اشاره به اینکه مفهوم سنتی نمایشگاه در حال از بین رفتن است، گفت: «اکنون نمایشگاههای موفق به صورت رویداد محور برگزار میشوند و محل تضارب آرای بازیگران مختلف هستند. ما نیز همین رویکرد را در الکامپ پیش گرفته و بخشهای مختلفی از جمله الکاماستارز، الکامترندز، همایشها و پنلهای مختلف در الکامپ برپا شد.» او همچنین گفت: «این نمایشگاه کاملا به کمک بدنه صنف فناوری اطلاعات انجام شد و الکامپ مصداق سپردن کار مردم به خود مردم بود.»
آیندهای روشن یا مبهم؟
از چندی پیش صحبتهایی درباره ادغام الکامپ و تلکام مطرح شد و جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در الکامپ به صورت قطعی اعلام کرد از سال آینده الکامپ و تلکام همزمان برگزار خواهند شد. اکنون میدانیم سال آینده نیز سازمان نظام صنفی رایانهای کشور برگزارکننده الکامپ خواهد بود، اما با توجه به اینکه تاکنون مجری تلکام متفاوت بوده است، باید ببینیم این ادغام چگونه مدیریت میشود. ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نصر کشور در این باره میگوید: «ICT و IT دو بخش جداناپذیر هستند و در حال حاضر هم بسیاری از شرکتهای این دو نمایشگاه یکی هستند. بنابراین از نظر منطقی درست نیست به فاصله دو ماه، دو رویداد از یک خانواده و با یک هدف برگزار شود.»
چه خبر از خصوصیها؟
شرکت پارسآنلاین در نمایشگاه بینالمللی از بستههای جدید اینترنتی انرژی رونمایی کرد. رئیسی، قائم مقام مدیرعامل شرکت پارس آنلاین در مورد این بستهها گفت: «این سرویس اینترنت قابلیت شخصیسازی اپلیکیشنها را به کاربر میدهد و کاربر میتواند بدون دغدغه از اپلیکیشنهای مورد علاقه خود مانند تلگرام، اینستاگرام و … استفاده کند.»
او افزود: «کاربر در گزارش مصرف خود میتواند از میزان استفاده از بسته آگاه شود. بنابراین از مزیتهای مهم بستههای انرژی این است که کاربر میفهمد چقدر پول بابت کدام اپلیکیشنها پرداخت کرده است.»
بیمه دی از دیگر شرکتکنندگان در الکامپ بیستوسوم بود که روی راهحلهای مبتنی بر فناوری اطلاعات سرمایهگذاری کلانی کرده است.
سید مجید بختیاری، مدیرعامل بیمه دی ضمن اشاره به این واقعیت که صنعت بیمه برخلاف دیگر حوزهها برای همگام شدن با فناوری اطلاعات حرکت کندتری در کشور داشته، گفت: نمایشگاه الکامپ هر ساله روند روبه رشدی را دارد و این رشد، شرکتهای بیمهای را به استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و همچنین ظرفیتهای استارتاپهای این حوزه مجاب خواهد کرد. بیمه دی سرمایهگذاری خود را از چندی قبل آغاز کرده و بر مبنای سیاستهای پیش رو از استارتاپهای فعال در این حوزه حمایت میکند.» به گفته او فاز اول سرمایهگذاری بیمه دی روی طراحی نرمافزار هسته خدمات بیمه انجام شده، اما متاسفانه نرمافزار مرکزی شرکتهای بیمه به دلیل فرسودگی و عدم بهروزرسانی، ظرفیت افزودن خدمات آنلاین را نداشته است.
در خلال برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی الکامپ شاهد حضور شرکتهای بزرگ ایرانی و نمایندگان شرکتهای بزرگ خارجی دنیا نیز بودیم که یکی از آنها شرکت رایمند رایانه و شریکش Aten هستند و توانستهاند که با تلفیق صدا و تصویر با صنعت IT محصولات باکیفیتی را تولید کنند و به دست مصرفکننده ایرانی برسانند.
شکراله قلیزاده مجاوری، مدیرعامل شرکت رایمند رایانه در نشستی مطبوعاتی در نمایشگاه الکامپ گفت: این شرکت تلفیقی از همه محصولات و سرویسهایی است که برای ارائه خدمات تحت برند ATEN به بازار عرضه میشوند. کمپانی ATEN راهحلهایی خلاقانه در زمینه ارتباطات، محصولات حرفهای صوت و تصویر، بهینهسازی مصرف انرژی برای مصرفکنندگان با مقیاسهای کوچک (مصارف خانگی یا SOHO)، مقیاسهای متوسط (SMB) و شرکتهای چندملیتی و بزرگ ارائه کرده است.
هکتور لین، مدیر منطقه ای برند Aten که در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران ایرانی برگزار می شد تاکید کرد: ایران به یکی از قدرتهای فضایی منطقه تبدیل شده و ما برای برنامه فضایی ایران برنامههای ویژهای خواهیم داشت و قصد داریم محصولات خود را همانطور که در ناسا رواج دادهایم در برنامه فضایی ایران نیز به کار بگیریم.
نخستین پیامرسان ایرانی با قابلیت پرداخت
همزمان با آغاز نمایشگاه الکامپ، پیامرسان «بله» که اولین اپلیکیشن پیامرسانی ایرانی با قابلیت انجام تراکنشهای مالی است، بهرهبرداری شد. این پیامرسان در کنار امکان گفتوگو، ارسال پیام، عکس و ویدئو، انجام عملیات بانکی و پرداخت و درخواست پول را نیز برای کاربران امکانپذیر کرده است. محمود واعظی با بیان این جمله که مردم به «بله»، بله خواهند گفت، اظهار کرد: «از برنامههایی که وزارت ارتباطات به جد پیگیر و حامی آن است، راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی بویژه شبکههای پرداخت است؛ زیرا مزایای زیادی از نظر حریم خصوصی و مسائل اقتصادی برای مردم دارد.»
رونمایی از بازی مبارزه در خلیج عدن ۲
خرداد ۹۱ بازی «مبارزه در خلیج عدن» رونمایی شد، یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص که در مدت کوتاهی مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفت.
این بازی که اولین بازی ویدئویی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود، بازیکن را در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش قرار میدهد که باید با دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن مبارزه کند.
حال نسخه موبایلی بازی مبارزه در خلیج عدن ۲ با حضور جمعی از فرماندهان لشکری در الکامپ ۹۶ رونمایی شد و شهریور برای گوشیهای اندرویدی عرضه میشود.
مبارزه در خلیج عدن ۲ با موتور گرافیکی Unity 3D ساخته شده و گرافیک و صداگذاری آن به قدری حرفهای است که بسیاری آن را Call of Duty ایران میدانند.
سازنده این بازی، موسسه رسانهپرداز آمیتیس تاکنون جوایز مختلفی مانند کسب عنوان دیپلم افتخار فنی سومین جشنواره بازیهای رایانهای تهران، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی هنری دومین جشنواره بازی ویدئویی و دیپلم افتخار بهترین صداگذاری دومین جشنواره بازی ویدئویی را کسب کرده است.
مائده گیوهچین - دبیر ضمیمه کلیک جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: